حال پوشاک اجتماعی کشور خوب نیست

لباس پارسی؛ لباس پوشیدن بسته به سلیقه، نوع تفکر، حس تنوع، وضع مالی و چهارچوب جامعهای که در آن زندگی میکنیم تعیین میشود.پس خواسته یا ناخواسته این موضوع وجود دارد؛ اما افراط در این موضوع،که اولین نشانه آن معضل بزرگ انتخاب لباس است. دقت کنیم، الویت با رنگ و مدلی است که با آن راحت باشیم. اگر با مدل و رنگ لباسی احساس راحتی کردیم آن را بخریم؛ البته باید توجه داشته باشیم لباسهایی که انتخاب میکنیم، لطمهای به شخصیت و زندگی حرفهای ما وارد نکند.متاسفانه وضعیت پوشاک اجتماعی بحرانی است و چارچوبهای قانونی و اصول فرهنگ اصیل و ریشههای اجتماعی ایران،فعالان حوزه مد و پوشاک باید در حوزه طراحی لباس نیز این اصول را مد نظر قرار دهند و پوشاکی منطق با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی طراحی و تولید کنند تا صنعت پوشاک کشور به فرهنگ جامعه نزدیکتر شود، متاسفانه نوع پوشاک امروز که در سطح جامعه مشاهده می شود هیچ ارتباطی به داشتههای فرهنگی ما ندارد.عدم وجود ارتباط میان طراح، تولیدکننده و عرضه کننده در صنعت پوشاک نبود این ارتباط سبب شده تا شاهد عرضه پوشاکی در سطح جامعه باشیم که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما همخوانی نداشته باشد.
مد یک جریان رایج در جامعه و ترند، دنبال کردن آن جریان است. بزرگترین عاملی که در دنیا روی مد تأثیر میگذارد، مفهوم ترند است که در آن باید بر اساس تحولات اقتصادی و سیاسی جامعه، وضعیت فردای یک مد را نسبت به امروز پیشبینی کرد. شناسایی کردن ترند مد به گذشته کاری ندارد.جریان مد در ایران یک مقدار متفاوتتر است چون کسانی روی این جریان تأثیر میگذارد که خیلیهایشان مطرح نیستند. وقتی وجود برندها در مد خیلی محسوس نباشد، شما نمیتواند ترند را به درستی شناسایی کنید چون افرادی از بیرون میآیند و در این مسیر تأثیر میگذارند.
نمیتوان بدون تعامل با مشتری در مارکت حضور داشته باشید. ادبیات ابتدایی مارکتینگ این است که تولید ایده، محتوا و مد بکنید. برای این کار هم لازم است که مستقیماً با مصرفکننده ارتباط بگیرید.حتی کسانی که به صورت سنتی کار میکنند هم این تعامل را دارند. ممکن است که یک نفر سواد بالایی در این زمینه نداشته باشد اما ارتباط گرفتن با مشتری را خوب بداند. گرچه کیفیت این ارتباطها خیلی متفاوت است. در موضوع مد اتفاق دیگری میافتد.مد یک کالای استراتژیک است و با کالاهای دیگر فرق دارد و نیاز به کاربردهای اجتماعی و سیاسی دارد و با انواع نمایشگاه ها نمی توان به ذایقه دقیق مد خانوار و اجتماع رسید،مد امر تحمیلی نیست و می بایست درآن فرهنگ سازی صحیح نمود.مد یک جریان رایج در جامعه و ترند، دنبال کردن آن جریان است. بزرگترین عاملی که در دنیا روی مد تأثیر میگذارد، مفهوم ترند است که در آن باید بر اساس تحولات اقتصادی و سیاسی جامعه، وضعیت فردای یک مد را نسبت به امروز پیشبینی کرد وقتی وجود برندها در مد خیلی محسوس نباشد، شما نمیتواند ترند را به درستی شناسایی کنید تولید مد در جهان، تئوریها و برنامهریزیهای خاص خودش را دارد. مد تولید شده باید یک المانی داشته باشد، اما در ایران چنین نیست و اغلب تولید مد از طریق حادثه و اتفاق صورت میگیرد. طراح بعضی از مدها را اگر دنبال کنید، ممکن است تا ۵ سال آینده هیچ کار دیگری نتواند انجام دهد. بنابراین مشخص است که حادثه بوده. یکی از دلایلی که برندها وارد ایران