کد خبر : 472
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 نوامبر 2019 - 11:17

کمپین تار و پود زندگی/ بایدها و نبایدها

کمپین تار و پود زندگی/ بایدها و نبایدها
کمپین تار و پود زندگی با هدف حمایت از فعالیت اقتصادی دختران و زنان هنرمند کشور و تبدیل هنر آنان به یکی از  نمادهای هویت ایرانی آغاز شده و می تواند نماینگر هویت جوان ایرانی شود

رسانه خبری لباس پارسی؛ معاونت امور زنان و خانواده: همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و بزرگداشت روز دختر در مراسم زمانی برای تو از کمپین «تار و پود زندگی» توسط دکترمعصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و با حضور بهروز حناچی شهردار تهران، جمعی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و دختران موفق رونمایی شد و مسئولین حاضر در نشست به عضویت این کمپین درآمدند.در این مراسم کمپین تار و پود زندگی با نماد دستبندهای ایرانی، کارِ دست دختران و زنان هنرمند کشور معرفی شد تا به این طریق از فعالیت اقتصادی این هنرمندان حمایت شود.

این کمپین با هدف حمایت از فعالیت اقتصادی دختران و زنان هنرمند کشور و تبدیل هنر آنان به یکی از  کالاهای صنایع دستی ایرانی در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آغاز شده و می تواند نماینگر هویت جوان ایرانی شود، این دستبندها هر کدام دارای الگوها و رنگ‌های مختلف با استفاده از نخ و تار و پود (یا رشته‌هایی از سایر جنس‌ها) درست می‌شوند و نشانه‌‌ای از میزان اهمیت و توجهی است که شما به دوست خود دارید. معمولا افراد این دستبندها را به دوستان صمیمی و نزدیک خود هدیه می‌دهند و هر دو آن را به عنوان نمادی از دوستی‌شان به صورت مداوم به دست می‌بندند.

دستبندهای دوستی دارای تاریخچه غنی و معناداری هستند و مقصود این است با بررسی پیشینه این دستبندها و انواع آن در ایجاد چگونگی کارآفرینی با حداقل هزیته های تولید برای زنان صحبت نماییم و با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و هویت ملی به ایجاد هدفی پایدار برای ایجاد اشتغال و بومی‌سازی آن بکوشیم.

پیشینه و تاریخچه دستبندها

تاریخچه این دستبندهای رنگی زیبا برای اولین بار توسط سرخ پوست های آمریکای جنوبی و مرکزی ابداء شدند. بر اساس سنت شان، این دستبند را روی دست دوستشان که در آن زمان آرزویی دارد، گره می زدند. دستبند باید تا زمانی که پاره و خراب می شود، روی دست دوست بماند تا‌خود به خود پاره شود و بیافتد،درآن لحظه است که آرزوی او برآورده می شود.

دستبدها به عنوان نمادی برای دوستی از طرف شخصی به شخص دیگر داده می‌شود. این نوع از دستبند از انواع نخ  و انواع سوزن دوزی ترکیبی ساخته شده و در مرحله اول کمپین ملی تار وپود زندگی که مختص به انواع دستبدها سنتی ایرانی است با هدف توسعه کارآفرینی خرد در روستا ها مطابق با فرهنگ و هنر هر استان و سلیقه و نوآوری زن روستایی‌با طرح‌ها و شکل‌های گوناگونی تولید خواهد شد و با توجه به نوع تولید که به صورت انواع نواردوزی و سوزن دوزی است قابلیت استفاده درانواع صنایع مد و لباس را خواهد شد.

تاریخچه دستبند ها به نقاط مختلفی از جهان باز می‌گردد و پیشینه آن ارتباط مستقیمی با نوع بافت و گره‌های استفاده شده در آن دارد. برخی از اولین نمونه‌های گره تزیینی که در حال حاضر در این دستبند استفاده می‌شود  به سال‌های ۴۸۱ تا ۲۲۱ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. چینی‌ها از این سبک گره‌ها برای طراحی اشیا، لباس و لوازم خانگی خود استفاده می‌کردند.

مکرومه (هنر گره‌ زنی رشته‌ها بر اساس الگوهای مختلف) و انواع سوزن دوزی از دیرباز درسراسر ایران وجود داشت و از ایران به سایر کشورها گشترس یافت و از این تکنیک برای ایجاد حاشیه‌های پارچه در نساجی استفاده می‌شد و در قرن‌های بعد کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا نیز با این تکنیک آشنا شدند.

هم‌چنین از گذشته‌های دور دریانوردان و ملوان‌ها از روش‌های مختلف گره زنی در طناب، برای سفرهای دریایی خود استفاده می‌کرند. به این ترتیب در قرن ۱۹ میلادی هنر گره زنی رشته‌ها در بریتانیا محبوب شد و در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا نیز رواج پیدا کرد. با وجود اینکه استفاده از روش‌های گره زنی بر اساس الگوهای مختلف در دهه‌های بعد از رونق افتاد ولی در ادامه، یعنی در قرن ۲۱ میلادی مجددا به خوبی ظاهر شد. تا جایی که امروزه به عنوان یک صنعت و هنری تزئینی در قالب متریال‌های گوناگون (دستبند طلا، نقره یا ساخته شده از رشته‌های رنگی نخ) برای ساخت دستبند‌ها استفاده می‌شود. استفاده از شیوه‌های گره زنی و انواع سوزن دوزی در تاریخ کشورهایی نظیرایران، چین و عربستان وجود دارد ولی احیای تکنیک نوین گره زنی و سوزن دوزی در صنایع و کاربرد آن مدیون هنر ایرانی است گرچه در کشورهای مختلف این امر نیز رایج بوده است‌.

