تاریخ انتشار : جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۶

حضور انواع حجاب‌استایل‌ ها در نمایشگاه،جشنواره‌ها و ایونت‌ها؛‌خدمت یا خیانت

حضور انواع حجاب‌استایل‌ ها در نمایشگاه،جشنواره‌ها و ایونت‌ها؛‌خدمت یا خیانت
اینستاگرام این روز‌ها محل بروز حجاب‌استایل‌ ها وظیفه کارگروه مد و لباس،نهادهای امنیتی و قضایی برای ساماندهی و حذف صفحات مجازی و عدم حضور این افراد در جشنواره ملی راهی برای مقابله با این تاجران فرهنگی عفاف و حجاب می باشد

دختر جوان حجاب‌استایل‌ یک کلاه مشکی روی سرش گذاشته تا موهایش پیدا نباشد. رو به دوربین، به دنبال‌کنندگانش می‌گوید قرار است یک روش جدید از بستن روسری آموزش بدهد،در چند ثانیه،حجاب‌استایل‌ اینستاگرامی روسری را با شیوه‌ای خاص روی سرش می‌پیچد،کار آن‌ها این است که جدیدترین مدل‌های روسری، مانتو، ساق دست و انواع پوشش‌های دیگر را با رعایت پوشش سر یا بدون رعایت شئونات اسلامی به نمایش بگذارند. برای مناسبت‌های مختلف مثل ایام محرم مدل مختلف پوشش ارائه بدهند و حتی تبلیغ کنند و از این راه کسب درآمد کنند.

اینکه حجاب‌استایل‌ ها چقدر دنباله‌روی مدی هستند که ربطی به پوشش شرعی ندارد و چقدر از فعالیت آن‌ها تبلیغی و برای کسب درآمد است و چقدر در راه خدا و برای ترویج عفاف و حجاب فعالیت دارند، نامشخص است ولی از ظواهر همه نشان دهنده دید تجاری آن است.

این امور را اینفلوئنسر، بلاگرها‌،تاثیرگذار یا به اصطلاح مجازی فن و هوادار انجام می دهند و پای تمام عکس‌ها و ویدئو‌ها نظر می‌گذارند.

حجاب‌استایل‌1

نکته جالب بین بعضی ازاین کاربر‌ها این است که می‌گویند با دیدن صفحه حجاب‌استایل‌ ها به محجبه بودن علاقه‌مند شده اند و عملا پول می گیرند تا از این نوع سبک پوشش حجاب استایل تعریف و تمجید کنند:

  • من تا قبل از این فکر می‌کردم با حجاب نمی‌شود خوش‌تیپ بود، اما شما نشان دادید که می‌شود.
  • از وقتی صفحه شما را دنبال می‌کنم محجبه شدم، چون این مدل‌های بستن روسری هم شیک هستند و هم موی سر را می‌پوشانند.
  • من نظرم نسبت به محجبه‌ها عوض شد. شما خیلی شاد هستید و همیشه لباس‌های رنگی و قشنگ می‌پوشید.
  • شیک پوشیدن حق زنان محجبه هست و از این دست صحبت های تصنعی

نظراتی از این دست نشان می‌دهد همه فعالیت حجاب‌استایل‌ ها هم بد نیست ولی اصل مورد توجه نوع پوشش این افراد هست که با آرایش غلیظ، جادرهای تجاری با قیمت های چند میلیونی که با فرهنگ اصیل ایرانی سنخیتی ندارند،‌مانتوهای چسبان که فقط یا مقنعه و روسری موی سر نشان داده نشده است پاردوکسی بین فرهنگ عفاف و حجاب و تجارت این مقوله فرهنگی را ایجاد می کند.

