تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۰۷

دبیر شورای فرهنگ عمومی چشم اندازهای فرهنگی ما مبهم و فاقد ویژگی تصویرسازی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی چشم اندازهای فرهنگی ما مبهم و فاقد ویژگی تصویرسازی است
دکتر سید مجید امامی در اولین نشست از سلسله نشست‌های آفا با عنوان ترسیم چشم اندازهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که الکن و نارسا بودن زبان چشم اندازهای فرهنگی کشور در حوزه بازاریابی تصویریِ چشم انداز، یک آسیب بسیار بزرگ است

چشم اندازهای فرهنگی ما مبهم و فاقد ویژگی تصویرسازی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که در این نشست در موضوع آسیب شناسی سند چشم اندازهای فرهنگی ۱۴۰۴  سخنرانی کرد،  این سند ۲۰ سال  را شامل تعابیر پر از ابهام و البته کلی دانست و اظهار داشت: در این سند از  تعابیری مانند،  کرامت اخلاقی و امثالهم تفسیر روشنی صورت نگرفته است و همچنین ما از چشم اندازهایی مانند، جایگاه اول اقتصادی، اجتماعی در منطقه مشخصا فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: البته در زمینه  تاکید بر جنبش نرم افزاری  تا حدودی موفقیت‌هایی حاصل شده است ولی در چشم اندازهای فرهنگی مانند کسب جایگاه اول در حوزه فرهنگ، رسانه، اطلاعات و ارتباطات  با کشورهای پیشرو فاصله زیادی داریم.
دکتر امامی اظهار داشت: نظام فرهنگی ما اشکالات زیادی دارد، در حالی که نظام فرهنگی باید راهبر بقیه نظام‌ها باشد و اینکه  خود نظام فرهنگی دارای معلولیت است و دیگر نمی‌توان توقع داشت که راهبر بقیه نظام‌ها باشد و باید واقع بینانه فاصله‌ها دیده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی سه آسیب بسیار مهم را در چشم انداز ۱۴۰۴ به شرح ذیل بر شمرد:

  • رویکرد درون گرایانه در چشم اندازهای فرهنگی:

  • عدم فهم چشم‌انداز نویسان از بازار فرهنگی جهان و شناخت و چشم اندازهای مدون فرهنگی جهانی؛
  • حاکمیت غیر تعاملی در زمینه چشم انداز نویسی … بدین معنا که پشت درهای بسته نمی توان چشم انداز نوشت؛
  • بدترین و رقت‌انگیز‌ترین پاویون‌ها در اکسپو دبی مربوط به ایرانی‌هاست و باید متولیان این پاویون‌ها را محاکمه کرد. اساسا حرف‌های فرهنگی و چشم اندازهای فرهنگی باید در این پاویون‍‌ها نمایان باشد که جای تاسف دارد.
  • وجود رویکرد غیراجتماعی:
  • اساسا برای ابلاغ حرف می‌زنیم و نه برای شکل‌گیری مد یا جو و یا تحرک فرهنگی؛
  • چشم اندازهای ما نتوانسته‌اند که تحرک اجتماعی ایجاد کنند و در نسبت با چشم اندازهای دنیا با مساله مواجه هستیم؛
  • فقدان و خالی بودن و به طور کلی غافل بودن از مدیریت تصویرسازی و تجاری سازی(برندینگ):
  • مصوبات و اصول سیاست‌های فرهنگی از ابتدای دهه ۷۰ تا خود چشم انداز ۱۴۰۴ فاقد هرگونه تصویر سازی و یا برند سازی و یا سازه معمارانه است و نتوانسته است ظرفیت مناسبی را ایجاد کند.  به عنوان مثال برج آزادی خود یک نماد هویتی است و یا مثلا برج خلیفه نمادی از کشور دبی است،‌ اما در موضوع چشم انداز نتوانسته‌ایم چنین حالتی را ایجاد کنیم.
  • برندینگ رنگ، تصویر سازی، شخصیت پردازی و…. غیره در چشم اندازهای ما دیده نشده است.
  • وجود انقطاع بین نظام صنایع فرهنگی و چشم انداز جمهوری اسلامی وجود دارد.

دکتر امامی در ادامه اظهار داشت: به طور کلی مساله این است: الکن و نارسا بودن زبان چشم انداز‌های ما نسبت به حوزه بازاریابی تصویری چشم انداز یک آسیب بسیار بزرگ است.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های آفا(ترسیم آینده فرهنگی ایران)، از سوی دفتر رصد، پایش و آینده‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود که اولین نشست تحت عنوان نشست‌های علمی ترسیم چشم اندازهای فرهنگی کشور در تاریخ هفتم فروردین ماه سال جاری برگزار گردید.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.