تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

اکسپو دبی و جای خالی صنعت هنر صنعت پوشاک

اکسپو دبی و جای خالی صنعت هنر صنعت پوشاک
هنر صنعت پوشاک جایگاه مشخصی در رویداد اکسپوی دبی نداشته و این امر ناشی از عدم مدیریت صحیح مسؤلین امر،همکاری سازمان ها و نداشتن نگاه حمایتی به این هنر صنعت است

اکسپو سومین رخداد بزرگ بین‌المللی در جهان است که امسال در کشور امارات و به مدت ۶ ماه برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون نفر از این رخداد بازدیدبه عمل می‌آورند،

نخستین نمایشگاههای بین المللی جهانی‌(اکسپو) به مفهوم امروزی،‌در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و کشورمان ایران به دستور امیرکبیر در اولین اکسپو حضور داشت، برج ایفل نیز یادگار اکسپو ۱۸۸۹ در پاریس است.

اکسپو دبی که با یک سال تأخیر درحال برگزاری است، از نهم مهرماه افتتاح شد و تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد،۱۹۲ کشور در این رویداد شرکت کرده‌اند و ایران با پاویونی مستقل در فضایی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارند که ۵۷ متر از این فضا به گردشگری اختصاص دارد.

جای تعجب است که صنعت گردشگری که با نمایش انواع حرکت های رقص گونه زنان و مردان برگزار می شود در معرض بازدید قرار می‌گیرد،‌

در ایران موضوعیت پخش نداشته  و هزار تاسف از حضور گروه‌های حرکت‌های موزون ( رقص ) زنان که مجوز برگزاری اختصاصی برای زنان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارنند ولی در بخش گردشگری جلوه نمایی می کنند و هزاران افسوس از ماوقع برگزاری مراسم‌های خصوصی در هتل‌های دبی برای رونق صنعت گردشگری کشوری که هنوز خون شهدای کشورش در پهنای این کهن دیار مانده است و سوال اینجاست که چرا از این نمایش رقص ها یا حرکت های موزون در بخش گردشگری فیلم مشخصی منتشر نشده است.

بدون تردید این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی برای تجلی دستاوردهای فرهنگی، علمی اقتصادی و پیشرفتهای فناورانه بوده تا موجب جذب گردشگران و سرمایه گذاران مختلف به ایران شود،کشور ایران جز ارزان‌ترین کشورها برای تولید در جهان باشد و از آب و هوایی چهار فصل و معادن سرشاری برخوردار است اما به هیچ عنوان این ظرفیت به درستی پرداخته نشده است و نمایشی بسیار ضعیف از معادن ایران با قرار دادن چند سنگ در ویترین پاویون به عمل آمده است و در طراحی اتاق معدن، هیچ گونه ابتکار عملی مشاهده نمی‌شود.

اکسپو یک رخداد ملی است ‌که اگر درست‌ به آن پرداخت شود علاوه بر افزایش اعتبار  و آبروی کشور در عرصه بین الملل، آثار آن تا سال‌ها بعد از برگزاری همچنان همراه کشور بوده و می‌تواند مورد استناد قرار گیرد.

اما متأسفانه در پاویون ایران اتاق vip و بین الملل که نقطه عطف مذاکرات و رقم زدن تعاملات مختلف و دریچه ورود کشورهای دیگر به پاویون یک کشور است، آن قدر ضعیف طراحی شده که به هیچ عنوان در حد و اندازه نام و تمدن چند هزارساله ایران نیست و به دلیل ضعف زیرساختی و عدم بهره‌گیری از نیروهای متخصص و زبده بستر انجام تعاملات مناسب و سازنده فراهم نمی‌باشد.

درحالی که یکی از برجستگی‌های هر پاویون، نمایش نقاط مثبت و قوت فرهنگی هر کشور است و در رسوم ایرانیان، مهمان‌نوازی جایگاه بسیار رفیعی دارد اما متأسفانه نحوه پذیرایی به گونه ای است که سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد،به علاوه در موضوع  پایداری، موبیلیتی یا حرکت و استفاده از تکنولوژی برای درگیر کردن و برانگیختن احساسات مخاطب با هدف جلب نظر آن‌ها به مقصد، نسبت به سایر کشورها عملکرد ضعیفی دارد.

هنر فرش‌بافی یکی از شهیرترین هنرهای برجسته ایران است که در تمام دنیا نام ایران در کنار فرش معنا می‌شود اما در این قسمت هم نمایشی بسیار ضعیف اتفاق افتاده است،در اتاق‌های صنعت و معدن و تکنولوژی علی‌رغم پیشرفت‌های فناورانه و دانش‌مدارانه ایران به هیچ عنوان مناسب نبوده و باید از واژه  فاجعه بار  برای آن استفاده کرد.

