تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۰۵

صنعت پوشاک به برندسازی و انطباق با سلیقه بازار نیاز دارد

صنعت پوشاک به برندسازی و انطباق با سلیقه بازار نیاز دارد
فرصت‌های کارآفرینانه در صنعت نساجی و پوشاک، بی‌توجهی به استانداردها، نبود مطالعه‌های دقیق و کارشناسی در مورد ذائقه بازار، غیررقابتی بودن تولیدات و بی‌توجهی به برندسازی از جمله موضوعاتی مهمی است که متاسفانه همیشه مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش لباس پارسی؛ به باور فعالان اقتصادی این حوزه، ظرفیت‌های قابل توجهی در ایران برای حضور مؤثر در بازار جهانی پوشاک وجود دارد اما متأسفانه به دلیل عدم شناخت کافی از سلایق و نیاز بازار نمی‌توانیم در برابر رقبای خود موفق عمل کنیم.

فعالان بخش خصوصی خواستار اصلاح وضعیت بازار بوده و تأکید می‌کنند که در صورت برندسازی و اعمال تبلیغات لازم، می‌توان تا حدودی از مشکلات عبور کرد. اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر کشورها و تولید ارزش افزوده بالا از ویژگی‌های این صنعت است و طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سند چشم‌انداز، ایران باید در این حوزه به رتبه سوم منطقه و رتبه ۵۰ جهانی با تکیه بر رقابت‌پذیری، نوسازی و سرمایه‌گذاری همراه با توسعه فناوری و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید دست پیدا کند که با توجه به شرایط موجود غیرممکن به نظر می‌رسد.

به دلیل غفلت تولیدکنندگان این صنعت از تحقیق و توسعه، رقابت‌پذیری تولیدات کشور کاهش پیدا کرده تا آنجا که امروز سهم صادرات صنعت نساجی کشور از کل صادرات بسیار ناچیز است و به همین میزان واردات کشور در این بخش که از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه بالای ۱۳ میلیون دلار و میزان صادرات که رقم بسیار ناچیزی را در بر می گیرد.متاسفانه در کشور روی برندسازی و تبلیغات تمرکز نمی‌شود. از طرفی تولیدکنندگان ما باید تعریفی از نوع نگاه و مدل کاری خود ارائه دهند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

که از آن جمله رشد خریدوفروش آنلاین، برندسازی و کاهش هزینه‌های تمام شده که جزو اولویت‌های این صنعت است و برای موفقیت در این عرصه باید نیاز و سلیقه مخاطب به دقت بررسی و تحولاتی که در دنیا رخ می‌دهد را مطالعه کنیم و بدانیم که صنعت پوشاک تنها محدود به لباس نیست.

برندسازی از طراحی درست و اصولی شروع می‌شود که رشد و شکوفایی آن هم به حمایت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. این حمایت‌ها می‌تواند از طریق بنیاد مد و لیاس اسلامی ایرانی،اتحادیه های پوشاک علی الخصوص اتحادیه پوشاک تهران و سایر انجمن های تخصصی  مدیریت شود. ناهماهنگی، عدم استانداردسازی، عدم فرهنگ‌سازی و عدم تناسب سلیقه مخاطب موضوعاتی هستند که باعث رکود صنعت پوشاک داخلی و بازار واردات و قاچاق پوشاک در کشور شده است.که متاسفانه اگر جلوی قاچاق کالاهای پوشاک گرفته می شد،‌ پوشاک نامتعارف خارجی در فروشگاه ها و مراکز فروش انجام عرضه نمی شد وشاهد رشد و تحرک صنعت پوشاک در سطح ملی و بین‌المللی بودیم و این دغدغه ای است که بیش از سی سال است با آن مواجه ایم و هنوز چون معمایی لاینحل در صنعت پوشاک باقی مانده است.

کد خبر : 1418
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.