کد خبر : 1626
تاریخ انتشار : شنبه 15 فوریه 2020 - 11:18

مسولین غافل از مد اسلامی در جهان/ باز جای ایران خالی است

مسولین غافل از مد اسلامی در جهان/ باز جای ایران خالی است
رشد جهانی مصرف کنندگان اسلامی، رابطه مستقیمی با مُد و مذهب ایجاد کرده است و مسلمانان را تشویق به پوشیدن مد روز و طرح هایی زیبا می‌کند.

به گزارش لباس پارسی؛ مد اسلامی به عنوان پدیده ای خاص در دهه ۱۹۸۰ به صنعت مد پا گذاشت. آخرین تحولات در این زمینه بحث های متنوعی را در سطوح مختلف از جمله سیاست ، مذهب و فرهنگ ایجاد کرده است.

درست است که امروزه بازار مد اسلامی در حال گسترش است اما هنوز هم در مقایسه با مقیاس جهانی‌، نسبتا جایگاهی ندارد.‌هرچند کمپانی‌های بزرگ طراحی در حال تلاش برای ارائه مجموعه های خود در رابطه با مراسم مذهبی مسلمانان هستند و عرصه را برای طراحان جوان مخصوصا از کشور های اسلامی خالی می کنند. این کمپانی ها، در کشورهای عربی به ویژه دبی در تلاشند تا این منطقه را به بستری از مرکز طراحی و مد اسلامی تبدیل کرده و سعی در تبلیغ مارک های اسلامی دارند.

اقتصاد اسلامی

هرچند که امروزه بازار مد اسلامی هنوز در مرحله اول توسعه قرار دارد، با این حال با توجه به ارقام ارائه شده توسط شاخص جهانی اقتصاد اسلامی، این روند به سرعت در حال تغییر است : تخمین زده اند که مصرف کنندگان مسلمان در پایان سال۲۰۱۹ به بیش۲۸۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

با وجود این واقعیت که خرید لباس ها نمی تواند به طور مستقیم در صنعت مد اسلامی تاثیر بگذارد ، ثابت می شود که این صنعت بسیار شکننده خواهد بود. علاوه بر این ، تحقیقات پیش بینی می کنند که جمعیت مسلمانان جهان تا سال ۲۰۵۰ برابر با تعداد مسیحیان خواهد بود ، از این رو قدرت خرید مشتریان جوان به طور پیوسته رشد خواهد کرد که فرصت های جدیدی برای طراحان جوان و مارک های مد جدید ارائه می دهد.همچنین مارک های معروف مانند DKNY‌و  Hilifiger  توجه بیشتری به برخی مراسمات مانند ماه رمضان می‌کنند و در این فصل ها شمار مصرف کنندگان مسلمان افزایش می یابد.

دبی نیز پس از باز کردن مسیر طراحی ، حتی اگر توسط صنعت پوشاک مسلمانان ترکیه به چالش کشیده شود، راه خود را برای تبدیل شدن به سرمایه مد اسلامی ادامه می دهد.

سیاست و فرهنگ

صنعت مد ، با تمام زمینه هایی که در هنر و خلاقیت دارد ، نمی تواند در خلا بماند و باید با فرهنگ اجتماعی  سیاسی که در آن وجود دارد مرتبط باشد.

با توجه به ماهیت بحث برانگیز این موضوع ، واکنش های مختلف وجود داشت. از جمله واکنش هایی مثل تابیندا کوثر ایشاق ، فارغ التحصیل مد که برای روز یادبود نوعی لباس با عنوان حجاب پاپی طراحی کرد. از جریان مد اسلامی که به راه افتاده بود استقبال کرد و عنوان کرد و گف :‌این یک حرکت خوب برای کسب و کار در صنعت مد تلقی می شود.

همچنین مریا ایدریسی ، دارنده اولین مدرک حجاب ، در تبلیغات H&M گفت:دیدن دولچی اند گابانا در این عرصه قطعا نکته مثبتی است.

جانما هامد ازشلیان ، نویسنده کتاب عشق در یک روسری و کسی که حوادث ناشی از حجاب را برای همه یاد آوری کرد گفته است :صنعت مد امروزه در مورد مصرف گرایی است. خرید ، خرید ، خرید و با آن چه که شما می پوشید مورد قضاوت قرار می گیرید. در حالیکه مد اسلامی تسلیم شدن در مقابل حق زنان و حمانی که صحبت از مدل لباس زنان مسلمانان به میان می آید، اکثرا به یاد لباس های ساده و رنگ های تیره و مرده می افتیم اما در چند سال اخیر در صنعت مد و فشن اسلامی تغییرات زیادی ایجاد شده است. در واقع زنان مسلمان در نقاط مختلف جهان، از رسانه ها و شبکه های اجتماعی کمک و کنترل مدل لباس هایی که به تن می کنند را به دست گرفتند.

