تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۴:۴۷

انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران تشکیلاتی با بی برنامگی مطلق

انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران تشکیلاتی با بی برنامگی مطلق
همسان بودن پوشاک مدارس نشان از نظم و بالندگی فرهنگی و اجتماعی در پوشش دانش آموزان این مرز و بوم است ولی عدم هم راستایی،وحدت رویه مشخص و یک دست بودن اهداف، مانع از ایجاد روندی ثابت در اجرای این طرح است

در سال گذشته همزمان با سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، در بزرگداشت مقام دختر و جشن تولد یک‌سالگی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران برگزار گردید.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، دبیران کارگروه‌های عفاف و حجاب، آموزش، ایمنی و سلامت، تولید و فناوری، کارشناس واحد روانشناسی و جمع برگزیدگان نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس، این رویداد را در دفتر انجمن همراهی کردند.

بر این اساس، ساماندهی پوشاک مدارس در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گرفته است،شفاپور با نقد جدی از عملکرد افرادی که تاکنون در انتخاب لباس دانش آموزان به ایفای نقش پرداخته‌اند اظهار داشت: من خود به‌عنوان یک مادر از نزدیک با چالش‌ها و معضلات این پوشش آشنایم و معتقد هستم مادامی‌که به ابعاد معرفتی و دینی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و فرهنگی این موضوع نپردازیم، راه به‌جایی نخواهیم برد.

پوشاک مدارس3

در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید بر همراهی و حمایت همه‌جانبه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از انجمن در مسیر تحقق اهداف متعالی آن اذعان داشت: با ارسال نامه‌ای به ادارات کل ارشاد در استان‌های مختلف تأکید کرده‌ام که نهایت همکاری را با انجمن پوشاک مدارس ایران به کاربندند و با ایجاد بسترهای آموزشی و زیرساخت‌های همکاری با سایر نهادهای متولی در امر انتخاب لباس دانش آموزان، تلاش کنند تا این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت به چشم‌اندازهای خود نزدیک شود.

حمید یوسفی، مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران نیز در سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه برگزاری مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس اذعان داشت: بی‌شک ایجاد فرصت‌های این‌چنینی می‌تواند ما را در مسیر سنجش وضعیت موجود و ظرفیت‌های فعلی یاری رساند و مسیر را برای ادامه راه هموارتر سازد.

یوسفی با تقدیر از همراهی تمامی همکاران خود در جمع خانواده انجمن پوشاک مدارس ایران اظهار داشت: بر این باوریم که در سایه لطف خداوند و همراهی چهره‌های دلسوز و دغدغه مند خواهیم توانست نقش فرهنگی و اجتماعی خود را در امر پوشش دانش‌آموزان کشور عزیزمان ایفا کنیم .

هر آنچه در اساسنامه و آئین‌نامه‌های انجمن به موضوعات فعالیت ما مربوط است، بر این مبنا شکل‌گرفته که ورود افراد متخصصِ مرتبط با این موضوع خواهد توانست به بهترین انتخاب‌ها برای لباس آینده‌سازان کشور عزیزمان در محیط‌های آموزشی و مدارس منتج شود و به جد می‌گویم در این مسیر از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

جشن یک‌سالگی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس بخش دیگری از این رویداد بود و در ادامه، نخستین کارت عضویت افتخاری انجمن و لوح سپاس به سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعطا شد.

لازم به ذکر است که کار گروه مد ولباس کشور حمایت لازم اعم از ارتباط یا ادارات کل استان ها و ایجاد بستر زیرساخت های لازم از این انجمن را به جد انجام داده و متاسفانه تنها عملکرد انجمن عقد تفاهم نامه ها با سازمان ها و دوایر مختلف است که تا به حال نتیجه مثبتی در پی نداشته و صرفا اتلاف وقت و هزینه سربار را در پی داشته است.

پوشاک مدارس ایران

انعقاد تفاهم نامه دانشکده دختران شریعتی با انجمن فرهنگی  و هنری طراحان و تولید کنندگان پوشاک مدارس ایران، عصر روز سه شنبه مورخ  بیست و هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اولین جلسه این انجمن  به صورت مجازی جهت بررسی راه کارهای اجرایی تفاهم نامه برگزار گردید .