حجاب‌استایل‌2

مساله دیگری که امری غیر مرتبط با عفاف و حجاب می باشد‌؛‌به جز پوشش،‌وقتی پای نمایش چهره به میان بیاید، خود به خود تبلیغ لوازم آرایش هم به این تبلیغات اضافه می‌شود.‌حجاب‌استایل‌ ها زندگی شخصی هم دارند و هر از گاهی عکس‌های خانوادگی و اتفاقات روزمره خود را هم به نمایش می‌گذارند.‌

از آنجایی که اینستاگرام عمدتا جای نمایش خوشی‌های کاذب است،‌حجاب‌استایل‌ ها هم مثل بقیه پرفالوئر‌ها از خریدها، زرق و برق‌های زندگی،‌رابطه خوب با همسر و اتفاقات و دیالوگ‌های شخصی و روزمره خود می‌نویسند تا صفحه‌شان ترکیبی باشد از تبلیغاتی که به خاطر آن پول دریافت می‌کنند، مدی که مشخص نیست چقدر با اصول شرعی منطبق است و نمایش سبک زندگی عمدتا مرفه و شادی که نمایش آن پیش چشم کسانی که معلوم نیست با چه سطحی از معیشت صفحه آن‌ها را دنبال می‌کنند، از نظر اجتماعی آسیب‌زاست.

حجاب‌استایل‌3

حجاب‌استایل‌ ها که خودشان صاحب کسب و کار تولید لباس هستند،عملا اعتقادی به عفاف و حجاب ندارند و بیشتر تجارت این سبک کاری را مد نظر قرار می دهند و با عضویت در اتحادیه ها و انجمن های مختلف سعی در ایجاد اعتبار برای خود دارنند،‌اعتباری کاذب که شالوده ریا،تجارت،رانت و شاید ملعبه‌ای برای عناصر نفوذی خارجی برای فرهنگ کهن این سرزمین باشد،ایرانیان پیش از اسلام دارای چادر بودند و کرامت والای زن همیشه ارج نهاده می شد؛.

این افراد در کنار تبلیغ محصولات و نمایشگاه‌های خودشان، پست‌هایی درباره رنگ‌شناسی برای ست کردن لباس‌های مختلف، جدیدترین مد کیف و نحوه دست گرفتن یا وصل کردن به آن لباس، یا حتی اینکه چه طور با لباسی خاص که مخصوص بیرون از خانه است لاغرتر و خوش‌تیپ‌تر به نظر بیاییم به اشتراک می‌گذارند و به سوال‌های پرتعداد دنبال کنندگان هم درباره این موضوعات پاسخ می‌دهند.

حجاب‌استایل‌5

گرچه طراحی لباس یک دانش محسوب می‌شود و برای تولیدکنندگان لباس مفید است، اما تلاش برای اینکه در چشم بقیه اعم از غریبه و آشنا، بهتر و خاص‌تر دیده شویم، اما حجاب هم داشته باشیم به نظر، فهم ناقص حجاب استایل‌ها از مفهوم پوشش شرعی است که آن را فقط به پیدا نبودن موی سر محدود کرده اند.

همه این اوضاع و احوال حجاب‌استایل‌ ها، زیر عنوان حجاب و محجبه بودن نمایش پیدا می‌کند تا این قشر حداقل در افکار عمومی فضای مجازی با این تصاویر به خاطر سپرده بشوند.

دکتر فرشته روح افزا کارشناس مسائل فرهنگی می‌گوید: من به صراحت می‌گویم که طراحی حجاب به این شکل هم از نظر شرعی و هم از نظر اجتماعی قابل پسند نیست. حجاب از مسائلی است که در قرآن درباره جزئیات آن مثل آهسته راه رفتن، خلخال به پا نداشتن برای عدم جلب توجه نامحرم و غیره صحبت شده است.‌در عین اینکه حجاب با شیک پوشی تناقضی ندارد، اما بستن روسری به شکلی غیرمرسوم یا مثلا زدن گل یا اشکال مختلف به روسری و چادر در تناقض کامل با مفهوم حجاب است.

حجاب‌استایل‌22

حجاب‌استایل‌ ها فقط سبک نمایش چهره و استفاده از پوشش‌هایی که جلب توجه می‌کنند و با این کار فلسفه حجاب را زیر سوال می‌برند و این افراد از حجاب فقط پوشش سر را رعایت می‌کنند. اگرچه گردانندگان این صفحات اغلب با این توجیحات رفتار خود را توجیه و تسلسل فرهنگی ایجاد می کنند:

ما از بسیاری نهاد‌های فرهنگی متولی حجاب بیشتر افراد را به سمت محجبه شدن برده‌ایم.

