تاریخ انتشار : شنبه 7 دسامبر 2019 - 7:09

مرضیه شفاپور: مصمم هستیم تا تجربه و علم را در عرصه مد و پوشش به منصه ظهور برسانیم

مرضیه شفاپور: مصمم هستیم تا تجربه و علم را در عرصه مد و پوشش به منصه ظهور برسانیم
طراحان مد و لباس بدون واسطه با صنعت ارتباط برقرار کرده و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک نموده‌ تا جشنواره‌ها به صورت بین‌المللی برگزار شوند.
به گزارش لباس پارسی؛  در هفتمین نشست کرسی آزاداندیشی علمی و تخصصی دانشکده علوم ارتباطات که با عنوان «رسانه، مد و سبک زندگی» عصر سه‌شنبه ۱۲ آذر در سالن غدیر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد، فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به این حوزه از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست محمدرضا رسولی، معاون دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، محمدعلی خبری، رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، حمیدرضا یوسفی‌فر، دبیر کارگروه مد و لباس اتحادیه صنف پوشاک و مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند و به تشریح آخرین وضعیت و اقدامات بخش‌های مختلف در عرصه مد پرداخته و به سؤالات اساتید و دانشجویان پاسخ دادند.
وجود رابطه عمیق میان مد و سبک زندگی
 
در ابتدا محمدرضا رسولی به عنوان دبیر پنل با یادآوری از اینکه سبک زندگی نشان‌دهنده هویت افراد در جامعه است، تأکید کرد: پوشش، مد و سبک زندگی در مطالعات فرهنگ شناسی و ارتباطات تعریف شده است، به طوری که سبک زندگی مجموعه‌ای از رفتار و نمود ظاهری است که به واسطه فرهنگ و فعل و انفعالات در متن جامعه رنگ می‌گیرد و خود را نمایان می‌سازد.
معاون دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: میان مد و سبک زندگی رابطه عمیقی وجود دارد و سبک زندگی خوب یا بد، نشان دهنده شیوه رفتاری افراد جامعه است.
این استاد دانشگاه گفت: ورود مد به سبک زندگی، جامعه مورد نظر را به یک جامعه مصرفی تبدیل می‌کند، به طوری که کردار افراد جامعه با پرداختن به مد با مصرف‌گرایی شکل می‌گیرد.
رسولی به سه رویکرد سبک زندگی اشاره کرد و گفت: زیباشناختی، کیفیت برتری و تجسم‌بخشی رویکردهای اصلی سبک زندگی هستند، در واقع کیفیت به برتری سبک اخلاقی می‌پردازد و تجسم بخشی برگرفته از مصرف تظاهری در یک جامعه است.
ضرورت بهره‌وری واحدهای تولیدی پوشاک از رسانه
 
حمیدرضا یوسفی‌فر  با بیان اینکه رسانه‌ها یکی از ابزارهای کمک کننده به ترویج مد در جوامع محسوب می‌شوند، تأکید کرد: رسانه‌ها به تسریع در تبلیغ مد کمک می‌کنند و درواقع این شرکت‌های تولیدکننده هستند که باید از رسانه‌ها برای پیشبرد امور خود بهره ببرند.
دبیر کارگروه مد و لباس اتحادیه صنف پوشاک گفت: ماحصل مد و ترویج آن از سوی رسانه، پیدایش سبک زندگی نوین در کشورها است. در این کشورها مد به صورتی خوشایند نزد افراد جامعه تداعی می‌شود.
یوسفی‌فر با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته سبک زندگی جامعه به سمت ایرانی اسلامی پیش رفته است،  اظهار کرد:  پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبک زندگی اسلامی ایرانی مد نظر قرار گرفت و همچنین در سال ۸۵ قانون پوشش اسلامی ایرانی در مجلس به تصویب رسید که اکنون نیاز به بهتر شدن و بررسی بیشتر دارد.
وی افزود: پس از تصویب قانون پوشش اسلامی ایرانی، کارگروهی تشکیل شد تا از این طریق طراحی و ایده پوشش پیشنهاد دهد، همچنین از طریق این کارگروه، زمینه تحقیقات و پژوهش فراهم شود که تاکنون عمده کارهای تحقیقاتی میدانی و حقیقی انجام شده است.
تلاش ما حرکت به سمت پوشش اسلامی ایرانی است
سید مرضیه شفاپور ضمن قدردانی از فرصت ایجاد شده در این نشست تخصصی، در خصوص تعامل صنف، دانشگاه و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد اسلامی اظهار کرد: این کارگروه از ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشگاه‌ها بهره‌مند‌ می‌شود و اکنون مصمم هستیم تا تجربه و علم را در عرصه مد و پوشش به منصه ظهور برسانیم.
 وی با توضیح به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس در سال ۸۵ قانونمند شده و دبیری این کارگروه به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمک آموزش‌وپرورش است، تصریح کرد: اکنون  پس از سال‌ها تصویب  قانون  پوشش اسلامی ایرانی، این کارگروه فعالیت خود را خوب انجام داده و به اهداف خود رسیده است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون این کارگروه نظم خاصی به عرضه مد و لباس داده است و نزدیک به ۳۰۰ طراح در خانه‌های مد فعالیت می‌کنند و چرخه میان اقتصاد و صنعت به راه افتاده است.
به گفته شفاپور، طراحان مد و لباس بدون واسطه با صنعت ارتباط برقرار کرده و کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک نموده‌ تا جشنواره‌ها به صورت بین‌المللی برگزار شوند.
وی با یادآوری از اینکه بخش عفاف و حجاب، رویکرد اصلی کارگروه  ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: تلاش ما حرکت به سمت پوشش اسلامی ایرانی است، همچنین این کارگروه نشان شیما را برای یکپارچگی مدل اسلامی ایرانی انجام داده و تاکنون بیش از ۳۳ هزار  اثر تولید و به ثبت رسیده است.
 دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مبارزه با کالای قاچاق و بی‌کیفیت خارجی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و اکنون توانسته برندهای ایرانی را الگوسازی کند.
افراد جامعه با لباس‌ هویت خود را نشان می‌دهند
محمدعلی خبری  به عنوان دیگر سخنران هفتمین نشست کرسی آزاداندیشی‌های رسانه‌ای با موضوع رسانه مد و سبک زندگی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون انسان‌ها با کشور، منطقه، شهر، خانه، ماشین و برند لباس‌ها هویت خود را معرفی و شناسایی می‌کنند.
رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: لباس از ابتدایی‌ترین پدیده‌های هنری است که از زمان پیدایش تاکنون با انسان همراه بوده است.
خبری گفت: لباس کارکردهای متفاوتی دارد، از پوشش گرفته تا نماد فرهنگ و در نهایت زیبا شناختی در مورد لباس صادق است.
این استاد هنر افزود: نشانه‌های موجود در لباس‌ها در فرهنگ‌های مختلف جنبه‌های فردی و اجتماعی دارند و به واسطه هنر و آثار هنری است که می‌توان سبک زندگی مردمان گذشته و ملل مختلف را تشخیص داد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.