تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰

برای کاهش افسردگی و اضطراب یک‌ هفته رسانه های اجتماعی را کنار بگذارید

برای کاهش افسردگی و اضطراب یک‌ هفته رسانه های اجتماعی را کنار بگذارید
محققان اثر وقفه یک‌هفته‌ای در استفاده از رسانه های اجتماعی را بر بزرگسالان ۱۸ تا ۷۲ ساله بررسی کردند

برای کاهش افسردگی و اضطراب یک‌ هفته رسانه های اجتماعی را کنار بگذارید

طبق نتایج تحقیقی جدید، یک هفته استفاده نکردن از رسانه های اجتماعی می‌تواند بهبود چشمگیری در وضع سلامت روان ایجاد کند و افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

محققان دانشگاه بَث اثرهای وقفه یک‌هفته‌ای در استفاده از رسانه های اجتماعی را بر بزرگسالان ۱۸ تا ۷۲ ساله بررسی کردند.

در این مطالعه کوچک، از شرکت‌کنندگان خواستند یا یک هفته از رسانه های اجتماعی استفاده نکنند یا همچنان طبق معمول در آن‌ها پرسه بزنند.

برخی شرکت‌کنندگان با این کار هفته‌ای ۹ ساعت وقتشان که قبلا به پرسه‌زنی در اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و تیک‌تاک می‌گذشت، آزاد شد.

طبق این تحلیل که در نشریه روانشناسی سایبری، رفتار و شبکه‌سازی اجتماعی (Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking) منتشر شده است سلامت کسانی که یک هفته وقفه در استفاده از رسانه‌های اجتماعی ایجاد کردند از متوسط ۴۶ درجه در مقیاس سلامت روان وارویک-ادینبرو به ۵۵.۹۳ درجه افزایش یافته است.

میزان افسردگی در این گروه از ۷.۴۶ به ۴.۸۴ و میزان اضطراب از ۶.۹۲ به ۵.۹۴ درجه در این مقیاس کاهش یافت.

دکتر جف لمبرت، محقق اصلی این پژوهش از بخش سلامت دانشگاه بث گفت پرسه‌زنی در رسانه های اجتماعی «چنان همه‌گیر» است «که بسیاری از ما تقریبا بدون فکر این کار را می‌کنیم.»

لمبرت گفت: «می‌دانیم استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج است و نگرانی از اثرهای آن بر سلامت روان رو به افزایش است. به همین دلیل در این مطالعه می‌خواستیم ببینیم آیا اگر صرفا از افراد بخواهیم یک هفته از این رسانه‌ها استفاده نکنند برای سلامت روان فایده‌ای دارد یا نه.»

«بسیاری از شرکت‌کنندگان در پژوهش گفته‌اند دوری از رسانه‌های اجتماعی اثرهای خوبی داشته و در مجموع خلق‌و‌خوی‌شان بهتر و اضطرابشان کمتر شده است. این نشان می‌دهد حتی وقفه‌ای کوتاه هم می‌تواند اثرگذار باشد.»

در این مقاله آمده است شمار بزرگسالانی که در بریتانیا از رسانه های مجازی استفاده می‌کنند از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است و ۹۷ درصد افراد ۱۶ تا ۴۴ ساله را شامل می‌شود.

رایج‌ترین فعالیتی که کاربران رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند «پرسه زدن» در لابه‌لای مطالب است.

نتایج این پژوهش یافته‌های مطالعات پیشین در ایالات متحده و بریتانیا که پیوندی بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و افزایش افسردگی و اضطراب دیده بودند را تایید می‌کند.

پژوهشگران گفته‌اند می‌خواهند در ادامه این تحقیق ببینند آیا وقفه‌های کوتاه در استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به اقشار مختلف از قبیل جوانان یا مبتلایان به مشکلات روانی بالینی کمک کند یا خیر.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.