تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۵:۴۰

گوچی

گوچی
برند گوچی یکی از لوکس‌ترین برندهای جهان است؛ برندی که ابتدا با تولید کیف و کفش و اکسسوری‌های چرمی به شهرت رسید و پس از آن به یکی از موفق‌ترین برندها در جهان مد تبدیل شد

گوچیو گوچی در سال ۱۹۸۱ میلادی در خانواده‌ای فقیر در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. پدرش صنعتگر چرم بود و در منطقه‌ی صنعتی ایتالیای مرکزی کار می‌کرد.

در سال ۱۹۸۹ گوچیو برای پیدا کردن کار و گذران زندگی ایتالیا را ترک و به پاریس و لندن سفر کرد.

در اواخر نوجوانی گوچیو گوچی به عنوان پادوی باربری در هتل Savoy مشغول به کار شد.

او که داشت به تدریج با فرهنگ طبقه‌ی مرفه انگلیسی آشنا می‌شد بسیار تحت تأثیر ظرافت و استایل میهمانان هتل قرار گرفت و کیف‌ها، چمدان‌ها و اکسسوری‌های میهمانان هتل را که بیشتر توسط برندهای لوکس چرمی مستقر در لندن ساخته شده بودند، بسیار او را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

پس از مدتی گوچیو به ایتالیا بازگشت و با الهام از چیزهایی که دیده بود به پدرش کمک کرد تا زین و کیف‌های چرمی مسافرتی بسازد.

با ظهور اتومبیل و کاهش تقاضا برای زین گوچیو تصمیم گرفت برای ادامه‌ی کسب و کارشان انوع دیگری از اکسسوری‌ها را هم تولید کند.

در سال ۱۹۲۱ «خانه‌ی گوچی» به عنوان یک کسب و کار خانوادگی در فلورانس توسط گوچیو گوچی تأسیس شد. در ابتدا خانه‌ی گوچی از یک واحد تولیدی و یک فروشگاه کوچک اکسسوری‌های چرمی تشکیل می‌شد.

گوچ

گوچی موفق شد ظرافتی را که در تولیدات انگلیسی و فرانسوی دیده بود با صنعت ایتالیایی ترکیب کند و پس از مدتی کوتاه کیف‌های چرمی و اکسسوری‌های متنوع گوچی مورد توجه خریداران قرار گرفت.

برند گوچی مدت کوتاهی پس از تأسیس به برندی شناخته شده تبدیل شد که اقلام با کیفیت و طرح‌های خلاقانه ارائه می‌کرد.

گوچی که بسیار به کیفیت تولیداتش اهمیت می‌داد در استخدام کارگرانش بسیار سخت‌گیر بود و بهترین صنعت‌گران چرم را در تولیدیش استخدام می‌کرد.

در آن زمان بسیاری از مشتریان گوچی اسب‌سواران اشرافی بودند که برای خرید لوازم اسب سواری به فروشگاه گوچی مراجعه می‌کردند، به همین دلیل گوچی از المان‌های اسب‌سواری مانند رکاب و یراق در طراحی‌های خودش استفاده می‌کرد.

با افزایش شهرت برند گوچی مردم از شهرهای مختلف ایتالیا برای خرید به فروشگاه گوچی در فلورانس می‌آمدند.

در سال ۱۹۳۲ گوچی کفش‌های «لوفر» را طراحی کرد که در نوع خود اولین بودند و خیلی زود به یکی از کفش‌های محبوب کژوال مردانه در ایتالیا تبدیل شدند.

در سال ۱۹۳۸ گوچی برندش را در رم هم توسعه داد و پسرانش را در کسب و کار خانوادگی‌شان وارد کرد.

محصولات گوچی در دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی به علت حکمرانی دیکتاوری فاشیسم، ایتالیا با کمبود منابع خارجی مواجه بود.

در همین راستا گوچی متریال‌های متنوعی مانند کنف، کتان و کنف هندی را به کار برد تا بهینه‌ترین طرح‌های ممکن را تولید کند.

گوچیی

یکی از طرح‌های معروف گوچی در دهه‌ی ۱۹۴۰ کیف‌هایی با بافت ‌حصیری بود که با الهام از شکل پالان اسب ساخته می‌شدند و به اسم کیف بامبو شهرت داشتند.

این کیف‌ها که دسته‌ی چوبی جلا داده شده و براق بامبو داشتند با توجه به محدودیت‌های آن زمان بسیار محبوب شدند و تولید‌کنندگان دیگری هم به تولید این کیف‌ها روی آوردند.

نوآوری صورت گرفته در این کیف، گرم کردن چوب نیشکر و ساقه‌های بامبو و خم کردن آن‌ها برای ساخت دسته‌ی کیف بود.

کیف های بامبو

با افتتاح شعبه‌های میلان و نیویورک گوچی برند خود را به عنوان یک برند بین‌المللی توسعه داد، برندی که سمبل زیبایی مدرن شناخته می‌شد.

