تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

برند ورساچ

برند ورساچ
تعداد طراحان مد در جهان کم نیست اما مانند هر شاخۀ دیگری از هنر و صنعت، برخی از چنان شهرتی برخوردار شده‌اند که کمتر پیش می‌آید نامی از آن‌ها در گوشه و کنار دنیا به زبان بیاورید و کسی آن‌ها را نشناسد.

به گزارش لباس پارسی: جانی ورساچه یکی از نام‌های آشنایی است که شما احتمالا برند این طراح بزرگ را بیشتر با لباس و عطر می‌شناسید. البته، محصولات برند ورساچه تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ پس اگر علاقه دارید تا درمورد این طراح معروف و برند مشهورش بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با ما همراه باشید.

جیانی ورساچی (یا جانی ورساچه) در دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ در کلابریای ایتالیا به دنیا آمد. او در خانواده‌‎ای رشد کرد که با جهان مد و دیزاین آشنا بودند و او این فرصت را داشت تا هنر طراحی مد را از مادرش بیاموزد. جانی ورساچه در طول دورۀ دبیرستان، دستیار مادرش بود و این کار را تا زمانی که مدرسه را تمام کرد، ادامه داد. براساس مستنداتی که نیویورک تایمز ارائه کرده، مادر جانی (یا جیانی ورساچه) خیاط بود و این موضوع به این نوجوان باهوش امکان داد تا با علاقه و استعدادش آشنا شود.

بعد از آن که ورساچه پا به دوران جوانی گذاشت، به میلان مهاجرت کرد تا در دهۀ ۸۰ میلادی برند ورساچه را تاسیس کند. او برای اینکه بتواند اهدافش را بهتر و با سرعت بیشتری پیش ببرد، خواهر و برادرش را نیز وارد این کسب و کار کرد. در حالی‌که برادرش به موارد مالی رسیدگی می‌کرد، خواهرش دوناتلا ورساچه در زمینه دیزاین و در سمت معاون او مشغول به فعالیت بود و پس از مرگ جانی، مدیریت خلاقیت‌های برند ورساچه را بر عهده گرفت. گفتنی است که او هنوز مدیریت این برند را عهده دار است.

جانی ورساچه در ادامه موفقیت‌هایش، در آمریکا و به کمک اعضای خانواده‌اش شعبه‌ای را تاسیس کرد.‌او هم‌چنین چاپ کتاب‌هایی در قطع کوچک را در دستور کار قرار داد که مدل‌ها و پوشاک ورساچه را در بر می‌گرفت که کار عکاسی آن را ریچارد آودن برعهده داشت.‌

ورساچه موفقیت‌هایی را که در اروپا به دست آورده بود،‌در آمریکا نیز تکرار کرد؛‌با این حال، در سال ۱۹۹۳ به سرطانی نادر دچار شد که فشار زیادی به او وارد کرد. این موضوع بهانه‌ای شد تا کم کم مسئولیت‌های خود را در برند ورساچه به دیگر اعضای خانواده‌اش واگذار کند؛جانی ورساچه تا پیش از مرگ نا به هنگامش در سال ۱۹۹۷، یکی از برترین طراحان مد تاریخ به شمار می‌رفت و امپراطوری عظیمی که او پایه‌گذارش بود، تا به امروز همچنان جزو مهم‌ترین قطب‌های مد جهان محسوب می‌شود.

جانی ورساچه به روابط خوبی که با سلبریتی‌ها و نوازندگان معروف داشت، مشهور بود.‌مدونا، استینگ، پرنس دایانا و التون جان تنها برخی از دوستان این طراح بزرگ به شمار می‌آمدند. براساس نوشته‌‌های دیلی تلگراف، ورساچه اولین برندی بود که تنها به تامین جامۀ ستارگان مشهور کفایت نکرد و به یک دوست نزدیک برای آن‌ها تبدیل شد.

نکتۀ قابل ذکر دیگر درمورد دلایل شهرت برند ورساچه،‌جذابیت لباس‌های او در مراسم فرش قرمز بود. جامه‌هایی که نام برند ورساچه را بر خود داشتند، چشمگیر و جسورانه به نظر می‌رسیدند و همین حس را درمورد بازیگر یا هنرمندی که آن لباس را پوشیده بود هم به ذهن القا می‌کردند. این موضوع تا به آنجا پیشرفت که لباس‌های ورساچه به نمادی از شجاعت برای کسانی تبدیل شد که تصمیم می‌گرفتند این لباس‌ها را به تن کنند.

