کارنامه ناموفق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساماندهی مد و لباس کشور

به گزارش لباس پارسی: چه میزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه موفق بوده است ،آنچه واضح و مشخص است را می توان به صورت بصری در جامعه مشاهده نمود و همه چیز گویای این امر است که کارنامه موفقی در این زمینه نمی توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد، به زودی رسانه لباس پارسی به سردرگمی های متولیان این امر پرداخته و این موضوع را نقد خواهد نمود، لازم دیدیم بر قوانین مصوب ساماندهی مد و لباس را مروری داشته باشیم.
جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم( ۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون ساماندهی مد و لباس که بهعنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی مورخ ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ارسال میگردد.
غلامعلی حدادعادل
رئیس مجلس شورای اسلامی
قانون ساماندهی مد و لباس
ماده ۱ – به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی، ارجنهادن، تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز در جهت ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است جهت پیریزی ساختار مدیریتی موضوع این قانون، کارگروهی(کمیتهای ) متشکل از یک نفر نماینده تامالاختیار از هرکدام از وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش،بازرگانی و صنایع و معادن و سازمانهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیریت و برنامهریزی کشور و سه نفر از نمایندگان صنوف ذیربط (طراحان و تولیدکنندگان)و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل دهد.
تبصره – مصوبات این کارگروه(کمیته) پس از امضاء و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراء خواهدبود.
ماده ۲ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند در جهت ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران نمادها و الگوهای مورد تأیید کارگروه(کمیته) یادشده در ماده (۱) این قانون را تشویق و ترغیب و تبلیغ نمایند و در جهت پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی – اسلامی اهتمام جدی بورزند.
ماده ۳ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری وزارت بازرگانی جهت تبادل فرهنگی ملل مسلمان، موزه، نمایشگاه و جشنوارههای ملی، منطقهای و بینالمللی با محوریت معرفی نمادها والگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی برگزارنماید.
ماده ۴ – طرحها و الگوهای تولیدشده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی-اسلامی مشمول حمایت قانونی حقوق مؤلفان و مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی خواهد بود.
ماده ۵ – وزارت بازرگانی مکلف است برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچهها و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامی، نمایشگاههای عرضه فصلی مد لباس و پوشاک برگزار نماید.
ماده ۶ – وزارت بازرگانی مکلف است برای حمایت از تولیدات داخلی با رعایت قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدی آن، عوارض گمرکی، بر واردات تجاری پوشاک و پارچههای خارجی وضع نماید به نحوی که امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم گردد.
ماده ۷ – وزارتخانههای تعاون، کار و امور اجتماعی و صنایع و معادن مکلفند در تأسیس تعاونی، اعطاءمجوز فعالیت و استفاده از تسهیلات دولتی، طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس مبتنی بر الگوهای ایرانی – اسلامی را در اولویت قرار دهند.
تبصره ۱ – تعیین شرایط استفاده از تسهیلات و مزایای دولتی و مشمولان آن به عهده کارگروه(کمیته) یادشده در ماده(۱) این قانون خواهد بود.
تبصره ۲ – بانکها ملزم هستند که دراعطاء تسهیلات بانکی و وامهای خوداشتغالی، متقاضیان فوق را در اولویت قرار دهند.
ماده ۸ – وزارت بازرگانی موظف است تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم را برای تشکیل و تقویت صنف طراحان لباس اعمال نماید.
ماده ۹ – کلیه دستگاههایدولتی مکلفند از بودجهسنواتی ردیفهای خدماتیرفاهی خود،جهت تشویق تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی– اسلامی تسهیلات خرید پارچه و لباسهای مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهند.
ماده ۱۰ – وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند نسبت به حمایت و پشتیبانی از تحقیقات و رسالههای تخصصی مشمول این قانون اقدام لازم بهعمل آورند.
ماده ۱۱ – آئیننامه اجرائی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط تهیه و بهتصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و سه تبصره در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ دوازدهم دیماه یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۰/۲۰ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.