همه این موارد در حالی است که پاویون سایر کشورها ‌در بخش اتاق‌های صنعت و معدن و تکنولوژی فاصله‌ای بسیار زیاد از لحاظ زیبایی و پرداخت با پاویون ایران دارد البته که مقایسه پاویون ایران با کشورهایی نظیر آلمان هیچ‌گاه مقایسه صحیحی نیست.

اما متأسفانه در نمایشگاه امسال حتی پاویون کشورهایی هم چون ترکمنستان و فلسطین نیز بسیار قوی‌تر از ایران است چراکه حداقل پاویون این کشورها در عین سادگی در طراحی، مفاهیم اکسپو را درک کرده و این مضامین را تجلی بخشیده‌اند اما متأسفانه پاویون ایران از این منظر هم با پاویون کشورهای متوسط خاورمیانه بسیار فاصله دارد.

جدا از پرداخت نامناسب اغلب اتاق‌ها، عدم حضور متخصصان و برندهای معتبر تولیدی نیز در کنار بی‌نظمی و عدم آراستگی ظاهر پاویون که یکی از ابتدایی و بدیهی‌ترین لازم‌الرعایه در هر پاویون است، بسیار آزاردهنده و ذوق زننده است.

علت عدم حضور برندهای معتبر داخلی را نیز باید در هزینه‌های گزاف تحمیل شده به ایشان از سوی برگزارکنندگان پاویون ایران جست‌وجو کرد، هزینه های که از یک میلیارد تا چندین میلیارد برای حضور دریافت شده و پای دلالان به این عرضه نیز باز گردید،گویا هنوز ته مانده دولت قبل جای پای محکمی در این زمینه داشته اند.

استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره‌نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با موضوع فرهنگ، صنعت و گردشگری و همچنین کم‌توجهی به موضوع توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده‌اند.

استفاده کم از تکنولوژی، ابزارها و دانش نوین و بهره‌نبردن از خلاقیت در مفاهیم و محتوا و درهم تنیده نشدن آن با موضوع فرهنگ، صنعت و گردشگری و همچنین کم‌توجهی به موضوع توسعه پایدار، تکیه زدن بر سابقه تمدنی گذشته و ملموس نبودن شعار اکسپو «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» و ضعف در انتقال درست و دقیق مفهوم این شعار، در مقایسه با دیگر کشورها، از دیگر نقدهایی است که تا کنون برخی کارشناسان به پاویون ایران وارد کرده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن درخواست تحریم نمایشگاه اکسپو به میزبانی امارات و با حضور رژیم صهیونیستی آغاز شد، تاکیدکردند: این نمایشگاه به رژیم اشغالگر این فرصت طلایی را می‌دهد که در بزرگترین مشارکت کشورهای عربی و غیر عربی حاضر شده و در تلاش برای تحریف تاریخ و واقعیت، مناطق فلسطینی را به عنوان یک میراث اسرائیلی معرفی کند.

فعالان اجتماعی از دادن مجوز به رژیم اشغالگر صهیونیستی برای عرضه نوآوری‌های تکنولوژی، نظامی و امنیتی خود که به بهای خون فلسطینیان و اعراب به دست آمده است، و همچنین کمک گرفتن پلیس دبی از یک شرکت اسرائیلی متخصص در تولید پهپاد برای تامین امنیت نمایشگاه، انتقاد کردند.

اکسپو سازش کارانه دبی در حالی افتتاح شد که میزبان یک گروه اسرائیلی زیر نظر وزارت خارجه این رژیم است. این گروه با استقبالی بی‌نظیر از سوی مقامات اماراتی رو به رو شدند، استقبالی که هیچ گروه دیگری که برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرده، از آن بهره‌مند نگردید.

پلیس دبی از پهپادهای یک شرکت اسرائیلی به نام  Airobotics که مرکز آن در روستای ملبس فلسطینی که نام آن به بتاح تکفا تغییر یافته، برای تامین امنیت اکسپو استفاده می‌کند.

شلهوب فعال اجتماعی ترکیه ای تحریم نمایشگاه اکسپو را عامل ادب کردن امارات دانست و تاکیدکرد: تحریم اکسپو اماراتی که در خیانت فرو رفته و به دشمنی خود علیه اعراب، مسلمانان و مسائل آنها ادامه می‌دهد را ادب می‌کند.

سمر محمد نیز اکسپو را یک نمایش رایگان برای عادی سازی روابط دانست و تصریح کرد: اکسپو دبی و برافراشته شدن پرچم اسرائیل میان ۲۰ کشور عربی نمایش عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر است.

