برگزاری «هفته مد اسلامی» با حضور کشورهای مسلمان/ مافیای چادر مشکی اجازه تولید داخلی نمیدهد

لباس پارسی؛ رویکرد منفعلانه به مقوله حجاب و عفاف همواره این سوال را بهوجود میآورد که چه کسی متولی این مسئله مهم است. چرا هیچ دستگاه و مجموعه فرهنگی و غیر فرهنگی در این میدان مهم و خطیر وجود ندارد! مگرنه اینکه تعداد زیادی از شهدا در وصیتنامههایشان به موضوع حجاب اشاره، و بر لزوم حفظ آن تاکید کردهاند؟!
با وجود اهمیت این موضوع، چرا چنین غفلتی وجود دارد؟! اینها تنها بخشی از سوالاتی است که همواره درخصوص مسئله حجاب و عفاف مطرح است، در این خصوص و به بهانه شیوع ویروس کرونا به سراغ «سیده مرضیه شفاپور» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس رفتیم که در ادامه گفتوگوی با وی را میخوانید:
شیوع ویروس کرونا اکثر مشاغل و کارگاههایی که محصولات مصرفی همانند لوازم خانگی، پوشاک را تولید میکردند را تعطیل کرد و حتی بخشهای فرهنگی و سرگرمی و کتاب را تحت تاثیر قرار داد. یعنی اکثر این فعالیتها که عمده فروششان مربوط به ایام نوروزی و سال جدید بود به تعلیق و تعطیلی کشیده شدند. پوشاک و محصولات عفاف و حجاب نیز چنین وضعیتی را داشت، برای ورود به بحث کمی از اوضاع صنایع عفاف و حجاب در این دوران و درگیری آن با ویروس کرونا برایمان بگویید.
شفاپور: شیوع کرونا بحثی است که تمام جهان را درگیر خود ساخته است و فقط مختص به ایران نیست. وقتی این اتفاق در ایران همهگیر شد، خیلی از موسسات و مشاغل ما، همانند سایر اتفاقات دچار آسیب و رکود شدند و همین موجب شد وقفهای در فعالیتهای آنها انجام شود؛ منتهی آنچه منجربه یک اتفاق خیلی خوب در حوزه مد و لباس کشور شد، این بود که کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری شورای عالی برندها، ستادی را تحت عنوان پشتیبانی از بیماری کرونا تشکیل داد.
اگر این ستاد تشکیل نمیشد، ما با یک بحران بسیار جدی در عرصه ماسک و گان روبرو میشدیم چرا که در ابتدای این بیماری بودیم و دسترسی به ماسک و گان بسیار محدود بود لذا با همکاری شورای عالی برندها این ستاد را تشکیل دادیم؛ در واقع کارهای اداری و پیگیریهای لازمه در حوزه انتظامی را ما انجام دادیم و تمام این دوستانمان چرخه تولید خودشان را به موضوع ماسک و گان اختصاص دادند.
چه مجموعههایی در این ستاد حضور داشتند؟
در این کارگروه تعدادی از برندهای مطرح کشور وجود داشتند و تماماً خدمات را رایگان ارائه دادند و نهتنها هزینهای از دولت دریافت نکردند بلکه خودشان نیز مبلغی را به برای شروع اولیه کار متقبل شدند و در ادامه خیرین نیز ورود پیدا کردند.
اگر همکاری شورای برندها در این عرصه نبود به نظرم کشور و کادر درمانی در حوزه ماسک و گان دچار کمبودهای جدی میشد بچههای این کارگروه واقعا دلی و برای رضای خدا کار کردن، این فعالیت از اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم و تنها یک روز ابتدایی سال جدید تعطیل شد.
اگر همکاری شورای برندها در این عرصه نبود به نظرم کشور و کادر درمانی در حوزه ماسک و گان دچار کمبودهای جدی میشد چراکه در زمان شیوع بیماری، ملزومات مقابله با ویروس در خط مقدم یعنی بیمارستانها کم بود و ما توانستیم پوشش دهنده خوبی برای بیمارستانها باشیم و نخستین تولیدات این کارگروه را بیمارستانهای استان قم ارسال کردیم.
