تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲

لوگو یازدهمین جشنواره بین‏ المللی مد و لباس فجر؛ از ایده تا اجرا

لوگو یازدهمین جشنواره بین‏ المللی مد و لباس فجر؛ از ایده تا اجرا
دغدغه‌های رویا روزبهانی طراح لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر یادمانی آمیخته با فرهنگ و هنر به گستردگی ایران زمین

لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر؛ از ایده تا اجرا

رویا روزبهانی ‌دارای دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس،طراح گرافیک،‌مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر است و تا به حال به‏ عنوان طراح، تجربه همکاری با مراکز، شرکت‏ ها و سازمان‏ های بزرگ از جمله دانشگاه تربیت مدرس،‌ دانشگاه الزهرا(س)، سازمان زیباسازی شهرداری تهران،‌ موسسه فرهنگی موزه ‏های بنیاد مستضعفان، گروه هتل‏ های ایرانگردی و جهانگردی، شرکت داروسازی شفا و غیره را داشته‏ است.

نتیجه یک دهه فعالیت مستمر در حوزه تخصصی مطالعات عالی هنر چاپ حدود سی مقاله علمی در نشریه‏ های معتبر و مجامع علمی و بین‏ المللی این حوزه بوده است.

استفاده و انتخاب نقش  طاووس در طراحی لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

شروع فرایند طراحی لوگو با انتخاب نوع لوگو آغاز و با توجه به اینکه در طراحی لوگوی رویداد های بزرگ که طیف وسیعی از مخاطبان را در سطح ملی و بین ‏المللی دربرمی ‏گیرد، استفاده از فرم‏ های نمادین یا انتزاعی مناسب ‏تر به ‏نظر می‏رسید؛بنابراین برای برقراری ارتباط و انتقال پیام دسته نمادین انتخاب گردید.

از این رو در شروع طراحی، طبق بررسی‏ های صورت گرفته و با مراجعه به پژوهش ‏های موجود چندین نماد درنظر گرفته شد. در این میان نقش طاووس در بیشتر هنرهای تزئینی و به‌ ویژه در بافته‏ های ایرانی اسلامی به وفور دیده شد؛‌از طرف دیگر پوسترهای ده دوره گذشته برای یافتن نماد مناسب مرور شد، این تحلیل و بررسی، استفاده مکرر نماد طاووس را به‏ عنوان نماد اصلی و پرتکرار جشنواره نشان داد.

پس از انتخاب اولیه نماد، از آنجا که این جشنواره مخاطبان ملی و بین ‏المللی داشت، بررسی برای یافتن مفهوم نماد طاووس در فرهنگ ایران و جهان آغاز‎ و مشخص شد که این نقش علاوه بر ویژگی ‏های ظاهری،‌ جنبه‏ های معنوی نیز داشت.

طاووس نماد مرغ بهشتی و چتر دم آن نماد گستردگی کیهانی ذات است، این نماد به دلیل کم‏ یابی،‌ زیبایی و شباهت پرهایش به تلالو خورشید باعث شده تا در افسانه ‏ها،‌ اساطیر،‌ مذهب و ادبیات ملل مختلف نیز از منزلت ویژه ‏ای برخوردار باشد و نماد تجدید حیات،‌ زیبایی،‌ شکوه،‌ شأن مقام و منزلت‌ است که به ‏عنوان موجودی با خصیصه‏ های نیک سرشت شناخته می‏شود، بدین‎ سان نقش طاووس به‏ عنوان نماد اصلی لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر انتخاب شد.

فرایند طراحی لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

با درنظر گرفتن نیازهای جشنواره مد و لباس فجر،‌ بریف تهیه و فرایند طراحی با بررسی نقش‏ های موجود بر روی منسوجات دوران اسلامی ایران آغاز شد، چندین طرح اولیه طراحی و پس از بارها بازبینی و با ترکیب چند ایده، ایده اصلی لوگو به‏ دست آمد.

در ایده اصلی سعی شد مواردی چون ایرانی و اسلامی بودن و هم‌ چنین دهه مبارک فجر مدنظر قرار گیرد.‌ بنابراین از نمایانگرترین نمادها برای القای این مفاهیم که آرم پرچم جمهوری اسلامی ایران و گل لاله است،‌ در طراحی استفاده شد.‌ در نهایت نماد به ‌دست آمده علاوه بر حفظ فضای گذشته جشنواره، در عین نوآوری، اشارات بصری دقیقی به مفاهیم مدنظر دارد.

 

پیشینه نقش طاووس در فرهنگ و منسوجات ایران

 

در میان نقش‏ مایه ‏ها و نمادهای گوناگون که ریشه در باورها و فرهنگ کهن ایران دارد و تداوم و حضورش در دوران اسلامی و تا به‌ امروز در هنر دوران معاصر دیده می‏شود،‌هم‌ چنین بر روی منسوجات نیز پرکاربرد بوده، می‏ توان به نقش طاووس اشاره نمود.

ساختار و ویژگی‏های بصری نقش نماد

در طراحی لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر سعی ‌بر این شد اصول اولیه دیزاین و هم‌ چنین اصول گشتالت برای خلق یک لوگوی موثر و منحصر به فرد درنظر گرفته شود.‌ با رعایت اصل سادگی،‌ فرم اصلی لوگو تنها با استفاده از یک فرم که بر گرفته از نقش دم طاووس است شکل گرفته و با تکرار آن،‌ یک کل منسجم ایجاد شده است،‌ استفاده از فضای منفی در وسط شکل،‌ فرم سر و بدن طاووس را تکمیل نموده است.

‌از ویژگی‏ های بصری به ‌کار رفته در این لوگو می‏ توان به ‌حفظ سادگی و صراحت،‌ نظم و ترتیب منطقی اجزا، سهولت در به‌ خاطرسپاری،‌ سبک بصری نمادین و شیوه بصری انتزاعی،‌ تعامل فضای مثبت و منفی در کنار برخورداری از پیشینه فرهنگی و هنری اشاره داشت.

 

انتخاب رنگ

ترکیب دو رنگ طلایی و فیروزه ‏ای برای رنگ لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در نظر گرفته شد. انتخاب رنگ به دلیل تاثیرات روانی و به خاطرسپاری در طراحی لوگو از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است.‌ در برخی جوامع به دلیل نوع باورها، عقاید و فرهنگ،‌ استفاده از برخی برجسته ‏تر و پرکاربردتر از سایر رنگ‏ هاست.‌

رنگ فیروزه‏ ای در فرهنگ ایران رنگی الهام ‏بخش، رازآلود، نمادین و با پیشینه ‏ای کهن است، در انتخاب رنگ لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز همانند انتخاب فرم و نماد مطالعه نقوش و منسوجات به‌ جای مانده مدنظر قرار گرفت.‌

علاوه بر نمادین بودن و ارزش فرهنگی رنگ فیروزه ‏ای کاربرد آن در منسوجات نفیس ایرانی در همنشینی با رنگ طلایی در پارچه‏ های زربفت ایرانی از دیگر دلایل انتخاب رنگ ‏ها در طراحی لوگو یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر بوده است.

لازم به ذکر است یازدهمین جشنواره ملی و بین المللی فجر در تیرماه ۱۴۰۱ در برج میلاد برگزار خواهد شد.

به گزارش لباس پارسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.