نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، سهشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ با حضور مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه و تنی چند از کارشناسان حوزه مد و لباس و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شدلازم به ذکر است که ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با شعار «سیاهپوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از سیویکم شهریور لغایت سوم مهرماه ۱۴۰۰ در فرهنگستان هنر برپا میشود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، فلسفه قیام عاشورا را زنده نگاهداشتن اسلام ناب محمدی و جریان سازی در مسیر فرهنگ عاشورایی برشمرد و اذعان داشت: حوزه پوشاک دارای ابعاد وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تمرکز بر حوزههای مرتبط فرهنگی و به لطف هنر طراحان در تلاش است تا فرهنگ عاشورایی را در قامت لباس معرفی نماید.
پورشهابی با اشاره به کارگاههای آموزشی برگزارشده و مسابقه تصویرسازی در زمینه لباس عاشورایی تصریح کرد: خوشبختانه این بخشها با استقبال درخور توجه و همراهی بیش از هزار هنرجو و هنرمند روبرو شد و شاهد خلق آثاری در شأن قیام عاشورا با تکیهبر نمادهای عاشورایی بودیم حالآنکه طی برپایی محفلی با حضور تنی چند از تولیدکنندگان مقرر شد ۱۰۰ طرح برگزیده جهت تولید انبوه به این بخش معرفی شود.
او گفت: ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخشهای متعددی همچون لباس اجتماع، چادر، پوشش سر، لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعهسازی و تصویرسازی برپا میشود؛ بیش از ۱۰۰ اثر در نمایشگاه به نمایش درمیآیند و بالغبر ۱۲ مقاله نیز در بخش علمی دانشگاهی از سراسر کشور مورد داوری قرار میگیرند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از لغو برگزاری مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» نیز خبر داد و افزود: نظر به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در این دوره از نمایشگاه امکان برگزاری مسابقه حضوری زنده وجود ندارد و این در حالی است که مسابقه تصویرسازی نیز پیشازاین بهصورت مجازی و با مشارکت بالغبر ۸۰ نفر برگزار شده بود.
محبوبه الهی دبیر علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز در بخش دیگری از این نشست رسانهای، بر اهمیت انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی در حوزه عاشورا و همچنین لباس عاشورایی تأکید و تصریح کرد: شناسایی نمادها و نشانهها در این زمینه بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی ما از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و گاه بیاطلاعی از این موضوعات، موجب خلق آثاری شده که اتفاقاً ضد فرهنگ محسوب میشوند.
او افزود: پژوهش در زمینه نمادها از اهمیت بسزایی برخوردار است و امیدواریم به همت اساتید دانشگاه و دانشجویان در آینده شاهد تقویت بنیههای علمی در این بخش باشیم. حالآنکه طراحان لباس نیز وظیفه سنگینی بر دوش دارند و ما امیدواریم به لطف چنین حرکتهایی و تلاش بیشتر بخش دانشگاهی، شاهد ایجاد آرشیوی غنی از نمادها و نشانههای دینی و عاشورایی باشیم و از اشاعه این مؤلفههای فرهنگ ارزشمند بیش از پیش دفاع کنیم.
الهی، یکی از ضعفهای بزرگ در تمامی ابعاد علمی و پژوهشی را مشارکت محدود پژوهشگران دانشگاهی دانست و اظهار داشت: ما از دو سال قبل و طی ادوار گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی از تمامی دانشگاهیان فعال در بخشهای فرهنگی خواستیم که در راستای حفظ هویت فرهنگی، چشمی هم به موضوع نمادهای عاشورایی داشته باشند چراکه این حوزه بسیار بکر بوده و سرشار از ایده است. البته خوشبختانه امسال با استقبال بهتری در قیاس با دورههای قبلی مواجه شدیم بااینهمه امیدواریم فضای عاشورایی به یک بستر غنی پژوهشی مجهز شود و به غنای لازم در این زمینه دست یابیم.
ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان، حرکتهایی همچون برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را حرمتگذاری بر ارزشهای والای قیام عاشورا دانست و گفت: امیدواریم در پی چنین فرصتهایی، حلقههای مفقوده میان طراحان و تولیدکنندگان برداشته شود حالآنکه تا به امروز نیز شاهد اتفاقات درخوری بودهایم.
شیرازی افزود: خوشبختانه در سایه چنین اقداماتی امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما نیز قرارگرفته و ما نیز بهنوبه خود از هر حرکتی که پیامآور حماسه کربلا و رشادتهای قیام عاشورا باشد حمایت خواهیم کرد.
او اذعان داشت: باید با افزایش تعداد نمایشگاههای متعدد در حوزه مد و لباس، فرصت تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان را افزایش دهیم و در همین راستا نیز به همت اتحادیه پوشاک تهران و در هفته چهارم مهرماه، نمایشگاهی با عنوان تهران مدکس ۱۴۰۰ به میزانی شهر آفتاب برپا خواهد شد.
فارغ از برگزاری این نمایشگاه عدم استقبال طراحان و استفاده از نمادهای بی هویت فرهنگی در طراحی لباس عاشورایی که نشان دهنده بی هدف بودن آن است،خالی بودن مفهوم لباس تاریخی عزاداری در ایران و عدم درک فلسفه ایجاد مراسم عاشورایی که از دوران صفویه به عنوان کشور مظهر تشییع در زمان خود از هیچ هویت فرهنگی عاشورایی در این لباس ها استفاده نشده و نوع طرح ها شایسته کارگروه مد و لباس کشور بهعنوان متولی اصلی پوشش در کشور جمهوری اسلامی ایران نمی باشد،
امسال بیشترین تبلیغ، اطلاع رسانی، انواع وبینارهای کم بازدید جهت انعکاس این جشنواره انجام شد تا نقصان آن برطرف شود ولی باز تاکید می گردد این جشنواره هیچ بازدهی مناسبی در سطح کشوری غیر از عکس و انتشار خبر نداشت و به هیچ عنوان در شأن کارگروه مد و لباس کشور نمی باشد. برگزار نشدن یک جشنواره بد بسیار بهتر از برگزاری یک جشنواره بد است و در این جشنواره ما شاهد بدترین نوع برگزاری بودیم.
لباس عاشورایی نه مد است که جلوهگر خوش پوشی باشد نه فستیوال لباسها و طرح های غیرکاربردی است،لباس عاشورایی یعنی درک فرهنگ شهادت و قیام امام سوم شیعیان حسین (ع) که نام و فرهنگش جهانی است، اگر با این مضامین قرار است برای سال آینده مجدد این جشنواره تکرار شود، عدم برگزاری آن شایسته است تا حداقل از یک کار فرهنگی؛ اصلی غیر فرهنگی نسازیم.
در پایان این نشست، از پوستر ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد.
به گزارش لباس پارسی
برچسب ها :ابوالقاسم شیرازی ، اتحادیه پوشاک تهران ، کارگروه ساماندهی مد و لباس ، مریم پورشهابی ، نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