۳ اردیبهشت، روز ملی کارآفرینی

به گزارش لباس پارسی: سومین روز اردیبهشتماه مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی به نام مردمانی خورده که ارزش خلق میکنند؛ مردان و زنانی که رفع مشکلات را در اولویت قرار دادهاند، بیآنکه از مواجه با سختیها و کمبودها دلسرد شوند.
مشکلات پیش روی کارآفرینان در دو دسته خلاصه میشوند؛ بخشی که مربوط به دولت و قوانین و زیرساختها و بیمه و مالیات است و بخشی دیگری که ناشی از مشکلات اکوسیستم امروزی جامعه و عدم سنخیت روحیه ما با کارآفرینی است.
شاید بیراه نباشد که بگوییم که ما در جامعه امروز، یاد نگرفتهایم در کنار هم زندگی کنیم، کار بیافرینیم و زمینه رشد خود و دیگران و جامعه را فراهم آوریم و همین مسئله اهمیت کارآفرین و کارآفرینی را دوچندان میکند.
کارآفرین، از یکسو دل در گرو توسعه و رشد اکوسیستم کارآفرینی دارد و از سوی دیگر برای اعتمادسازی و اعتماد کردن در جامعه را بهعنوان مهمترین عامل موفقیت و رشد اکوسیستم نهادینه کند. این راه، بیشک سخت و جانفرساست؛ اما برای کارآفرین کافی است که نتیجه عبور از این راه سخت و جانفرسا فایدهای برای جامعه و مردمان داشته باشد تا همه این سختیها را به جان بخرد.
مشکلات پیش روی کارآفرینان در دو بخش اصلی خلاصه میشود که بخشی از آن مربوط به دولت و قوانین و زیرساخت ها و بیمه و مالیت. اما بخشی دیگر از مشکلات اکوسیستم امروزی متوجه خود جامعه کارآفرینی ما است.
در واقع یاد نگرفتیم در کنار هم زندگی کنیم و کار کنیم و رشد کنیم. کاش این فرهنگ را از بازار سنتی خودمان یاد بگیریم. کاش یاد بگیریم که هوای هم صنف های خودمان را بیشتر داشته باشیم و به فکر رشد یکدیگر باشیم.
به جرات می توان گفت که در ادامه مسیر توسعه و رشد اکوسیستم کارآفرینی در ایران نباید فراموش کنیم که اعتماد سازی و اعتماد کردن تمام اعضای این اکوسیستم به یکدیگر مهم ترین عامل موفقیت و رشد اکوسیستم خواهد بود. در این مسیر نه تنها کارآفرین به سرمایه گذار، بلکه باید شاهد اعتماد تک تک کارآفرینان به یکدیگر نیز باشیم تا بتوانیم روابط پایدار میان اعضای اکوسیستم ایجاد کنیم.
کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی دارای قدمتی دیرینه در جهان بوده و حتی میتوان گفت از بدو خلقت بشر همواره وجود داشته است. کارآفرینی رابطه نزدیکی با نوآوری دارد و یک فعالیت خلاقانه و پویای اقتصادی به حساب میآید که به طور مداوم در حال جستجوی فرصتها و ایدههای جدید در راستای راهاندازی کسبوکارهای جدید و ایجاد بازارهای تجاری نوین و استفاده بهینه از آنها برای دستیابی به سود مالی و رفاه بیشتر است.
از سوی دیگر کارآفرینی با بهکارگیری تکنیکهای استانداردسازی و مدیریتی نوین و بهرهگیری از راهکارهای لازم برای استفاده بهینه از امکانات موجود، به دنبال بهبود کسبوکارها است و سعی دارد با قبول مخاطرات اقتصادی، پتانسیلهای نهفته در دل کسبوکارها را برای افزایش سودآوری و یا بازگشت سرمایه افزایش دهد.
در کارآفرینی تفکرات کلیشهای و آموزشهای سنتی جایگاهی ندارد، تمامی اقدامات عملی و نوآورانه است و در مسیر ایجاد چیزی از هیچچیز قرار دارد. چنین اقدامی نیازمند ذهنی کنجکاو و ریسکپذیر و نیز روحیهای خستگیناپذیر و عملگرا است که در کنار تلاشهای هوشمندانه به ایجاد جهانی کمک میکند که با وجود مشاغل و خدمات بهبودیافته، رفاه بیشتری را برای بشر و حتی سایر جانداران فراهم میکند.