از موارد بسیار مهم در این کمپین استفاده از انواع سوزن دوزی ها و مکرومه دوزی استان های ایران و به کارگیری  نقوش متنوع در کمپین تار و پود زندگی است‌، گستردگی این نقش و نگارها که با تکرار تعداد بیشماری از نقوش هندسی صورت می‌گیرد‌،این ترکیب‌ها با الهام از طبیعت پیرامون و در پرتو رنگ آمیزی‌هایی بدیع جلوهای بی همتا به هنر آنان بخشیده‌ و آن‌ها به‌طور سنتی از این نقوش برای تزیین لباس و وسایل زندگی استفاده می‌کنند. انعکاس پدید ه‌های زندگی و طبیعت در سوزن دوزی نقوش متنوعی را پدیدآورده است که می‌توان آن‌ها را در چند بخش کلی دسته‌بندی کرد:

  • نقوش هندسی
  • نقوش طبیعی
  • الهام از طبیعت است که شامل
  • طرح هشت گلبرگی- (گلی که هشت گلبرگ دارد) دربلوچی دوزی به دلکش معروف است
  • نقوش گیاهی،گل، برگ و گیاه است
  • نقوش واقع‌گرایانه (حیوانی)
  • عناصر طبیعت: نگاره‌های گیاهی و حیوانی از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده هستند که بازتاب فرهنگ کشاورزی، عشایری و دامپروری است

عناصر طبیعی ویژگی‌های مشترکی نیز در نگار ه‌های سوزن دوزی کلیه مناطق قابل مشاهده است که شاخص ترین ویژگی آن استفاده از مجموعه گسترده‌ای از نقش‌های هندسی و خطوط شکسته‌است و خطوط منحنی و دایره در سوز ندوزی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتوجه به ویژگی‌های صوری اغلب نگاره‌های سوزن دوزی،خاستگاه این نقش و نگارها را می‌توان در موضوعات زیر جستجو کرد:

زیورآلات: انواع دستبدها،گوشواره ها و زیوارآلات که یکی از اصیل‌ترین هنرهای صناعی است که در نقوش سوزن‌‌‌دوزی تجلی یافته‌است.

 عناصر مرتبط با اعضای بدن انسان:

چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که به‌شکل‌های مختلف در خلق نگاره‌های سوزندوزی به‌کار می‌رود

موضوعات ذهنی و تخیلی:

تخیلات و آرزوها منشأ بخش دیگری از نقش‌های سوزن‌دوزی هستند.

مذهب و باورهای قومی:

داستان‌های حماسی،‌که نمایانگر روحیه رزم آوری و سلحشوری است، بهترین تجلی خود را در فرم‌های تیز و زاویه دار و رنگ‌های گرم و قرمز پیدا می‌کند. ممنوعیت استفاده از نقش انسان در سوز ندوزی که نشات گرفته از باورهای ایرانی و اسلامی است به عنوان یک قانون کلی در سوزن‌دوزی پذیرفته شده‌است.

کاربرد رنگ‌ها در کمپین تار و پود زندگی

رنگ صورتی: نماد مهربانی

رنگ قرمز: نشانه صداقت

نارنجی: انرژی زیاد

زرد: شادی و نشاط

رنگ سبز: مسئولیت پذیری و پاسخ گویی

آبی: نماد وفاداری

رنگ سیاه: نشانه قدرت

رنگ سفید: صلح

رنگ بنفش: اعتدال و تحولخواهی

از ویژگی ها دستبند امکان حکاکی یا نوشتن اسم، صفت یا حتی جمله در قسمت داخلی یا بیرونی دستبند و یا استفاده از نمادهای ملی و مذهبی است.

با توجه به ماهیت امر تولید در کمپین تار و پود زندگی مجموعه لباس پارسی با حمایت معنوی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تمام تلاش خود را در تجاری‌سازی طرح کمپین تار و پود زندگی‌با‌هدف کارآفرینی خرد روستایی در استان‌های کشور خواهد داشت.

 اهداف کپمین تار وپود زندگی:

نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در کمپین تار و پود زندگی

ایجاد کارآفرینی درفضای مجازی (نقش کسب و کارهای الکترونیکی در عرصه مد)

تاثیر نظام گردشگری در کارآفرینی کمپین تار و پود زندگی

کاربرد رنگ و فرم ایرانی در طراحی دستبند‌های زندگی

طراحی مدرن و سنتی و کاربرد آن در طراحی کمپین تار و پود زندگی

توسعه صلح و دوستی  با کمپین تار و پود زندگی

محورها:

ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوین جهت دست‌یابی به الگوهای نوین کمپین تار و پود زندگی.

فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت‌های نو، مرتبط کمپین تار و پود زندگی.

ایجاد فضای مناسب برای مخاطبان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت پوشاک بومی با کمپین تار و پود زندگی ایجاد فضای مناسب کارآفرینی حوزه تجارت الکترونیک  و فروشگاه‌های مجازی در جهت توسعه پایدار اشتغال زایی و کارآفرینی علی الخصوص با رویکرد بانوان در کمپین تار و پود زندگی.

شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت هرمندان و هنرورزان در زمینه کمپین تار و پود زندگی اعم از حقیقی و حقوقی.

مزیت‌سازی و رسانه‌ای کردن حرکت‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار در بخش کمپین تار و پود زندگی.

شناسایی و معرفی تولیدات با قابلیت صادرات و تعیین بازارهای هدف و زمینه­سازی برای صادرات تولیدات کمپین تار و پود زندگی زندگی.

کمک به پیوستن حلقه‌های مرتبط حوزه مد و لباس با همکاری طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنوف وابسته مد و لباس.

 

محمدرضا بورنگ؛ مدیر مسئول پایگاه خبری لباس پارسی، مجری طرح کمپین تار وپود زندگی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.