بچههای این کارگروه واقعا دلی و برای رضای خدا کار کردن، این فعالیتها را از اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم و تنها یک روز ابتدایی نوروز تعطیل شد چراکه میبایست کارگرها در کنار خانوادههایشان باشند.
فعالیت این کارگروه هماکنون ادامه دارد یا اینکه با ورود دستگاههای مختلف تعطیل شده است؟
بله فعالیت مجموعههایی که مطرح شد همچنان ادامه دارد اما شدت آن کمتر شده است چراکه مجموعههای مختلفی در این زمینه وارد کار شدهاند اما اولین گروههای جهادی که صادقانه وارد میدان تولید ملزومات مورد نیاز این عرصه شدند، همین شورای عالی برندها بود که با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار هم قرار گرفتند و یک اتفاق خوب رقم خورد.
مجموعاً چند کارگاه در این عرصه فعال شد؟
مجموعاً حدود ۱۵ کارگاه فعال شد. البته برندهای ما کارگاههای بزرگی در اختیار داشتند چراکه بخش مهمی از پوشاک کشور را تولید میکنند؛ ۱۵ کارگاه در تهران و چند کارگاه نیز در رباط کریم و کرج بود. کارهای این کارگروه بهقدری منظم و حساب شده بود که با هماهنگیهای صورت گرفته با وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی، تولیدات را جهت ایزوله به آنها تحویل میدادیم و کار کاملاً بهداشتی صورت میگرفت.
در جریان فعالیتهای مجموعه شما برای تولید ماسک و گان، کسی دچار ویروس کرونا نشد؟
اتفاقا چند نفر از دوستان و همکارانمان در این مسیر دچار بیماری شدند و بنده شخصاً نیز علائمی پیدا کردم اما خوشبختانه همگی سلامتی خودمان را بهدست آوردیم.
تولیدات شما در کارگروه دقیقاً چه محصولاتی بود؟
ما ماسکهای n95 و ماسک فیلتردار و ساده تولید میکردیم؛ البته بیشتر تولیدات ما ماسکهایی بود که مصرف کادر درمان بود. در مقطعی گان و شید هم تولید کردیم اما در ادامه اولویت اول ما تولید برای کادر پزشکی بود.
ما ابتدا کارمان را در هر کارگاه با تولید روزی یک هزار ماسک شروع کردیم و تا روزی پنج هزار و ۱۰ هزار افزایش دادیم و در همین اواخر این تعداد به تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک در هرکارگاه رسید.
شائبههایی مطرح شده بود که خط تولید برخی از کارگاهها بهاجبار به تولید ماسک تغییر پیدا کرده، شما در این روند چنین مواردی داشتید؟
اصلاً چنین مواردی نداشیم؛ یکی از برندهای مطرح تولید پوشاک کشور طی تماسی با بنده مطرح کردند ما میخواهیم ادای دینی بهکشور داشته باشیم و طی یک جلسه راهکارهایی مطرح شد. در زمانی که هیچ کس از منزل خارج نمیشد، این عزیزان پای کار آمدند. من شخصاً وقتی این اخلاص را در این همکاران دیدم، با اینکه خودم فرزند خردسالی در منزل داشتم اما ترجیح دادم در کنار آنها باشم و وظیفه خودم دانستم در ستاد شرکت داشته باشم و با برنامهریزی فعالیتها را ادامه دهیم.
ما در این کارگاهها حتی برای کارگرها نیز اجباری قرار ندادیم و گفتیم هر کسی تمایل ندارد در این زمینه همکاری کند، میتواند برود اما کارگرها که اکثراً هم شهرستانی بودند در کنار ما ایستادند.
اخیراً گزارشی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس جمهور ارائه شد که برآوردی از خسارتهای بخش فرهنگ و هنر کشور بهواسطه شیوع ویروس کرونا در آن تشریح شده بود. در این گزارش خسارتهای وارده به بخش مد و لباس نیز ذکر شده بود؟
آقای صالحی در بخشنامهای به معاونتهای وزارتخانه ذکر کرده بودند که تمام ضرر و آسیبها شناسایی و به ایشان گزارش شود. ما نیز بررسیهایی انجام دادیم و پنج هزار موسسه تک منظوره و خانههای مد و نظامات که دراین رابطه دچار آسیب شده بودند را معرفی کردیم.