غلامعلی حدادعادل
رئیس مجلس شورای اسلامی
آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس
شماره۵۲۹۲۹/ت۳۷۵۲۶ ک
۱۳۸۷/۰۴/۱۱
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن ـ وزارت آموزش و پرورش
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
وزیران عضو کمیسیون فرهنگی در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۰۳/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره۴۵۴۳/۱ مورخ
۱۳۸۶/۰۲/۲۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۱۱) قانون ساماندهی مد و لباس ـ مصوب ۱۳۸۵ـ آییننامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:
آییننامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس
ماده۱ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در ماده (۱۰) قانون ساماندهی مد و لباس که در این آییننامه قانون نامیده میشود، کارگروهی مرکب از اعضای زیر تشکیل میگردد:
الف ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تامالاختیار این وزارتخانه و رییس کارگروه.
ب ـ نماینده تامالاختیار وزارت آموزش و پرورش.
ج ـ نماینده تامالاختیار وزارت بازرگانی.
د ـ نماینده تامالاختیار وزارت صنایع و معادن.
هـ ـ نماینده تامالاختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
و ـ نماینده تامالاختیار معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.
ز ـ سه نفر از نمایندگان صنوف طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس.
ح ـ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.
تبصره۱ـ مصوبات کارگروه با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ خواهدشد.
تبصره۲ـ نمایندگان تامالاختیار باید حداقل در سطح مدیرکل معرفی شوند.
تبصره۳ـ کارگروه میتواند حسب مورد از صاحب نظران یا نمایندگان دستگاههای دیگر
بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت نماید.
تبصره۴ـ دبیر کارگروه توسط رییس کارگروه انتخاب خواهدشد.
ماده۲ـ وظایف کارگروه به شرح زیر میباشد:
الف ـ اتخاذ سیاستها و خط مشیهای اجرایی شدن مواد قانون.
ب ـ بررسی و تصویببرنامههای پیشنهادی اعضای کارگروه.
ج ـ تعیین برنامه دستگاهها برای تحقق اهداف قانون.
د ـ نظارت بر فعالیتها و عملکرد دستگاهها و ارزیابی آنها.
هـ ـ اخذ گزارش عملکرد دستگاههای مشمول قانون.
و ـ ایجاد هماهنگی و انسجام در برنامهریزی و مراحل اجرایی فعالیتهای دستگاهها.
ز ـ تنظیم و تصویب شیوهنامهها و دستورالعملهای مربوط به این آییننامه یا کارگروه.
ح ـ پیگیری نتایج گزارشهای ارایه شده به کارگروه.
ط ـ تعیین شرایط استفاده از تسهیلات بانکی و امتیازات دولتی و تعیین مشمولان تسهیلات و امتیازات.
ماده۳ـ دبیرخانه کارگروه در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر خواهدشد.
شرح وظایف دبیرخانه، زمان و مکان تشکیل جلسات و نحوه اداره جلسات در آییننامه داخلی توسط کارگروه تدوین و تصویب میشود.
ماده۴ـ دستگاههای ذیربط در قانون موظف هستند گزارش عملکرد خود را هر شش ماه به کارگروه ارایه نمایند.
ماده۵ ـ هر یک از دستگاههای عضو کارگروه موظفند اعتبارات موردنیاز برای تحقق اهداف قانون را مطابق با وظایف مندرج در ماده (۳) در بودجه سالانه خود پیشبینی نمایند.
ماده۶ ـ دستگاههای ذیربط موظف هستند ظرف دو ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، اولین گزارش مراحل اجرایی را به دبیرخانه کارگروه ارایه نمایند.
ماده۷ـ وظایف و تعهدات دستگاههای عضو کارگروه به شرح زیر میباشد:
الف ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
۱ـ انجام کلیه امور دبیرخانهای کارگروه اعم از برگزاری و تعیین دستور کارجلسات
کارگروه و سایر وظایف دبیرخانه مطابق با آییننامه داخلی.
۲ـ ساماندهی فرهنگی ـ هنری طراحان پارچه و لباس کشور در قالب حمایت از ساختار مناسب از جمله تشکیلخانه طراحان پارچه و لباس ایران.
۳ـ ایجاد نمایشگاه دائمی پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی یا نگارخانه و موزه (برای عرضه طرحها و الگوهای برتر و برگزیده و مصوب کارگروه).