عبد نجم مشارکت اسرائیل را خیانت خواند و نوشت: هر گونه تلاش برای تبلیغ اشغالگران و یا رو سفید کردن آنها خیانت به مسئله فلسطین و امت عربی است.

اسیل بروق این نمایشگاه را عامل نجات اقتصاد رژیم اشغالگر دانست و تاکید کرد: در حالی که اقتصاد رژیم اشغالگر بر فروش اسلحه و برنامه‌های جاسوسی استوار است، نمایشگاه اکسپو دبی به عنوان یک بارقه امید سهمی در بازاریانی رژیم غاصب در منطقه دارد.

یوئیل رازبوزوف وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی به منظور افتتاح غرفه این رژیم در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ راهی دبی شد،دفتر وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی اعلام کرد رازبوزوف قرار است تا نمایندگی این رژیم را در این نمایشگاه عهده دار باشد.

غرفه رژیم صهیونیستی در نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰، عادی سازی روابط میان این رژیم با امارات را که سال گذشته به امضا رسید، جشن بگیرد،غرفه رژیم صهیونیستی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی به شکل تپه‌های شنی و خیابان‌های سایه دار خاورمیانه و در مساحتی به میزان ۱۵۵۰ متر مربع قرار دارد که فضای سرباز بزرگی را برای تجمع بازدیدکنندگان از آن فراهم آورده است.

تقویم اجرای برنامه های فرهنگی و هنری غرفه ایران در اکسپو ۲۰۲۰

ایران در بخش فرهنگی و هنری با اجرای برنامه های متنوع اهدافی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده را به خوبی دنبال می کند. اکسپوی دبی از ۹ مهرماه برابر با ۱ اکتبر آغاز می شود و به مدت ۶ ماه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

۲ ژانویه: قصه‌گویی و نمایش عروسکی

۲۵ تا ۲۷ ژانویه: اجرای خوشنویسی

۷ فوریه: روز ملی ایران (این برنامه احتمالا در میدان اصلی نمایشگاه و در گنبد پلازای الوصل اجرا می‌شود)

۱۸ تا ۲۲ مارچ: اجرای موسیقی محلی

پاویون ایران شامل ۹ ساختمان مجزای آبی‌رنگ می‌شود که هر یک به بخشی از تاریخ معاصر ایران اختصاص دارند. جوی‌های آبی که در پیاده‌روها جریان دارد، با الهام از معماری ایرانی است و این جریان‌های بسیار کوچک آب به خنک‌سازی فضای بیرون پاویون کمک می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این محل، وجود صدها توپ تهیه‌شده با خاک رس نسوز است که این نوع خاک رس برای ساخت‌وساز در مناطق گرم و خشک ایران استفاده می‌شود. این توپ‌های رسی یکی از جاذبه‌های بصری پاویون ایران هستند.

غرفه گردشگری پاویون ایران هر پنج روز، یکی از استان‌های کشور را با محتوای بصری معرفی خواهد کرد و روزنه‌های چشمی که تداعی‌کننده شهر فرنگ هستند، هر روز هفت میراث طبیعی و تاریخی ایران را به نمایش خواهند گذاشت.

در همین حین، پخش رایحه‌ای آشنا از ایران مشام بازدیدکنندگان را نوازش خواهد داد تا حضوری واقعی‌تر در محیط را تجربه کنند. در کنار این موارد، روایت روزانه گوشه‌ای از قصه‌های شهرزاد با تصویر و صدا و نمایش مولاژهایی از آثار تاریخی ایران با تمرکز بر نقوش و حکاکی‌های دوره هخامنشیان و ایران باستان، زیبایی‌های دل‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

آشنایی با معماری سقف‌های ایرانی همراه با تصویرسازی نیز بخش دیگری از غرفه گردشگری ایران خواهد بود. تمامی این موارد سبب شده است تا مجله معماری Architectural Design ، پاویون ایران را یکی از هشت پاویون برتر اکسپو امسال معرفی کند.

با تمام این حواشی و برنامه های خارج از عرف کشور جمهوری اسلامی ایران، عدم حضور هنر صنعت پوشاک ایران که متولی اصلی آن کارکرگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد این سوال را مطرح می نمایند، نمایشگاه اکسپوی دبی غیر از رقص و گردشگری و صنایع و معادن، نفت و پتروشیمی، شربت خانه های سنتی و هنر فرش به چه علت برای ‌مد و لباس ایرانی جایگاه ویژه ای ایجاد نکرده است.

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک خارجی از الگوهای ایرانی استفاده می کنند و این بار نیز عدم هماهنگی در این موضوع باعث آن شده است که طراحان مد ایرانی یا حضور در پاویون های کشورهای دیگر به نام آن کشورها هنر صنعت پوشاک ایرانی را به نمایش گذارند.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.