تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳

پوشاک ایرانی اسلامی در رویداد بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام

پوشاک ایرانی اسلامی در رویداد بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام
برندسازی پوشاک ایرانی اسلامی در جهان گام اول در شناخت داشته‌های غنی فرهنگی در حوزه سبک پوشش عفیفانه

پوشاک ایرانی اسلامی در رویداد بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام

ربابه غزالی، عضو هیئت علمی رشته طراحی لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) و دبیر اجرایی نخستین رویداد تخصصی بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به نمایش پوشاک سنتی ۱۰ کشور اسلامی در این نمایشگاه، گفت: چند طراح از کشورهای تونس، سوریه و لبنان در این رویداد حضور دارند و تعدادی نیز به صورت مجازی کلاس آموزشی برگزار می‌کنند. البته تعداد بیشتری از طراحان دعوت شده بودند که به دلیل تعطیلی عید فطر امکان حضور در ایران را نداشتند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا به سراغ برگزاری رویدادی با محور لباس‌های سنتی کشورهای اسلامی رفتید؟ گفت: پوشاک سنتی داستان‌ها، اسطوره‌ها و فرهنگ‌های قدمت‌دار زیادی را پشت سرگذاشته است.

غزالی تصریح کرد: اگر بیش از ۱۰۰ سال از عمر هر کالایی بگذرد، دیگر آن کالا موزه‌ای محسوب می‌شود؛ لباس‌ها نیز این مسیر را پشت سر گذاشته‌اند. ‌لباس‌ها با تجربیات، اعتقادات، باورها و آداب و رسوم، مسیر آزمایش و خطا را پشت سر گذاشته و به یک اتفاق درست از منظر کاربردی رسیده‌اند.

 

تقویت خودباوری در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی

وی عنوان کرد: ما دیدیم که دست‌اندرکاران کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نگاه خاصی به داشته‌ها، باورها و پیشینه غنی کشورهای اسلامی دارند. کشورهای اسلامی جزو قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان هستند. با برگزاری این رویداد می‌خواهیم وحدت، انسجام و خودباوری در حوزه پوشاک اسلامی تقویت و مسیری پرباری را آغاز کنیم، داشته‌هایمان را به جوانانمان نشان دهیم و منشأ الهام قوی از پیشینه پوشاک ایرانی اسلامی برای طراحانمان ایجاد کنیم تا در نهایت به مرحله برندسازی در جهان برسیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به واکنش‌های دانشجویان بازدید کننده از رویداد تخصصی بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام، گفت: دانشجویان بازدید کننده از این نمایشگاه فرصت مقایسه آثار سنتی کشورهای اسلامی و ۴۰ دست لباس سنتی ایرانی را دارند و غنای پوشاک سنتی ایران آنها را متعجب کرده است. مشترکات و تفاوت‌ها در رنگ، جنس، دوخت و شکل نیز موضوع جالبی است که به طراحان جوانان ما ایده‌های خوبی ارائه می‌کند.

گام‌های اول برای برندسازی جهانی

وی تأکید کرد: این مهم است که طراحان کشورمان هم فرهنگ‌های سنتی پوشاک ایرانی اسلامی خودمان را بشناسند و هم فرهنگ‌هایی که با آنها در حوزه اعتقادات وحدت داریم؛ تا بتوانیم در برندسازی جهانی گام‌های مؤثری برداریم.

دبیر اجرایی نخستین رویداد تخصصی بین‌المللی پوشاک سنتی جهان اسلام، برگزاری این رویداد را یک کار بنیادین برای تقویت مبانی نظری پوشاک سنتی جهان اسلام دانست و در پاسخ به این سؤال که آیا این رویداد در سال‌های بعد تکرار خواهدشد؟ گفت: امیدواریم که این اتفاق بیفتد؛ این اولین گام در یک مسیر طولانی اما پربار است.

وی در پاسخ به این سؤال که بازدید از لباس‌های سنتی کشورهای اسلامی چه آورده‌ای می‌تواند برای طراحان ما داشته باشد؟ گفت: تنوع رنگ، جنسیت‌های متفاوت و مختلف ایده‌های خوبی به طراحان می‌دهد. از سوی دیگر با این رویداد می‌توانیم با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، آذربایجان، عراق، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مراودات فرهنگی داشته باشیم. نمایشگاه‌ها گام‌هایی هستند برای مراودات فرهنگی طراحان و به‌روز رسانی آورده‌های آنها.

غزالی در خصوص چشم‌انداز این رویداد نیز گفت: علاقه‌مند هستیم در مسیر پوشاک ایرانی اسلامی کاربردی قرار بگیریم و برای کارهای خلاقا‌نه به نسل کنونی‌ ایده بدهیم. دانشجویان ما اینجا آمده‌اند و باید به آنها بباورانیم که داشته‌های سنتی ما می‌تواند در لباس‌های کاربردی هم به ظهور برسد.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.