حتی گسترش برند گوچی هم سبب نشد تا گوچیو گوچی این طراح دقیق و سخت‌کوش، ذره‌ای از استانداردهای کیفی که به محصولاتش اعمال می‌کرد بکاهد. در سال ۱۹۵۳ زمانی که گوچیو گوچی در سن ۷۱ سالگی فوت کرد برند گوچی در اوج خود بود.

ادامه‌ی گسترش برند توسط برادران گوچی

پس از مرگ گوچی، پسرانش مدیریت کسب و کار خانوادگی‌شان را به دست گرفتند.

«رودولفو گوچی» مدیریت شعبه‌ی میلان را در دست گرفت، «واسکو گوچی» در فلورانس بر روند تولید و فروش نظارت می‌کرد و «آلدو گوچی» برای مدیریت شعبه‌ی خارج از کشور به نیویورک نقل مکان کرد.

برادر دیگر آن‌ها یعنی «اوگو» هم در کارخانه مشغول به کار بود. برند گوچی همچنان به شکوفایی خود ادامه داد و سال به سال، حتی پس از مرگ گوچیو گوچی، در مسیر خلاقیت و افزایش کیفیت حرکت کرد.

در دهه‌ی ۱۹۶۰ برند گوچی با اکسسوری‌های لوکس و خلاقانه‌اش در میان سلبریتی‌ها شهرت و محبوبیت خاصی پیدا کرد. جکی کنِدی کیف گوچی را بر شانه می‌انداخت که امروزه با عنوان Jackie O شناخته می‌شود.

لیز تیلور، پیتر سلرز و ساموئل بکت با استفاده از کیف‌های منحصربفرد Hobo Bag چهره‌ای جدید برای این برند خلق کردند. روسری ابریشمی گل‌دار که گوچی برای «گریس کلی» شاهزاده‌ی موناکو طراحی کرد، بعدها شهرتی جهانی یافت.

روسری گریس کلی

در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ لوگوی این برند محبوب با دو حرف G در هم پیچیده خلق شد.

در این دهه که می‌توان آن را دهه‌ی موفقیت‌های پرشمار گوچی بشمار آورد، این برند توانست با افتتاح شعباتی در لندن، پالم بیچ، پاریس و بورلی‌هیلز نام خود را با قدرت بیشتری در صحنه‌های جهانی مطرح کند.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ گوچی در راستای بسط هر چه بیشتر فعالیت‌های شرکت در عرصه‌های جهانی قدم به شرق دور گذاشت و فروشگاه‌هایی در توکیو و هنگ‌کنگ تأسیس کرد.

همچنین اولین مجموعه‌ی لباس‌های خود که شامل پیراهن‌ها و کت‌های خز دکمه‌دار با مارک GG بودند را معرفی کرد.

در این دهه برند گوچی بیش از هر چیز با ویژگی‌هایی همچون نوآوری و سبک افسانه‌ای ایتالیایی شناخته می‌شد. در این سال‌ها همچنین آرم‌های این برند در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف طراحی شدند.

در سال ۱۹۹۷ گالری خصوصی گوچی به فروشگاه بسیار موفق بورلی هیلز افزوده شد جایی که مشتریان خاصی همچون ریتا هیورث و یا مایکل کین می‌توانستند محصولات گرانقیمتی شامل کیف‌های ده هزار دلاری با زنجیرهای طلا و الماس جدا شدنی خریداری کنند.

یکی از بزرگترین بحران‌های برند گوچی در دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ داد و آن‌ها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ماریتزیو گوچی پسر رودولفو پس از مرگ پدر در سال ۱۹۸۳ مدیریت برند را در دست گرفته و عمویش آلدو را اخراج کرد.

آلدو در سال‌های بعد به اتهام فرار مالیاتی چند سالی را در زندان گذراند. در ادامه ماریتزیو در مدیریت گوچی موفق نبود و در نهایت به اجبار سهام خود در برند را در سال ۱۹۸۸ به شرکت بحرینی Investcorp فروخت.

بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه‌ی ایتالیایی

تام فورد در سال ۱۹۹۴ طراح خلاق این برند شد و کیفیت لوکس این برند را با نوعی جسارت و خلاقیت بی نظیر ادغام کرد که نتیجه‌ی آن به سرعت در دنیای پرطرفدار مد طنین‌انداز شد.

در سال۲۰۰۴، شبی که چارلیز ترون برای دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین هنرپیشه‌ی زن برای فیلم هیولا به روی سن رفت لباس طراحی شده توسط تام فورد را بر تن داشت.

نام تام فورد و برند گوچی با طراحی لباس‌های شب خیره‌کننده برای سلبریتی‌ها و هنرمندان به سرعت پرآوازه شد.