میشوند همین است. برندهای داخلی آنقدر درگیر مسائل روزمرگی هستند که سعی میکنند از فضای ملتهب تولید فاصله بگیرند. یک اصطلاح به نام مد پایدار وجود دارد که به معنای مد طولانیمدت است. بعضی از برندها به سمت ایجاد مدهای پایدار میروند. برندهای ایرانی به خاطر وضعیت رکود، انطباق با قوانین برای خودشان یک حاشیه امنیت تعریف می کنند؛ لذا آنها کمتر به سراغ بحثهای فشن و مد میروند. بحث مد در ایران یک کلاف سر در گم است. هر کسی ادعای مالکیت دارد و متولیاش است. بنابراین در ایران خیلی نمیشود راجع به مد به صورت حرفه ای صحبت کرد چون هنوز درگیر یک سری مفاهیم در مد هستیم که ۶۰ سال پیش باید راجع به آنها صحبت میشد. امروز در دنیا شکل برگزاری نمایشگاهها، شکل تولید مد و شکل حضور برندها متفاوت است.هر مدیر جدیدی هم که میآید این رویه را تغییر نمیدهد چون عوض کردن سرفصلهای مصوب پشتکاری خاص و حود داستانی پرهیاهو خواهد بود، البته به این مسئله هم توجه کنید که شما تا ۱۰ سال پیش جرأت نمیکردید اسمی از مد بیاورید تا اینکه رهبرمعظم انقلاب فرمودند: که من موافق مد هستم اما مدی که برخاسته از داخل کشور باشد. حرفشان هم کاملاً درست و منطقی بود. بعد از آن صحبتها بود که حرفزدن در خصوص مد شروع شد. در این ۱۰ سال یک سری کارها انجام شده و جشنواره مد و لباس هم برگزار، اما هنوز در این زمینه فاصله بسیار زیادی میان ایران و جهان وجود دارد. چون این جشنواره ای مد و لباس هیچ خروجی ندارد و در مقایسه با جشنوارههای جهانی تقریباً صفر است.بزرگترین درگیری که در این زمینه وجود دارد این است که میگویند مد حکومتی نمیشود. در حالیکه مد یک جریان از پایین به بالا است. مگر تا به حال مدی که حکومت انتخاب کرده را مردم پذیرفتهاند؟ اصلاً اگر خوب باشد هم مردم نمیپذیرند چون خوششان نمیآید و آزادی عملشان گرفته میشود. ما در بطن جامعهای هستیم که بحث مد هیچ منافاتی هم با ارزشهای دینی و ملی ما ندارد.بنابراین مد با ارزشهای جامعه و دینی ما منافاتی وجود نداردکه از آن مسایل مساله عفاف و حجاب است که پیشینه تاریخی آن به ایران باستان می رسد وهزاران حدیث از بزرگان دینی ما در این امر موجود است و حتی راجع به رنگ لباسها هم توصیه هایی کردهاند. در حوزه ملیتی هم اگر نگاه کنید، متوجه میشوید که اقوام ما چقدر لباسهای متفاوت و زیبایی دارند. در ابیانه مردم هنوز دارند لباسهای دوره ساسانی را میپوشند و از فرهنگهای خودشان حفاظت میکنند.
سوال این است که چرا مدیران سطوح بالا نمیخواهند اهمیت این اتفاق را بپذیرند. جامعه ایران یک جامعه ارزشی است و جامعهای نیست که مردمش هر جور که بخواهند لباس بپوشند و هر تفکری را بپذیرند،بنابراین تولیدکنندهها یک چارچوب مشخصی در زمینه طراحی مد و لباس دارند. ما باید توجه کنیم که بارها مد را به کشورهای دیگر صادر کردهایم. پیراهنهای یقه ایستاده را دیپلماتهای ایرانی در سطح دنیا پوشیند و باعث شدند که مد شود. مد را معمولاً سلبریتیها، سیاستمدارها و سایر افراد مشهور تولید میکنند. بنابراین میبینید که ایران تولید مد و محتوا داشته و توانسته ارزشهایش را به دنیا هم منتقل کند. وقتی بازیگرهای ایرانی در جشنوارههای مختلف لباسشان را به عنوان نماد ایرانی معرفی میکنند، باعث میشود که یک تصویر زیبایی از مردم ایران به جهانیان معرفی شود. بنابراین پتانسیل و بستر انتقال و صادر کردن مد در ایران وجود دارد اما باید از این صنعت حمایت شود.