  • حجاب با شیک پوشی تناقض ندارد.
  • اگر ناراحتید می‌توانید صفحه من را دنبال نکنید.
  • به منتقدانشان جواب می‌دهند تا این سوال‌ها همچنان بدون پاسخ باقی بماند.

دکتر روح افزا ادامه می‌دهد: در واقع فلسفه حجاب به درستی برای این افراد جا نیفتاده است. ما برای چه حجاب و پوشش داریم،برای اینکه زیبایی‌های ما توجه جنس مخالف را به ماجلب نکند. حالا اگر قرار است طوری روسری ببندیم یا چادر سر کنیم که باعث این شود که بقیه به ما نگاه کنند پس اصلا چرا حجاب داریم.

حجاب‌استایل‌7

حجاب که فقط پوشاندن موی سر نیست. این‌که صورت خود را به‌صورت آرایش کرده و یا بدن خود را با ژست‌های خاص برای نمایش روسری و مانتو در معرض دید هر نامحرم و غریبه‌ای قرار بدهیم انگار که هیچ چیز از حجاب را رعایت نکرده ایم.

خانم روح‌افزا ؛‌ خاطره‌ای از روز‌های دانشجویی‌اش تعریف می‌کند و می‌گوید: بعضی دوستانم به خانم‌های انگلیسی روسری هدیه می‌دادند و می‌گفتند سرت کن و ببین که با حجاب زیباتری! من به آن‌ها می‌گفتم این کار را نکنید. وقتی او فلسفه حجاب را نمی‌داند بر فرض اگر به خاطر زیباشدن هم این روسری را سرش کند در واقع محجبه نشده و فقط موی سرش را پوشانده است. وقتی به او می‌گویی روسری بپوش تا زیباتر بشوی برعکس مفهوم حجاب داری به او می‌گویی زیبایی‌هایت را بیشتر از گذشته به بقیه نمایش بده.

حجاب‌استایل‌8

در کشور ما نهاد‌های مختلف فرهنگی این وظیفه را دارند که فلسفه حجاب و پوشش را تعریف کنند که مهمترین این سازمان ها کار گروه مد و لباس کشور است و اتحادیه‌های پوشاک است که بیشتر این افراد از این سازمان ها مجوز دریافت کرده‌اند و حتی برنده جشنواره‌های متعدد بدون هیچ پشتوانه فرهنگی شده اند،اما وقتی این نهاد‌ها موفق نشدند بازار حجاب را به دست بگیرند، کسانی این بازار پرمتقاضی را به دست گرفتند که با مفهوم و فلسفه اصلی حجاب آشنایی ندارند.

محجبه بودن هنوز پیروان و متقاضی بسیاری دارد‌، اما هرکس در آینده حرف جدیدتری و اصیل‌تری در این حوزه داشته باشد، نگاه نسل‌های بعدی به حجاب و محجبه بودن را تعیین می‌کند؛ حجاب‌استایل‌ که حجاب را هم یک جور مد می‌داند و این امر بزرگترین خیانت ملی و فرهنگی در عرصه عفاف و حجاب است ‌و با الگو گرفتن از این همین افراد و موسسات به اصطلاح عفاف و حجاب ‌به مرور زمان فکر می کنند فقط پوشش سر آن هم به سبک های غیر متعارف (غربی و عربی) رعایت پوشش فرهنگی اجتماع را انجام می دهند.

حجاب‌استایل‌

در پرتو امنیت اخلاقی و حقیقیِ حجاب، شخصیت زن و مرد مورد احترام واقع شده و تعرض و تحقیری نسبت به آن‌ها صورت نمی گیرد.‌ولی اگر حضور این افراد در جامعه ظهور و بروز جنسیتی پیدا کنند تعامل اندیشه و رشد عقلی از جامعه رفته و جامعه به سمت سطحی نگری می رود و مردم به دنبال انتخاب چیزی می روند که چشم نواز است و زنان در پی جلب توجه خواهند رفت.

گرچه خوش پوشی از ارکان دین مبین اسلام وپیشینه تاریخی و فرهنگی ایرانیان می باشد ولی متاسفانه این مؤسساتعملا غیر فرهنگی تمام استعداد هایشان در این موضوع جمع می‌شود که چگونه جوانان را به سمت واگرایی فرهنگی سوق دهند و چگونه اندام خود را نشان دهند تا نگاه تاییدی دیگران را جلب کنند.