بیشترین فروش مد و لباس به ایام عید نوروز اختصاص دارد، زحمات این عزیزان در همین ایام بهثمر مینشیند لذا بیشترین آسیب وارده به حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را میتوان متوجه این قشر دانست.
برآوردی از ضررهای وارده به هر یک از این موسسات انجام شده است؟
بله چنین برآوردهایی انجام شده البته برخی از موسسات که فعالیت آموزشی داشتند توانستند بعد از وقفهای کوتاه، ادامه کارهای آموزشی خود را از طریق آموزش آنلاین و فضای مجازی انجام دهند؛ لذا آسیب به همه بخشها یکسان نبود اما ما برندهایی داشتیم که ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیرو دارشتند لذا اگر همه این پرسنل تعدیل میشدند ضررهای جبران ناپذیری به چرخه تولید وارد میشد.
مدیریت این مجموعهها اندوختهها و سرمایههای خودشان را فروختند تا بتوانند حقوق و مزایای پرسنلشان را پرداخت کنند تا این نیروهای را حفظ کرده باشند و آنها را از دست ندهند درحالی که شاید اولین راهکاری که در چنین شرایطی به ذهن هرکسی میرسد، تعدیل کردن نیروها است اما خوشبختانه در این بخش چنین اتفاقی رخ نداد و اتفاقات انساندوستانهای را در این جریان شاهد بودیم.
امروز که در مرحله جدیدی از دوران قرنطینه به واسطه شیوع کرونا هستیم و مشاغل با ایجاد نکات بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی فعالیتشان را شروع میکنند، شما در حوزه مد و لباس چه وضعیتی دارید؟
با همکاریهایی که با وزارت بهداشت صورت گرفت یکسری پروتکل کلی تنظیم شد که به همه موسسات اطلاع داده شد تا بتوانند با اعمال این نکات و با ثبتنام در سایت وزارت بهداشت و اعمال این پروتکلها و فاصلهگذاری اجتماعی، فعالیتهای تولیدی را انجام دهند. در این زمینه ما بازدیدهایی را نیز انجام دادیم که این نکات بهخوبی رعایت شده بود و فعالیتها مجدد شروع شده است.
اخیراً مصاحبهای مبنی براینکه وضعیت محصولات حجاب و عفاف، بحرانی است، از یک تولیدکننده محصولات حجاب و عفاف با یکی از خبرگزاریهای رسمی کشور صورت گرفته بود که این مصاحبه در خبرگزاری دفاع مقدس نیز منعکس شد؛ همین امر موجب بازتابهای بینالمللی این مصاحبه شده بود. نظرشما درخصوص این اظهارنظر و مطلب بهعنوان یک کارشناس حوزه حجاب و عفاف چیست، بهنظرتان این مطلب چقدر پشتوانه علمی دارد؟
شیوه کرونا یک اتفاق جهانی بود که ضررهای آن نیز همهگیر و جهانی است و اینچنین نیست که بگوییم ضررهای این حوزه فقط برای ایران و یا یک حوزه همانند حجاب و عفاف بوده است بلکه تمام کشورهای پیشرفته بخاطر همین موضوع زمینگیر شدهاند درصورتی که کشورمان علاوه بر کرونا، درگیر تحریم ظالمانه است. با این وجود ضررهای وارد شده بر حوزه حجاب و عفاف ۴۰ درصد نیست؛ ما نیز معتقد هستیم این بخش همانند سایر بخشها آسیب دیده اما این آسیب بیشتر از بخشهای دیگر نیست.
تمام حوزههای مختلف بخاطر شیوع کرونا دچار مشکل شد؛ این مشکل مربوط و مختص به یک یا چند شغل نیست بلکه فراگیر بوده است و حجاب و عفاف نیز یک بخش از همه این مشاغل است. البته بهنظرم باوجود تحریمهای ظالمانه، کشورمان وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشورهای دیگر دارد.
