تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۷:۵۰

حال ناخوش فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک کشور

حال ناخوش فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک کشور
بیش از 15 سال از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس کشور می گذرد،جلوه زیبای فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک را در عکس ها،فیلم ها،جشنواره ها و مصاحبه‌های گزینشی می‌توان نظارگر بود

حال ناخوش فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک

به بهانه دوازدهم دی ماه سالروز تصویب قانون ساماندهی مد و لباس کشور

در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم(۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون ساماندهی مد و لباس کشور که به‌ عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تایید شورای نگهبان، در جلسه علنی مورخ ۱۳۸۵/۱۲/۱۰ تصویب شد.

در همین راستا، کارگروهی با محوریت سیاستگذار و متولی برنامه‌‌ی ریزی ساماندهی مد و لباس تشکیل شد تا بتواند گامی موثر در حفظ، احیا و توسعه ارزش های فرهنگی و هویتی ایرانی ـ اسلامی‌ بردارد و هم‌چنین زمینه ای در جهت ارج‌نهادن‌،‌تبیین، تثبیت و ترویج الگوهای بومی و ملی‌، هدایت بازار تولید و عرضه پوشش وپوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی فراهم آورد،امید آن است که این نهاد سیاستگذار و برنامه‌ی ریز نقش موثری در راستای دستیابی به اهداف مذبور ایفا نماید.

آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس مصوب۱۳۸۷/۳/۱۲ بوده و بیش از ۱۳ سال از اجرای آن می گذرد و بر نحوه اجرای آن بر اساس آنچه در جشنواره ها و پوشاک جامعه می گذرد اما و اگرهای مختلفی مشهود است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در تازه ترین مصاحبه خود با خبرگزاری مهر؛ گفته است‌:‌حداقل تا دو سال آینده در کشور به هیچ سند تازه‌ای نیاز نداریم، چنان‌که تا ۱۰ سال آینده احتیاج به تاسیس سازمان جدیدی نداریم و جای تعجب است که نزدیک به ۲۰ روز گذشته اولین جلسه رسمی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با رویکرد و ساختار جدیدی درمحل شورای فرهنگ عمومی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان وزارت صنعت، معدن، تجارت، آموزش و پرورش و صداوسیما برگزار گردید.

سید مجید امامی افزود: درصددیم علیرغم احتمال اختلاف نظر بین اعضای کارگروه مد و لباس کشور اجماع کارگروه را در کشور پیاده کنیم.

مدت زمان رفع مشکلات از تاریخ ابلاغ در این جلسه برای رفع اشکالات پیش نویس سند راهبردی سبک پوشش اسلامی ایرانی که البته نظر نهایی در مورد آن با شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ۱۰روز تعیین گردید تا نظرات کارشناسی اعضای حاضر اعلام گردد.

سوال این است اگر تا ۲ سال آینده نیاز به قانون جدید و سند راهبردی جدیدی در مقوله فرهنگ مد و لباس نمی باشد، هدف از برگزاری این نشست چه بوده و خروجی آن بعد از گذشت بیش از ۳ هفته چه می باشد،آیا تکرار مکررات و ادامه سیاست های پوپولیسی گذشته است و دوری بیشتر اهالی فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک.

مطابق ماده یک ‌آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس کارگروهی مرکب از اعضای زیر می باشد:

الف ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تام‌الاختیاراین وزارتخانه و رییس کارگروه(تفویض سمت توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور)

ب ـ نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش.

ج ـ نماینده تام‌الاختیار وزارت بازرگانی(ادغام در وزارت صنایع)

د ـ نماینده تام‌الاختیار وزارت صنایع و معادن.

هـ ـ نماینده تام‌الاختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

و ـ نماینده تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور.

ز ـ سه نفر از نمایندگان صنوف طراحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس.

ح ـ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر.

تبصره۱ـ مصوبات کارگروه با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ خواهدشد.

تبصره۲ـ نمایندگان تام‌الاختیار باید حداقل در سطح مدیرکل معرفی شوند.

تبصره۳ـ کارگروه می‌تواند حسب مورد از صاحب نظران یا نمایندگان دستگاه‌های دیگر بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت نماید.

چرا هیچ گزارشی از عملکرد فعالیت این سازمان ها در دسترس نمی باشد؟

در اکنونی که وضعیت بیمار فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک به اوج خود رسیده است؛اگر درمان غده سرطانی که طی این ۱۵ سال رشد پیدا کرده است درمان نشود به زودی شاهد نابودی فرهنگ مد ایرانی اسلامی خواهیم بود، کافی است با نگاهی اندک سری به فضای مجازی،فروشگاه و تولیدکنندگان پوشاک، خانه های مد و مزون های دارای مجوز یا بدون مجوز بزنید.

جناب آقای سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسؤل محترم کارگروه ساماندهی ساماندهی مد و لباس کشور لزوم تغییر در ساختار اجرایی آیین نامه مد و لباس کشور امری مهم و طبیعی است،وقتی حضرتعالی صحبت از پوشش عفیفانه در صنعت پوشاک کشور می نمایید در جریان باشید گروه زیادی به اسم عفاف و حجاب فاطمی با برنامه از پیش تعیین شده حجاب استایل را ایجاد نموده اند و در این کاراز حتی از حمایت های دولتی نیز استفاده می نمایند.

در بخش تولید نظارت کافی و دقیقی وجود ندارد و صرف وجود اتحادیه های موازی و همسو که هرکدام مدعی فرهنگ مد هستند و متاسفانه به جای نظارت بر چارچوب ساختاری خود به دخالت در امر سیاست های کارگروه مد و لباس می پردازند و خود را پرچم‌دار فرهنگی معرفی می‌نمایند و باعث چندگانگی در ترویج سیاست های مدون فرهنگی هستند،وقت آن نرسیده این اتحادیه‌ها ساماندهی شوند و همگان تحت پوشش اتحادیه واحدی باشند.

و هزاران افسوس که غوغای فضای مجازی و عدم نظارت بر مزون‌ها و خانه‌های مد و فروش انواع پوشاک نامتعارف در آن که از ریشه‌های این غده سرطانی است و بیشتر فضای آن  از مؤسسات و مزون های است که کارگروه به آن مجوز داده است.

اگر بخواهیم پیرامون مشکلات پیش رو در فرهنگ مد و هنر صنعت پوشاک بگوییم، هر موضوع نیاز به چندین اتاق فکر و بررسی ویژه دارد و اکنون که حضرتعالی متولی امر هستید و چشم‌ها به سوی تغییرات مثبت و کوتاه کردن دست پدر خوانده‌ها و پدر‌سالارهای نمادین است،دلخوشیم شما باعث اعتلای فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی باشید و به فکر نوجوانان و نسل جوان کشور که تاریخ،هویت فرهنگی ایرانی اسلامی خود را از یاد نخواهند برد.

 

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.