گرایش به زیبایی را پرودگار متعال در همه‌ی ادیان و انسان‌ها گذاشته است و باید به آن پاسخ داده شود. میل به دیده شدن اصلا چیز بدی نیست، ولی محل پرداختن به آن بستر ناامن جامعه نیست بلکه خانواده مکان امن تری برای بروز زیبایی است.

اینکه افراد درگیر تایید ظاهری شوند باعث لطمه دیدن خودشان می شود و دوری از آن و به دنبال تایید باطنی رفتن، این اندیشه را متبلور کرداند که در قالب هنر، گفتار و نوشتار از هم گسستگی فرهنگی در بین جوانان را در پی داشته است،متاسفانه کاری که در  دوره پهلوی اول با مبارزه مردم انجام نشد این موسسات به اصطلاح مدعی حجاب در این چهل سال به نفوذ نرم غربی و تهاجم فرهنگی انجام داده اند که فی الحال می توان کارگروه مد و لباس کشور را مقصر اصلی دانست و می بایست مجوز فعالیت این موسسات باطل و صفحات مجازی آن ها تعطیل گردد.

نقدی که به این سبک پوشش وارد است رعایت نکردن اصل حجاب، جلب توجه کردن و خود نمایی با انواع و اقسام آرایش های غلیظ،پوشیدن انواع چادرهای که مغایرت با مفهوم عفاف و حجاب دارد که حتی در کشورهای عربی نیز این سبک ها حجاب ها رایج نیست،پوشیدن انواع مانتوهای چسبان به صرف این که فقط موی سر نمایان نیست،‌حجاب‌استایل‌ خودنمایی است که بار منفی داشته و باعث تحریک می شود و یک امر ضد فرهنگی است.

اکثر استایل هایی که می بینیم مدگرایی و ظاهرگرایی در آنها هست. هم‌چنین با مدل های غیر مرسوم بستن شال و روسری و کمی آرایش برای رنگ و لعاب دادن، نمی توانیم توجیه کنیم که حجاب را رعایت کرده ایم.‌این ها در جامعه جا نمی افتد و عادی نمی شود.

حجاب‌استایل‌

این حجاب‌استایل‌ ها برش‌هایی از زندگی شاد و مرفه خود را در صفحه‌ی شخصی پر فالوور به اشتراک می گذارند و به سوال های مخاطبان درباره خرید های لاکچری کیف، کفش، ساعت و لوازم آرایش مورد استفاده شان در عکس ها پاسخ می دهند و به این ترتیب سبک زندگی خود را نیز تبلیغ و ترویج می کنند،این در حالیست که بسیاری از دنبال کننده‌های آن‌ها از سطح رفاهی پایین تری برخوردارند و فشار روانی زیادی را متحمل می‌شوند.

ولی از آنجا که این استایل‌ها به نوعی الگو برای سنجش شیک پوشی و باکلاس بودن تبدیل شده است همه می‌کوشند با صرف هزینه بیشتر در امر پوشاک نشان دهند به این طبقه‌ی اجتماعی مرفه نزدیک اند و این خود رواج مصرف گرایی، تجمل گرایی و چشم و هم چشمی بین مردم جامعه است.

حجاب‌استایل‌ ها نگاه تجاری به دین دارند، حد و حدود پوشش،محتوای  فرهنگی آن را رعایت نمی‌کنند و به دنبال نگاه خریداران هستند.با تبلیغ چادرهای گل کاری شده و مانتوهای میلیونی جیب خودشان را پر کرده و در این میان انجمن عفاف و حجاب با پیگیرهای مختلف در طی چندین دهه تمامی این موارد را اشاره نموده است ولی نه گوش شنوایی وجود دارد و نه دلسوزی.

مافیای ضد دینی عفاف و حجاب و چادر چون بختکی در سیطره فرهنگی کشور رخنه کرده است و وظیفه کارگروه مد و لباس کشور‌،نهادهای امنیتی و قضایی برای ساماندهی و حذف صفحات مجازی و عدم حضور این افراد در جشنواره ملی را می طلبد تا این کم کاری ها راهی برای مقابله با این تاجران فرهنگی عفاف و حجاب  باشد.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.