در فرآیند کارآفرینی لازم است پس از شناسایی اهداف، با اتخاذ افقی برای آینده و به کارگیری خلاقیت ذهنی، در کنار مدنظر قرار دادن جوامع و تأثیرپذیری آنها و همچنین واقعنگری و پذیرش جسورانه خطر، دست به عمل زد و با استفاده بهینه از موقعیتهای موجود به اشغالزایی، توسعه اقتصادی، گسترش فنآوری و توسعه سیستمهای حاضر پرداخت؛ به نحوی که بتوان بیشترین سود را چه از لحاظ مادی و چه معنوی برای مردم فراهم آورد.
کارآفرین کیست؟
واژه کارآفرین (entrepreneur) از واژه فرانسوی entreprendre به معنی “متعهد شدن” گرفته شده. این واژه برای اولین بار در سال ۱۷۲۳ در فرهنگ لغت فرانسوی ” Dictionnaire Universel de Commerce” آمده و عبارت است از شخصی که با قبول تمامی مخاطرات احتمالی، با تکیه بر سرمایه خود، یک فعالیت تجاری یا اقتصادی را راهاندازی، سازماندهی و اداره میکند، شغل ایجاد کرده و بیشترین ریسک مربوط به آن را متحمل میشود.
در اصل کارآفرین فردی است که تمایل و توان لازم را برای تبدیل یک ایده یا اختراع جدید به یک نوآوری موفق دارد و باعث ایجاد صنایع یا خدمات جدید و یا ترکیبی از انواع موجود میشود. بدینترتیب شرایط لازم را برای رشد اقتصادی و بهبود جوامع انسانی فراهم میآورد. در واقع جهان دائماً نیازمند کارآفرینان است، چرا که این افراد همواره در حال افزایش سطح کیفیت زندگی و گسترش رفاه بشر هستند.
کارآفرینان موفق باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
کارآفرینان موفق همگی پیشرو، سختکوش، متعهد، هدفمند، خلاق، جسور، ریسکپذیر، انعطافپذیر، انتقادپذیر، آیندهنگر، فعال، مبتکر و دارای شور و شوق و انگیزه هستند، درک کاملی از بازار موجود دارند، بازارهای هدف و فرصتهای جدید را بسیار سریع میشناسند، قابلیت مذاکره و برقراری ارتباط در آنها بسیار قوی است، اعتمادبهنفس و مهارت بالایی در برنامهریزی دارند، افرادی توانمند در مدیریت پول به حساب میآیند، محیط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاضر، سیستمهای قانونی جوامع و امنیت آنها را کاملاً میشناسند و میتوانند فراتر از امکانات فعلی قدم برداشته، مسیرهای نوینی را در راستای بهبود تجارت و اقتصاد ایجاد کنند.
این افراد نقشهایی حیاتی در اقتصاد ایفا میکنند و در عین حال با چالشهای بهخصوصی مواجه هستند که نیازمند مدیریت مؤثر است.
اهمیت کارآفرینی چیست؟
رشد اقتصادی رابطه تنگاتنگی با اقدامات کارآفرینانه دارد، به عبارت دیگر بهبود شرایط اقتصادی یک جامعه دارای رابطهای مستقیم با سطح فعالیتهای کارآفرینی است که البته تأثیرات آن نه تنها بعد اقتصادی، بلکه ابعاد اجتماعی و سیاسی را نیز در بر میگیرد. کارآفرینی، محرکی اصلی در ایجاد و معرفی مشاغل جدید، وارد کردن خلاقیت و نوآوری در تجارتهای موجود، تشویق سرمایهگذاران برای قبول خطر و ورود به عرصههای نوین کسبوکار، تشخیص و ایجاد بازارهای هدف جدید و پیشگیری از اتلاف منابع و سرمایههای موجود است.