ما برای جبران خسارات وارده بر بخش حجاب و عفاف، فراخوانی را تنظیم کردهایم تا بتوانیم در هفته حجاب و عفاف که تیرماه است، بهطور ویژه نمایشگاهی را با رعایت تمام نکات بهداشتی برای محصولات حجاب و عفاف برگزار کنیم. ضمناینکه با بسیاری از آموزشگاهها و فعالین که درخواست فعالیت مجازی داشتند، همکاری داشتیم و مجوزهای لازم را اختصاص دادیم که این فعالیتها ادامه پیدا کند و مقداری از خسارتهای وارده جبران شود.
تمام حوزههای مختلف بخاطر شیوع کرونا دچار مشکل شد؛ این مشکل مربوط و مختص به یک یا چند شغل نیست بلکه فراگیر بوده است و حجاب و عفاف نیز یک بخش از همه این مشاغل است. البته بهنظرم باوجود تحریمهای ظالمانه، کشورمان وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشورهای دیگر دارد.
اولین اقدام ما برای جلوگیری از ضررهای این حوزه بحث شناسایی بود که لیست مشاغل را تهیه کردیم و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد تا ایشان از طریق دولت بتوانند بخشی از آن را جبران کنند. بحث دوم ایجاد زمینه فروش برای این مشاغل بود که مقدمات آن در حال انجام است.
یکی از فعالین حوزه محصولات عفاف و حجاب در یک اظهارنظر انتقادی مطرح کرده بودند که مسوولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز محصولات این حوزه را بهعنوان کالای فرهنگی نپذیرفتهاند، این مسئله چگونه است؟
قانونگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهواسه جنس فعالیتهای فرهنگی این وزارتخانه مکلف کرده تا چنین رویکردی داشته باشد. اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حمایت از محصولات حجاب و عفاف کاری نکرده است، صحیح نیست.
نزدیک به ۱۷ نهاد، مجموعه و دستگاه هموازیکار با موضوع حجاب و عفاف در کشور وجود دارد که همگی بودجه کلان دریافت میکنند اما کسی وجود ندارد عملکرد آنها را نقد کند و از آنها مطالبهای داشته باشد که باوجود دریافت چنین بودجههایی فعالیت شما چه بوده است درصوتی که هرجا کاستی وجود دارد، انگشت اتهام بهسمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته میشود.
برنامه ما برای حجاب و عفاف با نگاه و رویکرد بینالمللی است؛ در این زمینه با کشورهای اسلامی وارد مذاکره شدهایم و صحبتهایی کردهایم تا هفته مد اسلامی را با شرکت کشورهای مسلمان داشته باشیم.
ما در مجموعه کارگروه حجاب و عفاف بودجهای دریافت نمیکنیم اما کارهای زیربنایی که در این موضوع وجود دارد را انجام میدهیم و شاید یکی از دلایل مهجور ماندن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه پشتوانه کم تبلیغی آن باشد درحالی که مجموعه فعالیتهای ما موجب شده تا اکثر برندهای فعالیتهایشان را بهسمت کارهای فاخر و پوشیده سوق دهند.
بودجه و نیروی انسانی ما در کارگروه ساماندهی مد و حجاب بسیار ناچیز است اما کارهایی که تاکنون انجام دادهایم خوب و تاثیرگذار بوده است؛ معتقدیم این فعالیتها کم است و اگر نگران بحث حجاب و عفاف در کشور هستیم و میخواهیم کاری انجام دهیم، باید در کنار هم باشیم.
برنامه ما برای حجاب و عفاف با نگاه بینالمللی است؛ در این زمینه وارد مذاکره شدهایم و با کشورهای اسلامی صحبت کردهایم که هفتهای برای حجاب و عفاف بینالمللی داشته باشیم و هفته مد اسلامی را با شرکت کشورهای مسلمان داشته باشیم. ما در بحث حجاب کارهای بسیاری میتوانیم انجام دهیم و اولین کار همین است که نشان بدهیم که لباسی که امروز ما داریم، لباسی است که غربیها بهدنبال آن هستند.