نمایشگاهی در موزه هنرهای تجسمی سان فرانسیسکو در زمینه مد و فشن اسلامی برگزار شد که لباس های گوناگونی، از لباس های ورزشی گرفته تا روسری و پیراهن، را برای زنان مسلمان به نمایش گذاشتند. این شو توجهات زیادی را به خود جلب کرد که یکی از عوامل آن رسانه ها بودند که در جهانی کردن این رویداد نقش مهمی داشتند.

طبق گزارشات، در حال حاضر صنعت مد اسلامی حدود ۴۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این صنعت امروزه با سرعتی بالاتر از همیشه، در حال رشد می باشد که دلیل آن هم تعداد زنان مسلمانی ست که روز به روز فعال تر در صنعت مد و فشن فعالیت می کنند.

مسلمانان در نقاط مختلف جهان فرهنگ های گوناگونی دارند، از این رو استایل آنها نیز با هم متفاوت است اما نشان دادن تمام آنها در یک نمایشگاه غیر ممکن بود، از این رو طراحان تصمیم گرفتند که محبوب ترین مدل های لباس در میان مسلمانان را انتخاب و به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه از طراحان عربستان، دبی، اندونزی، مالزی و ترکیه برای طراحی این لباس ها دعوت شده است که متاسفانه جای طراحان ایرانی اسلامی در جشنواره های بین المللی مد همیشه خالی بوده است.

زنان خاورمیانه، که اکثرشان تحصیل کرده هم هستند، بیشترین مصرف کنندگان مد لاکچری اسلامی به شمار می آیند. البته در این نمایشگاه طراحان غربی نیز دیده می شوند. لباس هایی که آنها طراحی می کنند الهام گرفته از طرح های اسلامی به خصوص مراکش است.

از آنجا که تقاضا برای مد اسلامی روز به روز بیشتر می شود، برندهایی چون نایک، دولچه گابانا، دیور یا اسکار دلا رنتا، به کلکسیون لباس های خود، لباس های اسلامی نیز اضافه کرده اند. به عنوان مثال برای پیراهن های شب شان آستین گذاشتند یا قد دامن های کوتاه شان را بلندتر کرده اند تا با مد اسلامی جور در آید.

یکی از اتفاقات مهمی که امسال برای مد اسلامی رخ داد این بود که طراحان اسلامی در هفته مد میلان، که یکی از مهمترین رویدادهای مد و فشن جهان است، آثارشان را به نمایش گذاشتند. همین موضوع اهمیت مد اسلامی را در جهان نشان می دهد.

علاوه بر هفته و شوهای مد و فشن، اینفلوئنسرها نیز تاثیر زیادی در رواج مد اسلامی داشته اند. به عنوان مثال مومتاها الهی، دختر ۲۴ ساله مسلمان و یک فشن بلاگر است که نزدیک به ۲۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد. او می گوید: من سعی دارم که مد بین المللی را با مد اسلامی تلفیق کنم. اگر چه همیشه در کنار بلاگرهای مد و فشن، بلاگرهای مسلمان نیز وجود داشت اما به دلیل محدودیت ها، آنها به خوبی دیده نمی شدند اما امروزه توجهات بیشتری روی آنهاست و من از این بابت بسیار خوشحالم.

یکی از فشن بلاگرهای ایرانی، با نام هدی خاطبی پروژه ای را با نام «مد اسلامی معاصر» ترتیب دارد که در آن لباس هایی طراحی کرد که هم برای زنانی که در کشورهای مسلمان زندگی می کنند مناسب است و هم برای آنهایی که در کشورهای غیر مسلمان هستند.

به گفته او حجاب یک انتخاب است. از روزی که شما تصمیم می گیرید ارتباط خود را با خدا بیشتر کنید، در واقع برای خودتان تصمیم گرفته اید. ما می خواهیم زنان مسلمان را به زیباترین شکل ممکن نشان دهیم. آنها هم مانند دیگر زنان زیبا و جذاب هستند، بنابراین باید از طرح های شاد و زیبای لباس بهره مند شوند. در واقع مد می تواند ارتباطی میان زنان مسلمان و غیر مسلمان است.