۴ـ فراهم کردن زمینه حضور فعال و مؤثر طراحان ممتاز و متعهد پارچه و لباس ایرانی و اسلامی در سایر کشورهای اسلامی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در قالب برپایی نمایشگاه آثار با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
۵ ـ برقراری ارتباط و فراهم نمودن زمینه مبادلات فرهنگی مناسب با کشورهای اسلامی در قالب برپایی نمایشگاهها و جشنوارههای بینالمللی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای برتر پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی در راستای عینیت بخشی به استقرار قطب طراحی و اشاعه مد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ اعمال تمهیدات لازم در جهت ترویج و تبلیغ نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی و بومی مناطق مختلف کشور و نمادها و الگوهای مصوب کارگروه در سینما، تئاتر، مطبوعات، کتاب، موسیقی، هنرهای نمایشی و دیگر فعالیتهای فرهنگی.
۷ ـ فراهم کردن امکان ثبت هنری آثار طراحان پارچه و لباس مطابق با شرایط تعیین شده در کارگروه و نیز اعمال حقوق مالکیت معنوی درباره آثار یادشده.
۸ ـ تسهیل و تسریع در فرآیند صدور مجوز تأسیس مؤسسات فرهنگی ـ هنری برای طراحان پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی.
ب ـ وزارت آموزش و پرورش
۱ـ توسعه و تعمیق آگاهی و باورمندی دانشآموزان نسبت به مؤلفههای هویت ملی ـ اسلامی از جمله در زمینه فرهنگ پوشش و آراستگی در قالب تهیه و تدوین و اجرای برنامه جامع و جذاب آموزشی و پرورشی.
۲ـ آشنا نمودن دانشآموزان با شیوهها و مظاهر تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در زمینه اشاعه و القای الگوهای رفتاری و ترویج مدگرایی کاذب در پوشش و آرایش.
۳ـ معرفی نمادها و الگوهای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در زمینه پوشش، لباس و سایر آرایههای مکمل از طریق تصاویر کتب درسی.
۴ـ فراهم کردن زمینه طراحیهای متنوع برای لباس دانشآموزان، معلمان و کارکنان مدارس با توجه به اقتضائات جنسیتی، سنی و منطقهای، از طرق مختلف از جمله برگزاری جشنواره سالیانه لباس مدارس و حمایت از طرحهای برگزیده برخوردار از شاخصههای زیبایی و حجاب که بتواند پاسخ مناسبی برای نیازهای روحی و روانی آنها باشد.
۵ ـ سفارش لباس فرممخصوص دانشآموزانممتاز، برگزیدگان المپیادها و شرکتکنندگان در جشنوارههای علمی و فرهنگی به طراحان برجسته لباس اسلامی و تولیدکنندگان و براساس الگوها و نمادهای ایرانی ـ اسلامی و برخوردار از پارچه و دوخت با کیفیت بالا و اعطای این لباسها به این دانشآموزان در قالب جوایز فرهنگی برای استفاده در مراسم و مناسبتها.
۶ ـ تهیه دستورالعمل جامعی برای ساماندهی وضعیت ظاهری لباس دانشآموزان جهت تصویب در کارگروه.
۷ـ تهیه دستورالعمل نحوه برگزاری جشنواره سالیانه در مدارس و همچنین شرایط گزینش طرحها و کاربرد آن جهت تصویب در کارگروه.
ج ـ وزارت بازرگانی:
۱ـ برپایی نمایشگاه فصلی و دائمی (مرکزی و استانی) عرضه پوشاک و لباس منطبق با مصوبات کارگروه.
۲ـ حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی که محصولات آنها ضمن انطباق با موازین شرعی پوشش از کیفیت، زیبایی، جذابیت و تنوع برخوردار باشد.
۳ـ ارایه تسهیلات قانونی که به کاهش قیمت تمام شده لباسهای تولیدی (با ویژگیهای فوقالذکر) منجر شود و قدرت رقابت آنها را نسبت به سایر کالاهای فاقد شرایط به طور محسوس افزایش دهد.
۴ـ شناسایی تولیدکنندگان و فروشندگان موفق در زمینه تولید و عرضه لباسهای مناسب اسلامی و اعطای تسهیلات به آنها و رفع مشکلات ایشان و تسهیل شرایط صادرات برای محصولات آنها.
۵ ـ حمایت از طراحان موفق لباسهای اسلامی در امور صنفی جهت رساندن مدلهای طراحی شده به تولید انبوه.
