تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹

رشد قابل توجه بازار چاپ دیجیتال پوشاک

رشد قابل توجه بازار چاپ دیجیتال پوشاک
تکنولوژی چاپ دیجیتال نساجی یا همان این امکان را فراهم می کند که طرح و نقشه ها به طور نامحدود توسط یک چاپگر دیجیتال در سریع ترین زمان ممکن بر روی سطح منسوج نقش بسته و این سادگی باعث محبوبیت سریع آن شده است

چاپ دیجیتال پوشاک

از مهمترین فاکتورهای موثر بر رشد فوق العاده تکنولوژی چاپ دیجیتال پوشاک در صنعت نساجی در سطح جهان می توان به صرفه جویی در زمان تولید، توجه به محیط زیست و انعطاف پذیری در طراحی اشاره نمود.

این تکنولوژی که در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت تجاری معرفی گردید در سال های اخیر صنعت چاپ و تکمیل نساجی را متحول کرده است.

تکنولوژی DTP-Digital Textile printing این امکان را فراهم می کند که طرح و نقشه ها به طور نامحدود توسط یک چاپگر دیجیتال در سریع ترین زمان ممکن بر روی سطح منسوج نقش بببند و این سادگی باعث محبوبیت سریع آن شده است.

در حال حاضر این صنعت حدود ۵/۱ درصد کل بخش چاپ نساجی را در اختیار دارد که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به ۵ درصد افزایش یابد، یعنی یک رشد ۳۰۰ درصدی در عرض سه سال آینده.بر اساس آخرین مطالعه بازار اسمیترز، تا سال ۲۰۲۶ تقاضا برای منسوجات تولید شده با چاپ دیجیتال پوشاک به شدت در حال افزایش و طی پنج سال آینده رشد سریعی خواهد داشت.

در سال ۲۰۲۱ ارزش خدمات چاپی این بازار ۳.۸۲ میلیارد یورو و این رقم در سال ۲۰۲۱ مبلغی معادل ۳.۱۶ میلیارد یورو بود. همچنین پیش بینی حاکی از این است که تا سال ۲۰۲۲، تمام فروش هایی را که در سال ۲۰۲۰ به دلیل مشکلات مختلف ناشی از کرونا به تعویق افتاده بود، بازیابی خواهد شد.

اسمیترز پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد سالانه مرکب ۱۲٫۷ درصدی، ارزش جهانی این بازار را به ۶٫۹۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۶ می‌رساند. در همین دوره، حجم پارچه‌های چاپ جوهرافشان ( پوشاک، مبلمان خانگی، منسوجات فنی ) افزایش خواهد یافت و از ۲٫۸۹ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۲۱ به رقم ۵٫۵۳ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۲۶ خواهد رسید.

به این ترتیب سهم جوهرافشان از کل بازار منسوجات چاپی که ۵۲.۷ میلیارد متر مربع در سال ۲۰۱۹ بود از ۶٪ به ۱۰٪ در دوره پیش بینی شده افزایش می یابد. برای تولیدکننده‌های منسوجات چاپی، این یک حوزه فعالیت مهم و قابل تأمل برای تنوع و رشد بازار است، زیرا بسیاری از بخش‌های چاپ پس از کرونا به روند نزولی خود ادامه می‌دهند.

چاپ دیجیتال پوشاک به صورت مستقیم 

اکثر قریب به اتفاق ماشین‌های نساجی جوهرافشان در حال حاضر مدل‌های کوچک هستند و تنها حدود ۵٪ ماشین‌ها، چاپ مستقیم روی لباس (DTG) را انجام می دهند و در حالی که پرس های رول به رول بزرگ بیشترین خروجی بازار را به خود اختصاص می دهند، هنوز کمتر از ۵۰ دستگاه از آن ها در سرتاسر جهان مشغول به کار هستند. داده‌های اسمیترز نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات چاپ (PSP) بر روی ماشین‌های نساجی جوهرافشان اختصاصی، فروش تجهیزات در سال ۲۰۲۶ از مرز ۱ میلیارد یورو در سال عبور خواهد کرد. یعنی رسیدن به رقم ۲٫۲۰ میلیارد در سال ۲۰۲۶٫

مزایایی همچون آزادی در طراحی، پارچه‌های سفارشی‌شده، چاپ‌های سریع در مدت کوتاه، سفارش‌های مجدد سریع‌تر و چاپ با تأثیر محیطی کمتر به این معنی است که بازار برای نسل جدیدی از ماشین‌های جوهر افشان مشتاق است. در برخی ازکشورها به دلیل تجربه کرونا و با افزایش تجارت الکترونیک، فروش مستقیم به مصرف‌کننده و حرکت به سمت بازسازی زنجیره‌های تامین، این امر را با شتاب بیشتری رو به رو کرده است.

شوک شدید ناشی از همه گیری کووید باعث از دست رفتن ۹۱۰ میلیون یورو فروش در طول سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ شد، اما این کاهش به طور مساوی در همه بخش های بازار پخش نشد. همانطور که مصرف کنندگان در خانه ماندند، فروش محصولات مد و پوشاک و سایر بخش های مشابه کاهش یافت و در مقابل، فروش اثاثیه منزل به شدت افزایش یافت، زیرا خریدارانی که در قرنطینه بودند، برای تازه کردن فضاهای زندگی خود سرمایه گذاری کردند.

