تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۰۳

فست فشن و اسلو فشن

فست فشن و اسلو فشن
فست فشن و اسلو فشن دو مفهوم متضاد با یکدیگر هستند و چه تاثیرات باورنکردنی و زیادی روی استایل و پوشش ما گذاشته اند

فست فشن و اسلو فشن مفاهیمی متضاد و مهم در صنعت مد و فشن هستند.در این مقاله به معرفی، ویژگی ها و تفاوت این دو مفهوم پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

فست فشن و مسابقه ی سرعت سرسام آور

این سبک از تولید پوشاک در جریان انقلاب صنعتی و اوایل سال ۲۰۰۰ شکل گرفت‌.آیتم های تولید شده عموماً قیمت چندانی ندارند،به آسانی در فروشگاه های زنجیره ای قابل خرید هستند و سود قابل توجهی را نصیب کارخانه ها می کنند.

طراحان آثار خود را از افراد مشهور و برندهای پوشاک بزرگ الهام می گیرند و با اعمال تغییرات اندکی آنها را به تولید انبوه می رسانند.این محصولات به همان سرعتی که به فروشگاه ها ارسال میشوند دور انداخته میشوند.

اثر فست فشن بر محیط زیست

پلی استر یکی از پر استفاده ترین مواد اولیه در این صنعت است که تاثیرات بسیاری روی آلودگی هوا دارد.فشار برای کاهش هزینه ها موجب استفاده از مواد اولیه ی ارزان و مضر برای محیط زیست شده است.

شعار کمپانی های fast fashion: تولید،تولید و تولید!!!

در فست فشن تولید کننده ها به جای تلاش برای طراحی های ارزشمند به تنها چیزی که فکر می کنند تولید کردن است.این کمپانی ها هیچگاه از ترند ها و سلبریتی ها عقب نمی مانند و سعی می کنند با آپدیت بودن دایمی خودشان را مطرح کنند.بنابراین خلاقیت کارشان کاهش پیدا می کند.

ویژگی های اساسی fast fashion چیست؟

  • فاصله ی زمانی بسیار کم بین پوشاکی که در رسانه نمایش داده می شود و عرضه ی آن به فروشگاه ها‌
  • تنوع بسیار زیاد محصولات
  • استفاده از نیروی کار با دستمزد پایین
  • تعداد محدود از یک محصول یا عرضه ی آن در یک زمان محدود زیرا خریدار می پندارد که اگر به سرعت آن را نخرد تمام می شود.
  • سطح کیفیت پایین ،طراحی ضعیف و استفاده از مواد اولیه ی بی کیفیت.

به همین علت این محصولات بعد از چند بار استفاده شروع به خراب شدن می کنند.از مشهور ترین برند های تولید کننده ی فست فشن می توان به : زارا(zara)،اچ اند ام(h&m)، نیولوک(new look)، اسپریت(sprit)، و فور اور ۲۱(forever 21) اشاره کرد.

اسلو فشن در مقابل فست فشن

اسلو فشن جنبشی بود که برای کنار گذاشتن فست فشن و با شبیه سازی مثال فست فود در مقابل اسلو فود مطرح شد .تمرکز اصلی آن بر روی کیفیت خوب محیط زیست پاک و انصاف بین مشتری و فروشنده است.پیدایش اسلو فشن توسط کیت فشلر در مجله ی اکونومیک اتفاق افتاد.

او در مقاله ای با مقایسه ی اسلو فود و مد پایدار به این نتیجه رسید که اسلو فشن هم می تواند مانند اسلو فود لذت استفاده از محصولات را افزایش دهد و سلیقه و دید مخاطبان را جهت بخشد.

اصول مهم در اسلو فشن

اصول اولیه ی اسلوفشن می تواند مواردی مانند خرید لباس های قدیمی اما با کیفیت،طراحی مجدد لباس های کهنه، خرید از فروشگاه های کوچک و طراحی اکسسوری در منزل باشد.برخلاف فست فشن ،تولید محصول در اسلو فشن با تضمین کیفیت و دوام بالا صورت می گیرد .به طوری که مشتریان می توانند آن را در تمام سال استفاده کنند بدون اینکه از مد بیفتد.
این محصولات در فروشگاه های کوچک فروخته می شوند و برای آنها حراجی برگزار نمی شود.طراحی ها در اسلوفشن با عشق و علاقه رقم می خورد و عمیقاً به نیاز های مصرف کننده پاسخ می دهد.

ویژگی های اسلوفشن چیست؟

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
  • استفاده از نیروی کار محلی
  • محدود بودن محصولات و عدم تولید بیش از حد
  • عدم امکان دسترسی در فروشگاه های زنجیره ای
  • تمرکز همیشگی به پاکیزگی محیط زیست و استفاده نکردن از مواد شیمیایی مضر

 

فست فشن ، اسلو فشن

آمورورت، اورلین و آییلین فیش جز برندهای بزرگ اسلوفشن هستند.

اکنون بعد از مقایسه ی جامع این دو رقیب وقت آن رسیده که تصمیمتان را بگیرید.اگر مایل به استفاده از محصولات مرغوب و پرکاربرد هستید پیشنهاد ما اسلوفشن است.برای این کار شما باید کمتر خرید کنید اما محصولات هوشنمندانه ای را انتخاب کنید که مدت زمان طولانی تری قابل استفاده باشد.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.