نکتۀ جالب توجه دیگر، نمایش‌های مد ورساچه بود که در آن‌ها معمولا موسیقی راک پخش می‌شد و هر نمایش، گویی یک زمین‌لرزۀ کوچک به وجود می‌آورد! آن‌ها همچنین برای تاثیر بهتر نمایش‌هایشان از بهترین سوپرمدل‌ها استفاده می‌کردند تا جلوۀ لباس‌هایشان را چندین برابر کنند.

طراحان مد این برند معروف، همچنین برای چندین تئاتر مهم نیز لباس تولید کردند که این کار هم با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی جامعۀ هنری و مردم رو‌به‌رو شد. حتی در سال ۲۰۰۷، برای سالگرد درگذشت جانی ورساچی، تئاتری برگزار شد که طراحی تمام لباس‌های آن بر عهده برند ورساچه بود.

حتما تا به حال لوگوی ورساچه را دیده‌اید و احتمالا از خود پرسیده‌اید که نماد ورساچه چیست. واقعیت این است که داستان لوگوی ورساچه به افسانه‌های یونان باز می‌گردد. طی چند دهۀ گذشته، ورساچه نمادی از تجمل و زیبایی بوده است اما اگر در لوگوی این برند دقیق شوید، صورت زنی را مشاهده می‌کنید. این زن، مدوسا است که در افسانه‌های یونان به جای مو روی سرش مارهایی داشت و با نگاهش می‎‌توانست دیگران را به سنگ تبدیل کند. اما چرا چنین موجود افسانه‌ای هولناکی باید نماد برندی به این جذابی باشد؟

ورساچ

از آن‌جا که جانی ورساچه در بدو امر همواره یک طراح به حساب می‌آمد‌تا یک تاجر،‌طبیعی است که به هنر در لوگوی برند خود بیش از مسائل مالی اهمیت داده باشد.‌در حقیقت او این ایده را از یک طرح که در کف زمین یکی از ساختمان‌های مخروبه در رم وجود دارد،‌الهام گرفته بود.‌جیانی ورساچی در یکی از صحبت‌هایش درمورد این لوگو گفته بود به این دلیل مدوسا را انتخاب کرده، چون هیچ‌کس نمی‌توانسته از دید این موجود افسانه‌ای رهایی پیدا کند. ورساچه گفته بود که دوست دارد تا برندش نیز به همین شکل افراد را به خود جذب کند.

در سال ۱۹۹۷، زمانی‌که که جانی ورساچه قدم‌زنان به خانه‌اش در سواحل میامی بازمی‌گشت، مورد سوء قصد یک قاتل سریالی مسلح قرار گرفت و کشته شد. به باور بسیاری از منتقدان، او تا زمان مرگش در ۵۱ سالگی، ۲۵ سال زندگی حرفه‌ای مفید و تاثیرگذار در صنعت مد را از خود به جا گذاشت.

حدود یک هفته قبل از این‌که جانی ورساچه به قتل برسد، در نمایش مد آخرین مجموعۀ لباسش در پاریس شرکت کرده بود. براساس نوشته‌های دیلی تلگراف،‌برخی از معروف‎‌ترین سوپرمدل‌های جهان در این نمایش به همراه این طراح روی سکو رفته بودند و ۱۵ سال بعد از مرگ جیانی،‌خواهرش دوناتلا ورساچه، در سال ۲۰۱۷ برای یادبود برادرش در هتل ریتز پاریس دوباره این نمایش را بازسازی کرد.

۵ سال بعد، به مناسبت بیستمین سال‌مرگ جانی ورساچه،‌برخی مدل‌هایی که در آن زمان با او روی صحنه بودند،‌دوباره دور هم جمع شدند و نمایش مدی را در هفتۀ مد میلان، به یاد او برگزار کردند.

شما را با داستان زندگی جانی ورساچه آشنا‌کردیم و از مرگ نا به هنگام و غم‌انگیز او گفتیم.‌

ورساچ

با‌وجود این‌که موسس برند ورساچه سال‌ها است که درگذشته اما هم‌چنان این برند در سراسر جهان پرطرفدار و قدرتمند به فعالیت خود ادامه می‌دهد و منبع الهام علاقمندان به حوزۀ مد و طراحی لباس است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.