با بسته شدن خرده فروشی ها، بسیاری از مارک های مد بر اساس انعطاف پذیری موجود در چاپ جوهرافشان، در مشاغل آنلاین سرمایه گذاری کرده اند. این برندها شامل نایک، رالف لورن، شاترفلای/اسپون فلاور و ورا بردلی است و این در حالی است که آمازون وعده سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری برای تجهیزات دیجیتال نساجی را داده است زیرا به دنبال تنوع بیشتر تجارت آنلاین خود است.

چاپ جوهر افشان در حال حاضر در چندین بخش فعال است، اما نفوذ به بخش های دیگر مانند منسوجات فنی بسیار محدودتر است و فرصت های بیشتری را همگام با بلوغ فناوری پیدا خواهد کرد.

با تکامل بازار، پیشرفت های متعددی وجود خواهد داشت که می تواند فروش بیشتر را تضمین کند. این پیشرفت ها شامل اتوماسیون بیشتر پرس ها و تجهیزات تکمیلی، افزایش توان عملیاتی دستگاه و استفاده گسترده تر از جوهرهای مبتنی بر رنگدانه در اثاثیه منزل است.

همچنین نشانه هایی ازعلاقه در حال ظهور تولیدکنندگان به فناوری چاپ مستقیم وجود دارد، که اجازه می‌دهد طرح‌های تی‌شرت سفارشی و خاص با تلفیقی از مزایای چاپ جوهرافشان از جمله حذف مراحل پیش‌فرآوری و امکان استفاده از لباس‌های تیره‌تر سفارشی بدون تغییر رنگ را تولید کنند.

ده دلیل برای انجام چاپ دیجیتال پوشاک :

۱- امکان چاپ سفارشات کم تیراژ: چاپ دیجیتال پارچه امکان چاپ حتی یک متر پارچه را بدون نیاز به تهیه شابلون فراهم می کند.

۲- مصرف کمتر آب و انرژی: در چاپ دیجیتال پارچه، نیازی به استفاده از مقادیر زیاد آب و انرژی الکتریکی که در چاپ روتاری یا اسکرین بکار برده می شود، نیست. حتی در چاپ با جوهرهای پیگمنت یا دیسپرس/سابلیمیشن که فقط به یک مرحله تثبیت حرارتی برای تکمیل چاپ نیاز است؛ صرفه جویی بیشتری در مصرف آب و انرژی انجام می گیرد.

۳- مواد شیمیایی زاید کمتر: مصرف جوهر دیجیتال در مقایسه با رنگ مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کمتر است و در نتیجه مواد شیمیایی کمتری وارد محیط زیست می شوند.

۴- چاپ تکرارپذیر در ابعاد بزرگ: با چاپ دیجیتال می توانید تصاویر عریض را به صورت رول به رول بدون محدودیتهای چاپ اسکرین با کیفیت عالی چاپ کنید.

۵- نیاز به فضای کمتر: فضای لازم برای یک مجموعه چاپ دیجیتال، تنها قسمتی از مکان مورد نیاز برای راه اندازی سیستم چاپ روتاری است.

۶- امکان نمونه گیری: کارخانجات بزرگ قبل از چاپ انبوه طرحهای خود با استفاده از یک دستگاه چاپ دیجیتال، می توانند بهترین طرح ممکن را پیدا کنند و با برنامه ریزی قبلی و اطمینان از موفقیت طرح، آن را در حجم انبوه روانه بازار کنند.

۷- انعطاف پذیری در چاپ: کارگاه های چاپ مجهز به دو روش دیجیتال و سیلک اسکرین قادر هستند ابتدا با سیستم دیجیتال خود، حجم کم اما با ترکیب رنگهای مختلف را چاپ کنند و سپس رنگ بندی دلخواه را در حجم های انبوه، با سیستم چاپ روتاری انجام دهند.

۸- انتخاب طیف رنگهای وسیع: در چاپ دیجیتال پوشاک ، امکان چاپ هر نوع طیف رنگ با تعداد رنگ بالا فراهم است و این موضوع دست طراحان را در طراحی برای هر گونه مد لباس و دکوراسیون و . . . تا حد بسیار زیادی باز گذاشته است.

۹- نیاز به سرمایه گذاری کم: در مقایسه با روش چاپ روتاری؛ راه اندازی یک سیستم چاپ دیجیتال نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد و این به گسترش تجارت دیجیتالی کمک فراوانی می کند.

۱۰- نیاز به تعداد کارگر کمتر: اصولا” در فرایند چاپ دیجیتال پارچه، علاوه بر احتیاج کمتر به فضا، نیروی کار کمتری را برای استخدام نیاز خواهید داشت و در نتیجه صرفه جویی مالی قابل توجهی در حقوق و مزایا و بیمه و . .. نصیب شما می شود.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.