۶ ـ نظـارت مستمر و مؤثر و اعـمال کنتـرلهای لازم بر صنـوف تولیدکننده و عرضهکننده لباس.
۷ـ پیگیری وضع و اعمال تعرفههای گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچههای خارجـی براساس قانون مقررات صـادرات و واردات ـ مصـوب۱۳۷۲ـ و اصـلاحات بعدی آن.
۸ ـ اقدامات لازم جهت هدایت بازار عرضه البسه و پوشاک خارجی از مرحله ثبت سفارش و اعمال نظارتهای لازم.
۹ـ توسعه « طرح جلوههای حجاب» با تنوع بخشی به مدلهای اسلامی و جامعیت محصولات عرضه شده برای پوشش کامل بانوی مسلمان ایرانی (از قبیل روسری بلند و جوراب مناسب).
۱۰ـ همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برپایی نمایشگاه، موزه و جشنوارههای ملی، منطقهای و بینالمللی با محوریت معرفی نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی.
۱۱ـ اعمال تمهیدات و اقدامات حمایتی لازم برای تشکیل و تقویت صنف طراحان پارچه و لباس.
د ـ وزارت صنایع و معادن:
۱ـ فراهم کردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباسهای اسلامی با کارخانجات نساجی و تولیدکنندگان لباس.
۲ـ حمایت از کارخانجات و تولیدکنندگان لباسهای منطبق با الگوهای ایرانی اسلامی به خصوص چادر با کیفیت.
۳ـ حمایتاز متقاضیان تأسیس واحدهایتولید صنعتی لباس و پارچه بهویژه پارچهچادری.
۴ـ تلاش در جهت تولید منسوجات از مواد اولیه طبیعی با کیفیت استاندارد به منظور جلب اقبال مردمی به مصرف منسوجات و پوشاک اسلامی ـ ملی تولید داخل.
هـ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:
۱ـ ترویج الگوهای مناسب پوشش منطبق با ارزشهای فرهنگی، اسلامی و ملی در فیلمها، سریالها، مستندها، نماهنگها، پویانماییها، گزارشها و گفتگوها.
۲ـ تهیه و پخش برنامههای تلویزیونی در جهت معرفی و ترویج نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور و نیز مدلهای لباس ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی.
۳ـ انعکاس جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس اسلامی و ملی و معرفی طرحهای ارایه شده و طراحان موفق در برنامههای سیما.
۴ـ پرهیز از ترویج الگوهای غربی پوشش در پخش برنامههای سیما.
۵ ـ اطلاعرسانی درباره جریانهای منحرف و مهاجم مد و الگوهای غربی پوشش در قالب برنامههای جذاب تلویزیونی همراه با ارایه الگوهای بدیل و برتر اسلامی ایرانی.
۶ ـ توجه ویژه به ساخت برنامههای پویانمایی برای کودکان به منظور جلب توجه آنها به لباسهای اسلامی ایرانی با استفاده از نمادهای محبوب عروسکی.
۷ـ تدوین دستورالعمل برای نحوه حضور بازیگران در تلویزیون و سینما با همکاری و هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداکثر به مدت یک ماه از تاریخ تصویب آییننامه جهت تصویب در کارگروه.
۸ ـ ترویج و تبلیغ الگوهای لباس منطبق با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی (مطابق با شاخصهای تعیینشده در کارگروه) به وسیله مجریان تلویزیون. و ـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور:
۱ـ توجه ویژه به پیشنهاد دستگاههای اجرایی و وظایف مندرج در قانون و آییننامه جهت تأمین منابع لازم برای اجرایی شدن مصوبات و پیگیری مراحل تصویب در لایحه بودجه سنواتی.
۲ـ فراهم کردن امکان تحقق طرحهای بودجهای پیشنهادی دستگاههای عضو در جهت تأمین هزینههای اجرایی قانون. این تصویبنامه در تاریخ ۱۳۸۷/۰۴/۰۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی
برچسب ها :آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس ، حداد عادل ، رئیس مجلس شورای اسلامی ، غلامعلی حدادعادل ، قانون ساماندهی مد و لباس ، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ، کارگروه مد ، معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت بازرگانی ، وزارت صنایع و معادن
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