گرانی چادر مشکی خیلی این روزها خبرساز شده است؛ این اتفاق دغدغه بسیاریهای از خانوادههای ایران است، آیا این افزایش قیمت غیرمنطقی، ارتباطی با ویروس کرونا دارد؟
گرانی چادر دغدغه بسیاری است چراکه در هر خانواده یک یا چند خانم چادری وجود دارد که تامین چادرهای آنها هزینههای زیادی را درپی خواهد داشت. بررسی و پیگیریهای ما نشان میدهد بحث گرانی چادر ربطی به کرونا ندارد و باید وزارت سمت ورود جدیتری به این موضوع داشته باشد و ارز مورد نیاز را اختصاص دهد؛ متاسفانه میزان ارز اختصاص داده شده به گلسر، بیشتر از ارز برای چادر است!
ما باید از تولیدکنندگانی که امکان تولید چادر در داخل کشور را دارند، حمایت کنیم. باید معظل گرانی چادر با قطع دست واسطهها حذف شود و خودمان امکان تولید را فراهم کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند با حمایت، میتوانند تولید چادرمشکی را در داخل کشور بهبهترین شکل انجام دهند.
وظیفه ما در این کارگروه ساماندهی است، اختصاص ارز و جلوگیری از قاچاق و مسائل دیگر آن به وزارت سمت و بازرگانی مربوط میشود. براساس قانون مجلس شورای اسلامی در کنار کارگروه مد و لباس چندین وزارتخانه باید حضور داشته باشند که صدا و سیما در این میان میتواند یک بازوی قوی و قدرتمند برای ترویج حجاب باشد.
چرا مردم میگویند ما فروشگاه مناسب برای خرید لباس با پوشش خوب را نمیشناسیم؟ این اتفاق بخاطر ضعف در تبلیغات است. اگر صدا و سیما در این زمینه بخشی را اختصاص میداد، بسیاری از مشکلات خانوادهها حل میشد.
درخصوص بحث چادر بسیاری معتقدند مافیایی وجود دارد که اجازه نمیدهد تولید داخلی چادر مشکی رونق پیدا کند و سرپای خودش بایستد و تولید داخلی رونق پیدا کند.
بله بنده نیز معتقد به چنین مافیایی هستم؛ حتما یک مافیای جدی وجود دارد که اجازه نمیدهد تولید چادر مشکی داخلی روی پای خودش باشد. آنها تلاش میکنند انحصار واردات چادر مشکی را دراختیار داشته باشند تا بتوانند قیمت بازار را مدیریت کنند؛ دستگاههای نظارتی باید این مافیا را حذف کنند.
اگر به تولید داخلی توجه شود، معظل قیمت چادر و تولید آن در کشورمان حل خواهد شد. تولیدکنندگان و فعالین عرصه نساجی معتقدند اگر مورد حمایت جدی قرار بگیرند، حتماً معظل چادر مشکی را حل خواهند کرد و کیفیتی را خواهند داشت که زنان ما از تولیداتشان راضی باشند.
یکی از موضوعات مورد علاقه رسانههای معاند همواره مسئله حجاب و عفاف بوده است، فکر میکنید چرا آنها روی این مسئله تمرکز دارند؟
طبیعی است چراکه حجاب یکی از رکنهای اصلی خانوادههای ایرانی است؛ مقصود دشمن ضعیف کردن خانواده است. آنها میخواهند نقطه قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل کنند، چراکه بهدرستی متوجه شدهاند که حجاب نقطه قوت ماست. اکثر مردم ما طرفدار حجاب بهعنوان فرهنگی که از گذشته وجود داشته، هستند.
ایران کشوری است که در دوران مختلف تاریخی نسبتبه تمدنهای دیگر پوشش بهتری برای مردان و زنان داشته است. غربیها مُصر هستند که بحث حجاب و عفاف ما ایرانیها را نشانه بروند، آنها زنان و دختران ما را نشانه رفتهاند چراکه میدانند اگر جایگاه حجاب را بشکنند، تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. لذا آنها بهدنبال شکستن این حصار هستند و میخواهند زن ایرانی را بهسمت برهنگی ببرند. دشمن میداند تنها جایی که میتوانند خانواده ایرانی را مختل کند، زن است و به همین خاطر چنین هدفی را برای خود ترسیم کرده است.
منبع: دفاع پرس
برچسب ها :بیماری کرونا ، چادر ، حجاب و عفاف ، شفاپور
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