در دنیا یک تئوری به نام تئوری راجرز وجود دارد که میگوید اولین جریانسازهای مد، بدعتگذاران هستند که سیاستمداران ، ورزشکاران و هنرمندان و… را میتوان اصلیترین این بدعتگذارها دانست. بعد از آن هفتههای مد، رسانهها و مجلات نیز سایر بدعتگذارها هستند.
در دنیا هفتههای مد یا برخی از جشنوارهها را خود برندها برگزار میکنند چون پول، تکنولوژی، اطلاعات و مخاطبش را دارند و بر همین اساس کانسپت هفته مد یا جشنواره را هم خودشان طراحی میکنند. آنها بهترین پول و بودجه را هزینه این اتفاقات میکنند و تبلیغات گستردهای برای آن انجام میدهند تا در نهایت نتیجهاش را هم ببینند. اما در ایران اینطور نیست. بنابراین سطح کیفیت آثار این جشنوارهها طوری نیست که اتفاق عجیبی در آنها بیفتد. از آن آثار یک کدامش هم به فروش نمیرسد. البته دلیلش هم مشخص است با اطلاعات، امکانات و بودجه کم نمیتواند کار عیجبی بکند.
تاثیر مد بر حالات روحی و مغزی انسان
لباسهای مختلف میتوانند بر حالات روحی ما اثر بگذارند، ببینیم تا به حال اثر مثبت کدامیک را از خود گرفتهایم:
لباسهای شما میتوانند به شما قدرت بدهند: برخی لباسها از جمله لباسهای رسمی به شما اعتماد به نفس خاصی میدهد که باعث ایجاد حس قدرت در ناخودآگاه مغز شما میشود. کت و شلوار آبیکاربنی یا سورمهای نمونه بارز این نوع لباسهاست.
لباسهایی که شما را متفکرتر میکنند: مطالعات نشان میدهند که علاوه بر حس قدرت، لباسهای رسمی ما را تبدیل به تفکر با سرعت بالاتری هم میکند.
لباسهایی که ما را مجبور به ورزش سخت میکنند؛ اما ذهن ما، آن را آسان درک میکند: لباسهای ورزشی قرمز به علت محرک بودن رنگ آن، ما را مجبور به سخت ورزش کردن میکند.لباسهای ورزشی میل به ورزش را در شما بیدار میکند: لباسهایی که برای ورزش هستند چه در داخل باشگاه و چه در فضای بیرونی، این حس که وقت تمرین بدنی است را در ذهن شما بیدار میکند و مغز شما را آماده ورزشهای فیزیکی میکند.
لباسهایی که شما را باهوشتر میکنند: برخی کارها لباسهای فرم مخصوص به خود را دارند و با پوشیدن آن لباسها و مشغول شدن به کار مخصوص، هوش شما برای انجام آن کار افزایش مییابد.
لباسهایی که باعث بهتر تمرکز کردن میشوند: وقتی شما لباسی مناسب به تن داشته باشید، که به شما حس حرفهای بودن در کارتان را بدهد، دومین اثر مستقیمی که دارد، تمرکز بیشتر بر موضوع در حال بررسی است.
لباسهایتان میتواند شما را خوشحالتر کند: وقتی شما لباسی را بپوشید که خوشحالتان میکند و با آن احساس رضایت دارید باعث بالابردن حس امید در شما میشود، که در فعالیتهای روزانه اثری مثبت بر کارهایتان دارد.
لباسهایی که میتواند باعث کاهش وزن شما شود: زمانی که لباسهای شما تنگ میشوند و دیگر به راحتی قبل نیستند، ملموسترین هشداری است که دریافت میکنید، شما در حال اضافه وزن و تغییر سایز هستید.
برچسب ها :پوشاک ، صنعت مد ، مد و پوشاک ، مد و لباس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