تلاش یک زن بریتانیایی برای دوخت لباس‌های اسلامی مد ‌روز

یک خیاط مسلمان بریتانیایی تلاش می‌کند برای زنان مسلمان لباس‌های اسلامی شیک عرضه کند. به نقل از This is Lancashire، این زن مسلمان اهل شهر بولتون در شمال غرب انگلیس رضوانه ماتادار (Rizwana‌ Matadar) نام دارد ‌و محصولات خود را با نام COVER ME تولید می‌کند.ماتادار که مادر دو فرزند است، همه لباس‌ها را خودش طراحی می‌کند و آنها را در صفحه اینستاگرام خود، جایی که او بیش از ۱۶ هزار دنبال کننده دارد،‌ به نمایش می‌گذارد.وی در این باره گفت: ایده این کار‌ از آنجایی به ذهنم رسید که فهمیدم شکاف بزرگی در بازار وجود دارد و اگر بخواهید لباسی بلند بخرید که تا مچ پا را بپوشاند، نمی‌توانید چنین لباسی را پیدا کنید.این طراح مد، که از ۱۲ سالگی با کار خیاطی آشنا شده، شروع به آموزش خیاطی به دختران کرده و تاکنون این حرفه را به بیش از ۳۰۰ نفر آموزش داده است.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، بسیاری از شهروندان و سیاست‌مداران آلمانی، حجاب را نمادی از اسلام می‌دانند و با آن مخالفت می‌کنند. حتی در برخی از ایالت‌های این کشور، قوانین سختگیرانه‌ای برای پوشش دختران دبستانی، کارکنان دادگاه‌ها و معلمان وضع شده است.با این وجود، نگاهی اجمالی به بازار پوشاک آلمان نشان می‌دهد که حجاب اسلامی موجب پیدایش سبکی جدید در عرصه مد این کشور شده است. در سال‌های اخیر، بسیاری از فروشگاه‌های لباس زنانه در شهرهای کلن، هامبورگ و برلین، بخشی از محصولات خود را به لباس‌های اسلامی اختصاص داده‌اند.برخی از آنها مانند بوتیک نورالهدی، فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده‌اند و با فروش لباس‌های متنوع، طیف بیشتری از مسلمانان را راضی نگه می‌دارند. اما این تنها فعالیت ژرمن‌ها در عرصه مد اسلامی نیست. علاقه‌مندان به مد اسلامی در آلمان، برای ترویج آن نیز تلاش زیادی می‌کنند. آلمان میزبان اولین نمایشگاه مد اسلامی بود. نمایشگاهی که توانست نگاه بسیاری از طراحان مد جهان را به خود جلب کند.

تأسیس فروشگاه آنلاین

طبیعی است که با وجود صدها هزار زن مسلمان در آلمان، سبک‌های متنوعی برای لباس‌های اسلامی وجود داشته باشد.  در سال ۲۰۱۱، سایت اینترنتی مسلمانان فعال، از کاربران خود خواست نظرشان را درباره مد اسلامی بیان کنند. نظرات کاربران این سایت اینترنتی جالب و متفاوت بود. برخی از آنها معتقد بودند که لباس‌های اسلامی باید براساس مد روز طراحی شوند. اما برخی دیگر بر این باور بودند که لباس‌های زنان مسلمان باید کاملا ساده باشند. در سال‌های اخیر، این تفاوت دیدگاه‌ سبب شده لباس‌های اسلامی در کشورهای اروپایی مانند آلمان، در رنگ‌ها و شکل‌های متنوع‌تری به بازار عرضه شوند.

سوزانه کوئک، طراح گرافیک در آلمان در سال ۲۰۱۲ سایتی با عنوان «ایمزدی کوتوره» تأسیس کرد تا از طریق آن، زنان مسلمان در آلمان بتوانند لباس‌های مورد نظر خود را سفارش دهند. او که ساکن برلین است، لباس‌های مناسب مسلمانان را از نقاط مختلف جهان خریداری می‌کند و آنها را بر روی سایت قرار می‌دهد. او در این باره می‌گوید: وقتی من دینم را به اسلام تغییر دادم، متوجه شدم که لباس‌های متنوعی برای یک زن مسلمان در آلمان وجود ندارد. در آن زمان، بیشتر لباس‌هایم را از آمریکا و انگلستان سفارش می‌دادم. به همین دلیل، تصمیم گرفتم سایتی را برای فروش آنلاین لباس‌های اسلامی در آلمان تأسیس کنم.

نل عبدالله زن دیگری است که در برلین به اسلام گرویده است و در زمینه فروش لباس شنای اسلامی(بورکینی) فعالیت دارد. این زن جوان، بورکینی یا لباس شنا اسلامی را از استرالیا وارد آلمان می‌کند تا زنان مسلمان برای حضور در استخرها، دغدغه نداشته باشند. او در این باره می‌گوید: «وقتی تازه مسلمان شده بودم، در سفری به خارج از آلمان با بورکینی آشنا شدم. در آن زمان فکر کردم که زنان مسلمان در آلمان نیز به این لباس نیاز دارند. بنابراین شرکتی برای واردات بورکینی به آلمان تأسیس کردم. این لباس‌ها ضخیم و ضد آب است و مدل‌های مختلفی دارد. با این وجود، در برخی از ایالت‌های آلمان هنوز زنان مسلمان اجازه ندارند که با بورکینی شنا کنند.