درابتدای جلسه سرکار خانم دکتر روایی معاون پژوهش و فناوری دانشکده ضمن خیر مقدم به مدعوین و حاضرین جلسه بر لزوم اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه اشاره کرده و از نتایج اجرایی این تفاهم نامه جهت ارایه خدمات هرچه بیشتر به دانشجویان ابراز امیدواری نمود.

پس از ایشان سرکار خانم دکتر الهی مدیر گروه طراحی لباس دانشکده بر لزوم همکاری بیشتر در زمینه ارایه خدمات کارآموزی به دانشجویان در مجموعه های طرف قرارداد انجمن تاکید کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه در راستای فراهم آوردن زمینه همکاری های سازنده برای توسعه فناوری های نو و گسترش همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل در زمینه های آموزشی، پژوهشی و استاندارد سازی موضوعات در حوزه مد و پوشاک به ویژه پوشاک مدارس، منعقد گردید و در گام اول مقرر شد با تصمیم بر اجرایی کردن بند های آموزشی تفاهم نامه، ورک شاپ و کلاس های آموزش مجازی از طرف انجمن و با نظارت مستقیم گروه طراحی لباس، برگزار گردد.

در ادامه اعضای انجمن طراحان وتولید کنندگان پوشاک مدارس و چند تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده که در این وبینار حضور داشتند پیرامون مسائل مختلف و بندهای تفاهم نامه بحث و تبادل نظر کردند و راهکارهای تسریع در اجرا را مورد بررسی قرار دادند.

موضوعات تفاهم نامه:

  • پایه گذاری رشته طراحی و تولید پوشاک مدارس به عنوان یکی از ضرورت های آموزشی
  • استفاده بهینه و حداکثری از منابع و امکانات فضاهای فرهنگی آموزشی کارگاهی و غیره دو طرف تفاهم نامه
  • مشارکت در جهت تقویت و ارتقاء سطح توانمندی های عملی و مهارتی فی مابین لباس استاندارد برای دانش آموزان کشور باید در مسیر آموزش موردتوجه قرار گیرد

مریم خرمدره از دیگر حضار این نشست تخصصی، خلأ موجود را در نبود نگاه کارشناسی به‌منظور طراحی و تولید لباس فرم برای دانش آموزان برشمرد و گفت: نگاه جامعه در قبال موضوع پوشش به شکل دائمی در حال تغییر است و متأسفانه در این زمینه خاص، عملکرد متولیان امر با مطالبات جامعه هدف فاصله بسیار داشته است.

پوشاک مدارس1

او ادامه داد: مفاهیم و موضوعات منتج به ارائه یک لباس استاندارد برای دانش آموزان کشور باید در مسیر آموزش موردتوجه قرار گیرد چراکه بدون شک تاکنون ضرورت ساماندهی این بخش به‌وضوح در میان آحاد جامعه از جمله دانش آموزان و والدین ایشان احساس شده و در ادامه این مسیر فرهنگیان و گروه‌هایی که مسئول انتخاب این لباس برای دانش آموزان کشور هستند، باید در مسیر فرهنگی و هنری رقم خورده قرار گیرند و با جامعه کارشناس و متولی امر در این مسیر خطیر همراه شوند.

هدی فرهنگ نیز با تأکید مؤکد بر لزوم ورود دانش روانشناسی کودک به مقوله لباس فرم دانش آموزان در سراسر کشور و توجه به شرایط جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی نواحی مختلف ایران، گفت: درصورتی‌که این روند بدون تأثیرپذیری بهنجار از الگوهای استاندارد تداوم یابد حتی با تکیه‌بر مؤلفه‌های فرهنگی نیز همچنان پوششی منفعل ارائه خواهد شد و جریان طراحی، تولید و ارائه لباس فرم دانش آموزان با جریانی معکوس از ایده‌آل‌های افراد به مسیر خود ادامه می‌دهد.

فرهنگ افزود: باید به دنبال ایجاد راهکارهای جدید برای ورود جریانات استاندارد در زمینه طراحی و تولید لباس برای دانش آموزان باشیم و این رویکرد برای گروه سنی موردنظر، باید از موضوعات و علومی همچون روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ تمدن اسلامی ایرانی و همچنین تاریخ هنر و خاستگاه فرهنگی و اجتماعی مقولات اعتقادی و هنری عبور کند.