همچنین کارآفرینی نقش بسزایی در بهبود شرایط عمومی جوامع و ساکنان آن ایفا میکند، منجر به کشف، رشد و پرورش استعدادهای نهفته افراد در امور مختلف میشود و بدینترتیب راه را برای دستیابی به موفقیتهای شغلی، مالی، اجتماعی و شخصی هموار میکند.
موانع کارآفرینی در ایران چیست؟
با وجود مزایای فراوان، کارآفرینی هنوز هم جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده و نتوانسته است تمامی مزایای خود در اختیار جوامع قرار دهد. از ضعفهای آموزشی گرفته تا نبود اطمینان و انگیزه برای آغاز، فقدان الگوها و پشتیبانان کافی، داشتن نگرشی نادرست نسبت به پول، ترس از شکست، تورم، سرکوب شدن استعدادها و خلاقیتها، نبود آگاهی و دانش لازم، وجود قوانین و مقررات دولتی، فقدان زیرساختهای لازم، مشکلات بیمه و مالیات و مواردی از این قبیل، مهمترین موانع موجود برای پرداختن به کارآفرینی است.
هرچند کارآفرینی تمامی جنبههای اقتصادی، تجاری، تحصیلی، صنعتی و فنآوری را در بر گرفته است، جامعه امروز ایران چشمانداز صحیح و کاملی از آن و همچنین فراهم کردن شرایط بهبود و رونق در اختیار ندارد. از سوی دیگر مفهوم درست و عملکرد صحیح این اصطلاح هنوز در ایران جا نیافتاده و گویی برای هر فرد یا کارشناس دارای مفهومی متفاوت است.
علاوهبراین فقدان شدید ایده و خلاقیت در بسیاری از مشاغل، سازمانها و شرکتهای ایران و تسلط عمده دولت روی بخش عمدهای از سازمانها و تمایل شدید مردم ایران برای پیوستن به مشاغل دولتی به دنبال ثبات و تضمین آینده و نیز ساختار آموزشی کشور که بیشتر جنبههای تئوریکی دارد تا عملی، باعث میشود که مبحث کارآفرینی هنوز راهی پر پیچ و خم برای هموار شدن داشته باشد.
روز ملی کارآفرینی
در سراسر جهان بهمنظور آگاهیرسانی درباره کارآفرینی، نوآوری و رهبری، ایده دادن، حمایت و کمک به تمامی افراد اعم از بنیانگذاران، مدیران، تولیدکنندگان، پیمانکاران، صنعتگران، مبتکران، مدیران و طراحانی که در مسیر کسبوکار قدم گذاشتهاند، همچنین برای جلب مشارکت تمامی بخشهایی که پتانسیل لازم برای گسترش فرهنگ کارآفرینی را در اختیار دارند و بزرگداشت کسانی که به تنهایی مشاغل خود را شروع کردهاند، روزی بهعنوان روز کارآفرینی مشخص شده است. در ایران نیز سوم اردیبهشت بهعنوان روز کارآفرینی تعیین شده که فرصتی عالی برای پیشبرد کارآفرینی و اهداف آن کشور به حساب میآید.
این روز با روز جهانی کارآفرینی یعنی ۱۷ نوامبر متفاوت و مناسبتی مختص به تقویم ملی ایران است که در ۱۱ آبان سال ۱۳۸۶ با مصوبه ۶۱۱ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد. سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخبهایی، حکیم و همهچیزدان، عارف، منجم، ادیب، ریاضیدان، مورخ، دانشمند و مهندس خلاق قرن ۱۰ و ۱۱ هجری در دانشهای فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات بوده و بیش از ۹۵ رساله و کتاب در زمینههای مختلف علوم از خود برجای گذاشته است.
رسانه لباس پارسی؛ روز ملی کارآفرین را به تمام کارآفرینانی که با وجود مشکلات بسیار، قدم در این راه گذاشته اند تبریک ‘گفته و برای همه آرزوی موفقیت داریم.
برچسب ها :3 اردیبهشت ، تبریک روز کار آفرین ، روز ملی کارآفرین ، شورای عالی ، شیخ بهایی ، صدا و سیما ، صدا و سیما، معاونت هنری ،اتحادیه پوشاک ، کارآفرین کیست؟ ، کارآفرینی ، کسب و کار ، کسب و کار موفق ، لباس پارسی ، محمد رضا بورنگ
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