نل عبدالله و سوزانه کوئک تنها مسلمانان آلمانی نیستند که برای عرضه لباس‌های اسلامی فعالیت می‌کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از مسلمانان آلمان وارد این عرصه شده‌اند. ایمان استایل، مسلم شاپ، آبایا، حجاب و جوم نام چند شرکت معروف است که در حوزه مد اسلامی در آلمان کار می‌کنند.

حجاب الماس من است

از کارهای مهمی که مسلمانان برای ترویج مد اسلامی در کشورهای غربی انجام می‌دهند، تبلیغ حجاب در شبکه‌های اجتماعی است. سمیه کوکتان از اولین زنان در آلمان است که درباره حجاب و مد اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ پرداخت. او صفحه‌ای با عنوان «حجاب الماس من است» در فیس‌بوک راه‌اندازی کرد و در آن، ویدئوها و عکس‌هایی از لباس‌های اسلامی به نمایش گذاشت. در حال حاضر ۴ هزار و ۶۹۳  نفر این صفحه را در فیس‌بوک دنبال می‌کنند.

ایندا نداه پوسپیتا یکی دیگر از زنان آلمانی است که در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ حجاب می‌پردازد. او که در هانوفر زندگی می‌کند، صفحه‌ای به نام خود در اینستاگرام راه‌اندازی کرده است و در آن لباس‌های اسلامی و مطابق مد روز را به نمایش می‌گذارد. صفحه او در حال حاضر ۶۷۷ هزار دنبال‌کننده دارد. از دیگر زنان آلمانی که در اینستاگرام در حوزه مد اسلامی فعالیت می‌کند، می‌توان به آمیرا هانورا اشاره کرد. او در فرانکفورت زندگی می‌کند و در حال‌حاضر ۲۰ هزار نفر صفحه او را در اینستاگرام دنبال می‌کنند.

مجله مد برای زنان مسلمان

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در آلمان صدها هزار زن مسلمان زندگی می‌کنند، اما تا سال‌ها مجلات زنان در آلمان این گروه پرشمار را نادیده می‌گرفتند. در حالیکه صدها مجله برای زنان در آلمان وجود دارد، اما تا سال‌ها هیچ مجله‌ای به صورت اختصاصی برای زنان مسلمان منتشر نمی‌شد. سرانجام ژانویه سال ۲۰۱۱ انتظارها به پایان رسید و نخستین مجله برای زنان مسلمان با عنوان «إمرأه» منتشر شد. ساندرا آدئویه، سردبیر این مجله به اسلام گرویده بود و به خوبی با نیازهای زنان مسلمان آشنا بود.

نمایشگاه مد اسلامی در فرانکفورت

سال‌ها است که برگزاری نمایشگاه‌های مد در پایتخت‌های مختلف جهان امری عادی است، اما وقتی پای مد اسلامی در میان باشد، کار کمی پیچیده می‌شود. شاید به همین دلیل است که تا سال ۲۰۱۸، هیچ نمایشگاه بین‌المللی برای مد اسلامی در جهان وجود نداشت. هرچند سال گذشته، نمایشگاه بین‌المللی مد اسلامی برای نخستین‌بار در ایالات متحده آمریکا برگزار شد، اما این نمایشگاه امسال در اولین ایستگاه اروپایی خود میهمان موزه‌ هنرهای کاربردی فرانکفورت بود. دهه‌ها است که مسلمانان، بخش قابل‌توجهی از شهروندان شهر فرانکفورت را تشکیل می‌دهند. به همین‌دلیل، مسئولان این شهر تصمیم گرفتند که در سال جاری، پذیرای طراحان مد اسلامی از نقاط مختلف جهان باشند. در این نمایشگاه که دو ماهی است به پایان رسیده، علاوه بر طرح‌های لوکس، لباس‌های غیررسمی و ورزشی مناسب زنان مسلمان نیز در قالب عکس‌‌ به نمایش گذاشته شده بود.

صنعت مد پی برده است که زنان مسلمان خواستار لباس‌هایی متنوعی هستند. با توجه به اینکه رعایت حجاب و لباس پوشیده برای مسلمانان اهمیت دارد، تلاش کرده‌اند طرح‌هایی ارائه دهند که بازار جامعه مسلمان را به سمت خود بکشند.

امید است با برنامه ریزی دقیق بنیاد مد و لباس اسلامی و ایرانی بتوانیم به زودی نمایشگاه بین المللی مد اسلامی با استاندارهای جهانی برگزار نماییم و اگر پیگیر این امر یه صورت جدی نباشیم بالطبع کشورهای عربی و غربی پیشتاز این امر خواهند بود و اگر این اتفاق و رویداد بزرگ رخ دهد باعث رونق وسیع صنعت مد و نساجی کشور خواهد شد و با شعار ایران مهد مد اسلامی جهان اسلام این امر را به جد پیگیر شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.