مناسب سازی مدارس دختران؛ یک ضرورت

به گزارش لباس پارسی؛ همواره هر نوع تغییر و تحول مثبتی در ابتدای کار با مقاومت ها و مخالفت هایی از جانب برخی افراد روبرو می شوند، طرح مناسب سازی مدارس دخترانه یکی از طرح هایی است که در راستای فعالیت آزادتر و احساس امنیت دختران در محیط مدارس به تصویب رسید تا دختران دانش آموز بتوانند در حیاط مدارس آزادانه به فعالیت و ورزش پرداخته و از نور مستقیم آفتاب نیزاستفاده کنند.
اما درست زمانی که اصلاحات مثبت فرهنگی و اجتماعی در حال انجام است عده ای فریاد وامصیبتا سر داده و با خلط مباحث افکار عمومی را دچار تشویش می کنند، مطالبات و تامین نیازهای دختران موضوعی نیست که بتوان آن را دستاویزی برای اهداف سیاسی خود قرار داد.
تجربه نشان می دهد اقدامات فرهنگی و اجتماعی در هیچ زمانی با برخورد های قهری و غضبی به سرانجام نرسیده و همواره نتایج معکوسی در برداشته است، تمرین حجاب در فضای مدرسه ای که باید به خانه دوم دانش آموزان تبدیل شده و دختران امنیت و آزادی بیشتری را در چهارچوب کاملا شرعی احساس کنند بیشتر به نوعی خلط مباحث و بازی با افکار عمومی شباهت دارد.
طرح مناسب سازی مدارس دخترانه که در مدارسی اجرایی خواهد شد که هیچ اشرافی به بیرون نداشته و تاکید آن از همان ابتدا نیز بر این بوده که رفت و آمد دانش آموزان به محیط مدرسه در چهارچوب اسلامی و با لباس فرم مدارس باید انجام شود چه ارتباطی با مسئله حجاب و سند ۲۰۳۰ می تواند داشته باشد و ربط دادن آن با این مسائل با چه هدفی جز مغالطه کاری برای سلب آزادی های مشروع دختران می تواند بازگو شود.
دخترانی که بیشترین ساعات خود را در طی شبانه روز در مدارس سپری می کنند حق دارند در محیطی کاملا امن و با رعایت کامل موازین شرعی آزادانه در محیط مدرسه به ورزش و تحرک پرداخته و شور و نشاط بیشتری را در محیطی کاملا دوستانه و فرهنگی و با نظارت اولیای مدرسه تجربه کنند.
برخی معتقدند با طرح مناسب سازی مدارس، مدارس را به فشن شو تبدیل خواهد شد در صورتی که نمیدانند اگر نیازهای روحی دختران یعنی حس توجه در حضور همسالان خود در محیط امنی بهنام مدرسه که وجه اشتراکات زیادی با کانون گرم خانواده دارد، تامین نشود و همچنین بستر امنی برای هیجانات و نیازهای وی معرفی نشود لاجرم این نیازها به بستر جامعه کشیده شده و محیطهای اجتماعی یا خیابانهای شهر محلی برای تخلیه هیجانات روحی دختران خواهد بود که تبعات و آسیبهای اجتماعی زیادی همراه خواهد داشت.
علی رغم انتقادات فراوانی که نسبت به هزینههای اجرایی این طرح میشود مناسب سازی مدارس دخترانه هزینههای چندانی در برنداشته و تنها در مناطقی از تهران اجرا میشود که اطراف آن خالی از بلندمرتبه ها و سازه های بلند باشد، در صورتی که می توان با صرف هزینهای اندک و با بررسی های کارشناسی لازم مدارس را به محیطی پر نشاط برای دختران تبدیل کرد تا دیگر زنگهای ورزش برای نشستن در کلاس به صدا در نیاید و به ساعاتی خاطره انگیز برای دانش آموزان بدل شود.
بخشی از نظرات کارشناسان و اعضای شورای شهر
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درخصوص طرح مناسب سازی مدارس دخترانه بیان کرد: ۷۶ درصد از دختران تهرانی از کمبود ویتامین D رنج میبرند، این افراد مادران آینده هستند و به کلسیم و ویتامین D احتیاج دارند، نور آفتاب بهترین منبع تأمین ویتامین D است
شهربانو امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران، در دفاع از دو فوریت این طرح اظهار داشت: ما فکر میکردیم که زنگ خطر در مغز آقایان صدا کرده و متوجه شدند که باید شرایط بهتری را در فضاهای آموزشی برای زنان و دختران ایجاد کنند.
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهرتهران افزود: یکی از اصلی ترین نیازهای دختران، تامین سلامت جسمی با ورزش است که مدارس ما به دلیل این که معمولا به بیرون مشرف هستند کمتر می توان از ظرفیت فضای حیاط آنها برای ورزش دختران استفاده کرد از این رو مناسب سازی مدارس دخترانه شورا را متقاعد کرد تا بخشی از بودجه سالانه آموزش و پرورش را در راستای سلامت جسمی دانش آموزان دختر در اختیار آنها قرار دهد، رویکرد شورا رفع تبعیض در ارائه خدمات به تمام شهروندان فارغ از هر جنسیت و سنی می باشد.
فرحنار مینایی پور، مشاور زنان وزارت آموزش و پروش نیز در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر با توجه به این که دانش آموزان زمان زیادی را در مدارس سپری میکنند باید به شادی و نشاط دختران در این محیط توجه کنیم و مدرسه را به محیطی دوست داشتنی برای دختران به خصوص در زنگ های ورزش تبدیل کنیم از این رو طرح مناسب سازی مدارس توسط خانم ابتکار مطرح شد.
صدر اعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص تصریح کرد: مناسب سازی مدارس دخترانه نوعی استتار است تا دختران به راحتی بتوانند بدون پوشش در مدرسه حاضر شده و در یک فضایی دوستانه زمانی را به تحصیل و ورزش پرداخته و نشاط اجتماعی در مدارس نیز افزایش یابد، نیاز های جسمی دختران اهمیت بسیار زیادی دارد و دانش آموزان دختر نیز حق دارند با قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب سلامت جسمی خود را تامین کنند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده
برچسب ها :دختران ، سلامت زنان ، مدارس دخترانه ، مناسب سازی مدارس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