پوشاک مدارس4

این روانشناس و فعال حوزه مد و لباس با اشاره به اینکه می‌توان به مدد ساز و کارهای فرهنگی و هنرمندانه از سوی متولیان امر و نهادهای دغدغه‌مندی همچون انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، این نگاه به کودکان و نوجوان القا شود که پوشیدگی در عین زیبندگی و ایجاد وقار در آن‌ها می‌تواند ثمرات مثبتی همچون سلامت روح، جسم و امنیت اجتماعی برای آن‌ها را در پی داشته باشد.

وی اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته از سوی جامعه طراح به‌منظور ایجاد تحولی درخور شأن دختران، پسران، زنان و مردان ایرانی در امر پوشش می‌تواند به تحقق اهداف متعالی انجمن یاری رساند و هرقدر تلاش شود مفهوم عفاف و حجاب از بستر رنگ‌ها، طرح‌ها، نقش‌ها و موضوعات روانشناسی مورد توجه قرار گیرد، مسیر موفق‌تری برای ایجاد جریانات ماندگار و اثربخش طی خواهد شد

اهداف تشکیل این انجمن یه ظاهر خوب و متعالی است، همسان بودن بودن پوشاک مدارس در هر مقطع آموزشی نشان از نظم و بالندگی فرهنگی و اجتماعی در پوشش دانش آموزان این مرز و بوم است ولی عدم همسانی و یک دست بودن اهداف مانع از ایجاد روندی ثابت در این امر شده است.

در این امر آموزش و پروزش و هنرچویان طراحان لباس نادیده گرفته شده اند،متاسفانه روند این همه جلسات و مسابقات پوشاک مدارس چه حاصلی برای دانش آموزان دارد و در نهایت هر مدرسه ای راسا اقدام به انتخاب لباس دانش آموزی می کند؛ به طوری که مدیر کل فرهنگی هنری ارودها و فضاهای پرورشی گفته است:

مدیران مدارس برای انتخاب پوشاک ویژه مدارس باید آزاد باشند،برای کارگروه های استانی باید یک کارشناس و متخصص پوشاک از بخش پوشاک و یک متخصص مد و پوشاک از مدارس فنی حرفه ای حضور داشته باشند تا نتایج بهتری حاصل شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی، علی رمضانی در کارگروه مد و پوشاک دانش آموزی گفت: دستورالعملی که در اینجا تصویب می شود از طرف وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی برای وزیر محترم آموزش و پرورش به عنوان یک تکلیف ارائه می شود و من هم به عنوان یک عضو کارگروه به این مستندات پایند هستم.

پوشاک مدارس2

به عنوان مدیر کل فرهنگی هنری تمام تلاش و اعتقادم این است  باید اجازه بدهیم دانش آموزان هر منطقه بر اساس نوع پوشش و فرهنگ خود در مدرسه ورود پیدا کنند.

رمضانی افزود: در بحث اقتصاد لباس نباید ورود پیدا کنیم و باید به بخش خصوصی اجازه بدهیم در این امر ورود داشته باشد زیرا این کار بسیار تخصصی و خاص است و آموزش و پرورش به حوزه مسائل تربیتی و آموزشی بپردازد،مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی خاطر نشان کرد: با توجه به اسناد بالا دستی که برای ما وجود دارد و در همه سیستم ها نیز اینچنین است ممکن است مواردی که اینجا ذکر می شود قابل قبول نباشد اما به دنبال راهی هستیم دستور العمل  قابل اجرایی را تدوین واجرا کنیم.

رمضانی با اشاره به اهمیت موضوع گفت: شورای مدرسه تمام مسئولیت مدرسه را به عهده دارد و وظایف شورای مد و پوشاک باید به این شورا واگذار شود تا قادر باشند برای پیگیری به مرجع مشخصی مراجعه کنند.

لازم به ذکر است اگر تجمیع درآمد پوشاک مدارس اندک مبلغی برای نوسازی مدارس،بهره وری بیشتر آموزش پرورش هزینه می گردید،کمک شایانی به مدارس محروم و دانش آموزان بازمانده از تحصیل بود و از شواهد امر مشخص است مثل دیگر برنامه های نا‌امید کننده فقط به برگزاری مسابقات و نشست های مختلف بسنده شده و عملا هیچ اقدامی معینی صورت نگرفته است با تفاهم نامه و برگزاری مسابقات غیر از هدر رفتن پول بیت المال نه تنها کمکی به امر فرهنگی پوشش مدارس نشده است، بلکه وازرت آموزش و پرورش را درسردرگمی دستورالعمل ها و بخش نامه ها قرار داده است.

پوشاک مدارس5

 

 

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.