وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محور آموزش و تولید محتوای سواد رسانه ای میشود

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محور آموزش و تولید محتوای سواد رسانه ای میشود
حمید ضیاییپرور استاد علوم ارتباطات با این توضیح که امور سلبی در حوزه فناوریهای فضای مجازی را سازمانها و نهادهای دیگری غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده دارند افزود: موضوع سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی کانون ماموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی حوزه «سواد رسانه ای» را به این علت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حائز اهمیت دانست که این مهارت همزمان مردم، فعالان فرهنگی، تولیدکنندگان محتوای فرهنگی، سواد رسانه ای و هنری یعنی هنرمندان، رسانهنگاران، نویسندگان و کسانی که در کار نشر و انتشار هستند و مخاطبان آنها را مورد هدف قرار میدهد.
ضیاییپرور خاطر نشان کرد: به نظر میرسد هم ماموریتهایی که شورای عالی فضای مجازی به وزارت فرهنگ محول و تکلیف کرده و هم قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، ایجاب میکند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ارتقاء دانش و سواد عمومی مردم را در حوزه رسانهها و به ویژه در حوزه فضای مجازی ارتقا دهد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از مکانیزمهای این کار در اختیار وزارتخانهها و سازمانهای دیگری غیر از وزارت فرهنگ است افزود: ظرفیت قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ارتباط با طیف بزرگ و متنوعی از دستاندرکاران فرهنگ و هنر کشور و عموم مردم باعث شده تا این وزارتخانه در سالهای اخیر کارهای مختلفی برای ترویج سواد رسانه ای انجام دهد که یکی از آنها فعالیتهایی بوده که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام داده است.
ضیاییپرور ادامه داد: گام دوم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برداشته. کارهایی که در این مرکز ساماندهی شده شامل رویدادهایی برای جلب توجه عامه و رویدادهای مختص فعالان فضای مجازی با هدف آموزش به آنان در کنار هماهنگی با پلتفرمهای بزرگ داخلی است.
وی تصریح کرد: در واقع فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج سواد رسانهای در سه حوزه «مهارت استفاده از فناوریها، تفکر انتقادی و مهارت تولید محتوا و پیام» خلاصه میشود که یونسکو دارا بودن این سه مهارت را لازمه شهروند دیجیتال بودن میداند.
این استاد دانشگاه، سیاستگذاری کلان شورای عالی فضای مجازی را که در حال انجام است و شامل ابلاغ اجرای سند سواد رسانه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میشود، قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: بر طبق این سند همه دستگاهها در آموزش و تولید محتوای حوزه سواد رسانهای ملزم به هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
وی با اشاره به قدمت کمتر از یک دهه سواد رسانه ای در کشور ما و پیشتازی بیش از ۶ دهه کشورهای دیگر در این خصوص گفت: یکی از فعالیتهای مهم مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی «آموزش، تولید محتوا و فرهنگسازی» در حوزه سواد رسانه ای با هدف تولید ادبیات علمی و صحیح آن است. این مرکز تلاش کرده تا با برگزاری نشستها و همایشهایی که با حضور فعالان فضای مجازی برگزار میکند، به این مهم دست یابد.
ضیاییپرور تصریح کرد: هر چند وزارت فرهنگ در نهادینهکردن مهارتهای سواد رسانه ای در بین عموم مردم تلاشهای بسیار کرده و کارنامه قابل قبولی دارد اما نباید صرفا به این فعالیتها اکتفا کرد چرا که تولید محتوای فاخر در فضای مجازی یک فرآیند بسیار بزرگ است که همه دستگاهها در آن نقش دارند و به هیچ وجه نمیشود همه توقعات را در این زمینه از یک وزارتخانه داشت.
به گزارش لباس پارسی
برچسب ها :آموزش ، تولید محتوا ، سواد رسانه ای ، سواد فضای مجازی ، شورای عالی فضای مجازی ، محتوای فرهنگی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