ارمانی

هولدینگ فرانسوی «پینو-پرینتمپس-ردوت» که امروز با نام کرینگ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۳، ۶۰ درصد از سهام گوچی را خریداری کرد و تام فورد و دسوله نیز در سال ۲۰۰۴ و با پایان قراردادهایشان این شرکت را ترک کردند.

آخرین کالکشن طراحی شده توسط فورد و با مدیریت د‌سوله در بهار سال ۲۰۰۴ عرضه شد و موفقیتی حیاتی برای برند گوچی به ارمغان آورد.

پس از آن خبرنگاران و طرفدران برند نگران میراث فورد بودند که شرکت اعلام کرد گروهی از طراحان جوان ارتقا یافته از میان کارمندان کنونی، جایگزین فورد خواهند شد.

«جان ری» و «الساندرا فاچینتی» دو نفر از مشهورترین وارثان فورد در گوچی بودند.

مارکو بیزاری از سال ۲۰۱۵ مدیرعامل برند گوچی است و بسیاری کارشناسان، سیاست‌های او را دلیل شهرت این روزهای این برند ایتالیایی می‌دانند.

الساندرو میشل نیز در همان سال به‌عنوان مدیر طراحی برند گوچی انتخاب شد. مدیریت میشل، طراحی‌های گوچی را بار دیگر به ترکیبی از سنت و مدرنیته رسانده است.

 

این روزها جوانان بسیاری با وجود انقلاب‌های صورت گرفته در صنعت مد طرفدار برند لوکس گوچی شده‌اند. آن‌ها طراحی‌های کلاسیک و گران‌قیمت این برند را در شهرهای بزرگ دنیا از جمله لندن و میلان پوشیده و به آن افتخار می‌کنند.

شهرت برند در میان جوانان نسل جدید حتی موجب اختراع کلماتی مانند Guccify در زبان عامیانه‌ی آن‌ها شده است.

ماریتزیو گوچی در سال ۱۹۹۵ به دست یک قاتل استخدامی به قتل رسید. این قتل در شهر میلان و با شلیک چهار گلوله به ماریتزیو اتفاق افتاد.

همسر قبلی ماریتزیو یعنی پاتریزیا رجیانی پس از چند سال تحقیقات به استخدام این قاتل محکوم شد.

بر اساس همین داستان فیلمی تحت عنوان «خانه‌ی گوچی» به کارگردانی «ریدلی اسکات» و بازی «لیدی گاگا» در نقش پاتریزیا رجیانی در حال ساخت است.

در سال ۱۹۹۸ کتاب رکوردها‌ی تاریخی گینس، نام برند گوچی را به‌خاطر گران‌ترین شلوار جین تاریخ در لیست خود وارد کرد.

این شلوار که با قیمت ۳۱۳۴ دلار در میلان عرضه شده بود، طراحی پاره و نامنظم همراه با دانه‌های تزئینی آفریقایی داشت.

لازم به ذکر است این رکورد در سال ۲۰۰۵ توسط برند Levi و با یک شلوار عتیقه‌ی ۱۱۵ ساله به ارزش ۶۰ هزار دلار شکسته شد.

برند گوچی در محتوای دیجیتال خود توجه زیادی به تصاویر و محتوای بصری می‌کند.

آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش تجارت الکترونیک داشته و تجربه‌ی کاربران در ارتباط با شناخت محصولات از طریق وبسایت را نیز به‌ مقدار زیادی بهبود داده‌اند.

انواع تصاویر و ویدیوهای باکیفیت از محصول و فرآیند پشت صحنه‌ی طراحی و ساخت آن، حضور دیجیتالی این برند را پررنگ‌تر از رقبا کرده است.

گوچی، پرفروش‌ترین برند ایتالیایی است. در سال ۲۰۱۴، این برند در حدود ۱۲٫۴ میلیون دلار فروش کرد که در سال ۲۰۱۳، فروشی به اندازه ۴٫۷ میلیون دلار در امریکا داشتند.

گوچی از سال ۲۰۰۵ با سازمان یونیسف همکاری می‌کند. این همکاری در قالب تأمین بخشی از هزینه‌های حمایت از کودکان در سراسر جهان توسط یونیسف است.

همچنین هر سال گوچی در پروژه‌هایی همانند حفاظت از محیط‌ زیست، آب و گسترش آموزش با یونیسف همکاری می‌کند.

محصولات گوچی توانسته با تلفیق موفقیت‌آمیز سنت و مدرنیته چهره‌ای قدرتمند از خود در دنیای بین‌المللی مد به نمایش بگذارد.

بی شک موفقیت این برند مرهون خلاقیت و سختگیری‌های گوچیو گوچی است، مردی که با پشتکار و استعدادش توانست یکی از موفق‌ترین برندهای جهانی را تأسیس کند و نام خود را برای همیشه در تاریخ مد جهان ثبت کند.

 

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.